در نظم نوین جهانی ایران قلب جهان خواهد شد

ذوالقدر با اشاره به نشانه های نظم جدید جهانی و تغییر قدرت از غرب به شرق گفت: در نظم جدید با توجه به موقعیت ژئوپولوتیک و عقبه تمدنی و ظرفیت های بی بدیل و مقاومت ۴۵ ساله در منطقه، ایران قلب جهان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمدباقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش بین المللی سیاست همسایگی جمهوری اسلامی گفت: جهان اسلام و منطقه ما با تنش ها و تحولات شگرف و سریع مواجه است و نشانه این تحولات در ارتباطات منطقه ای و حضور نظم جدید در روابط بین المللی آشکار شده است. ما با یک نقطه جدید قدرت مواجه هستیم که در این امر نظام تک قطبی فروپاشی و جایگاه آن را به نظام دو قطبی در جهان می دهد.

وی گفت: به تعبیر آمریکایی ها یک نظام تک قطبی در جهان در حال شکل گیری است که این نظام، نظام های قبلی را از بین می برد و جهان تبدیل به نظام چند قطبی می شود و منظور از چند قطبی قطب های نامتوازن و جدید قدرت هستند.

وی در مورد نشانه های نظم نوین جهانی گفت: هژمونی آمریکا به عنوان قدرت بلامنازع بعد از جنگ سرد به سرعت در حال فروپاشی است. آمریکا علی الدوام ظرفیت نفوذ و اقتدار منطقه ای خود را از دست داده است.

ذوالقدر تصریح کرد: نشانه دوم قدرت جدید جهانی این است که چین قدرتی در حال صعود و تبدیل به قدرت اقتصادی و نظامی جهان در ساختار جدید قدرت است. همچنین از نشانه های دیگر روسیه است که با هویت گیری جدید و بازگشت به تراز اول قدرت های جهان درگیر منازعه سخت در مناسبات توسعه طلبی غرب شده است که در این زمینه غرب با بن بست مواجه شده.

وی گفت: از نشانه های دیگر اروپاست که گرفتار بحران انرژی و چالش شکاف از درون اتحادیه اروپا است و موقعیت خود را در اقتدار سیاسی و نظامی از دست می دهد. همچنین شاهد آرایش قدرت جدید جهان بر دایره تاثیرگذاری نفوذ قدرت های درجه دوی منطقه ای در جهان هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور معاهدات و همایش های بین المللی مانند بیریکس و شانگهای تصریح کرد: بیریکس و شانگهای از نشانه های قدرت در عرصه بین المللی است که در آن هژمونی یکجانبه گرایی جای خود را به همگرایی و مشترک سازی منافع در عرصه بین المللی می دهد.

ذوالقدر ادامه داد: در عرصه منطقه غرب آسیا نیز رژیم صهیونیستی به عنوان امتداد و دنباله و کارگزار غرب حافظ منافع در غرب آسیا و تنها قدرت هسته ای در غرب آسیا مدعی مدرن ترین قدرت نظامی و هسته ای با شکست فاحش و به تعبیر رهبر انقلاب ترمیم ناپذیر مواجه شده است که از ناحیه مقاومت این شکست را دریافت کرده و در آستانه فروپاشی است.

وی گفت: مقاومت بی سابقه مردم فلسطین در غزه، کرانه باختری در ۷۰ روز گذشته در طی عملیات عمیق و برق آسای طوفان الاقصی با احیای مجدد فلسطین در منطقه و ابعاد بسیار گسترده جهانی تولد بازیگری توانمند به عنوان محور مقاومت را فراتر از ملت فلسطین را رقم زده و ملت های دیگر را دربر گرفته و جمهوری اسلامی پشتیبانی و راهبری از آن را بر عهده دارد و نوید پیروزی جدید را دارد. این نشانه ها از نتایج تحول بزرگ در نظام قدرت جهانی و روابط بین الملل است.

ذوالقدر در مورد شاخص های نظم جدید اظهار کرد: قدرت های بزرگ در نظم جدید تعیین کننده نیستند، قدرت های کوچک نقش تعیین کننده داشته و در شکل گیری کانون قدرت در جهان موثر هستند و قدرت در انحصار قدرت های بزرگ نیست.

وی گفت: مناسبات قدرت بر مبنای هژمونی و یکجانبه گرایی جای خود را به همکاری بین المللی می دهد و هژمونی یکجانبه گرایی نقش ندارد. در نظم نوین جهانی شاهد تغییر قدرت سنتی که در انحصار غرب بود و انتقال آن به غرب هستیم که در نظم جدید قدرت به شرق باز می گردد.

وی گفت: آسیا بعد از قرن ها تخریب و سرکوب از لوای آمریکا خارج می شود و هویت و نقش و جایگاه خود را باز می یابد و آسیا محور قدرت دنیا خواهد شد. غرب آسیا با ویژگی های منحصر به فرد ژئوپولوتیک فرهنگی و اقتصادی خود موقعیت سابق خود را به عنوان قلب جهان باز می یابد.

ذوالقدر تصریح کرد: در نظم جدید ایران با موقعیت ژئوپولوتیک جدید و عقبه تمدنی ظرفیت های بی بدیل و مقاومت ۴۵ ساله در منطقه، قلب جهان خواهد شد و بر این اساس جمهوری اسلامی باید روابط خود را در نظم جهان تنظیم کند.

وی با اشاره به سند چشم انداز ۲۰ ساله یادآور شد: در این سند که در سال های آخر هستیم تعریفی که از ایران ارایه شده است، این است که ایران در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در منطقه و هویت اسلامی و انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده در روابط بین الملل است.

وی گفت: در سیاست های همسایگی ایران اولین کشور جهان است که از لحاظ تعداد همسایگان در سومین سکوی پر همسایگی قرار دارد. بر این اساس گسترش روابط فعال، سازنده و پیوندهای همکاری و مشارکت های توسعه یافته و همکاری های سیاسی، اقتصادی با همسایگان و سایر کشورهای جهان از سیاست های مهم جمهوری اسلامی تلقی می شود.

ذوالقدر گفت: در ارتباط با مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز باید بگوییم که ارتباط مجمع با مراکز علمی کشور پشتیبانی تصمیمات بزرگ و کلان در مجمع تشخیص است و انشاءالله این شیوه مدلی باشد برای سایر نهادها و سازمان ها.

کد خبر 1739743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha