حفظ روابط با غرب، احیای نگاه به شرق

زمانیان گفت: سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد با تعاملات فرهنگی، اقتصادی و امنیتی رویکرد اقتصادی صرف را کنار زده و تمام عرصه ها و ظرفیت ها را در تامین حداکثری منافع متقابل دولت ها و مردم منطقه پیش ببرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مصطفی زمانیان، رییس مرکز بررسی های استراتژیک جمهوری اسلامی در همایش بین المللی سیاست همسایگی جمهوری اسلامی گفت: سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران از اولویت های دولت سیزدهم در سیاست خارجی است. دولت سیزدهم از ابتدای شروع کار خود در حوزه سیاست خارجی بر سیاست مستقل و متوازن هوشمند در چهارچوب حفظ روابط با غرب و احیای نگاه به شرق به ویژه با سیاست همسایگی تاکید کرده است.

رییس مرکز بررسی های استراتژیک جمهوری اسلامی تصریح کرد: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی خود را در هندسه جدید منطقه ای و جهانی با توجه به اولویت قدرت های نوظهور و به ویژه بازیگران موثر آسیایی تنظیم کرده است و در این زمینه اقداماتی مانند عضویت در سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس، توافق همکاری های راهبردی و جامع 25 ساله ایران و چین، توافق تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا و تقویت روابط و گسترش تعامل با همسایگان را در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفت: پی گیری سیاست همسایگانی با عنوان نقطه تلاقی، منطقه گرایی و آسیامحوری و مکمل رویکرد نگاه به شرق یکی از ارکان و محورهای اصلی طراحی سیاست خارجی در دولت سیزدهم بوده است.

وی با بیان اینکه از نظر جمهوری اسلامی سیاست همسایگی یک کنش نرم افزاری ویژه و همه جانبه است، گفت: این امر به تمام تعاملات خارجی ما در حوزه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و امنیت جهت می دهد؛ بنابراین در چهارچوب سیاست همسایگی نه تنها صرفا بر اساس منافع مشترک سیاسی، امنیتی و یا اقتصادی بلکه با ظرفیت های هویتی و فرصت های تمدنی با ایجاد نوعی در هم تنیدگی معنایی شبکه ارتباطی ایجاد می شود که وابستگی متقابل، پیچیده و دایمی آنها و هموندی ملت ها را فراتر از همکاری دولت ها به دنبال دارد.

زمانیان گفت: دولت سیزدهم با نگرش چند بعدی به سیاست همسایگی، فعال شدن شبکه دیپلماسی فرهنگی کشور در عرصه های مختلف در چهارچوب راهبرد مقاومت فعال را نیز در اولویت سیاست خارجی و دیپلماسی خود قرار داده است.

وی ادامه داد: این مسئله با افزایش فعالیت رایزنان فرهنگی در کشورهای مختلف، استفاده از برخی ظرفیت های هویتی بی نظیر مانند اربعین و زبان فارسی و بازتولید حداکثری ادبیات مقاومت عملیاتی تر می شود.

وی گفت: سیاست همسایگی بر محور ارتقای ذهنی و عینی سطح روابط و اعتماد چند جانبه در سطوح مختلف را محقق می کند و منجر به افزایش چشم گیری تعاملات میان طرفین می شود. در این زمینه یکی از ارکان اصلی تحقق این امر ایجاد فهم مشترک از منافع است که از مسیر افزایش سطح دیپلماسی غیر حاکمیتی محقق می شود.

زمانیان خاطرنشان کرد: در همین راستا مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، ایجاد وحدت رویه در بخش های مختلف و تمرکز فعالیت های بین دستگاهی از جمله صنعت، اقتصاد و فرهنگ حول محورسیاست همسایگی و همچنین تقویت ظرفیت های اندیشه ورزی در راستای عینیت بخشی و پایدارسازی تعاملات همسایگی همه جانبه را به عنوان دو محور جدی تمرکز در این حوزه می داند.

رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری اظهار کرد: اولویت بخشی به دیپلماسی علمی و استفاده از ظرفیت شبکه سرآمدان، نخبگان و اساتید و دانشجویان به منظور ارایه تصویری واقعی و کاربردی از قدرت فناورانه در حل مسایل جهان اسلام و منطقه یکی دیگر از ظرفیت های جدی در راستای تحقق سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران بوده است که می تواند با ایجاد هم افزایی فرصت هایی همچون جایزه بین الملل علم و فناوری مصطفی نوبل اسلامی محقق کند.

زمانیان تصریح کرد: امیدواریم با مشارکت و همفکری اساتید، اندیشمندان و پژوهشگران بتوانیم با انتقال ایده ها و نظرات به عنوان پل ارتباطی دولت با نخبگان در راستای ارتقای منافع جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم گام های بلندی برداریم.

زمانیان اظهار کرد: سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران برخلاف برخی دیدگاه های رایج که اقتصاد را محور سیاست خارجی و تعامل با دنیا معرفی می کند، تلاش دارد صرفا با رویکرد اقتصادی، سیاست خارجی را طرح ریزی کند و با اعتقاد به درهم تنیدگی روابط سیاسی با تعاملات فرهنگی، اقتصادی و امنیتی رویکرد اقتصادی صرف را کنار زده و تمام عرصه ها و ظرفیت ها را در تامین حداکثری منافع متقابل دولت ها و مردم منطقه پیش ببرد.

وی گفت: در این زمینه تلاش پژوهشگران و سیاست ورزان برای ارایه تصویر منطقه یکپارچه، همسو و امن به عنوان تصویر جایگزین منطقه پر آشوب، ملتهب و ناامن یکی از مهمترین پیشنهادات مرکز بررسی های استراتژیک است.

زمانیان تصریح کرد: تمرکز بر سرمایه های مشترک تمدنی، فرهنگی، زبان، آیینی و دینی از کشورهای منطقه یک همه ی واحد خواهد شاخت که در آن مرزهای جغرافیایی در مقابل مرزهای انتفاع متقابل، پایدار کمرنگ می شود.

وی اظهار کرد: تقویت مناسبات دوجانبه و چندجانبه رسمی با دولت های منطقه، غرب آسیا در دستور کار دولت قرار گرفته که آثار آن را می توان در بهبود روابط ایران با عربستان و دولت های عربی منطقه خلیج فارس، افزایش مناسبات با کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز مشاهده کرد.

وی گفت: کاهش تکانه های اقتصادی، تحریم های ظالمانه و توسعه بازارهای اقتصادی یکی از مسایل مورد توجه در اجرای سیاست همسایگی است که دولت سیزدهم تلاش می کند با فعال کردن دیپلماسی اقتصادی خود در راستای افزایش حجم مبادلات اقتصادی و دلارزدایی از معاملات بین المللی بستری امن جهت مبادلات تجاری با همسایگان را برقرار سازد.

زمانیان یادآور شد: ظرفیت بازار کشورهای همسایه نه تنها می تواند در خدمت توسعه اقتصاد کشور باشد بلکه به تحقق اهداف راهبردی منطقه ای کشور در قالب تثبیت قدرت سیاسی و ایجاد سازوکارهای ثبات منطقه ای کمک کند. توجه به شکل گیری زنجیره های ارزشی صنعتی با تاکید بر موضوعات راهبردی انرژی، معدن، آب، امنیت غذا با حضور کشورهای مختلف در حلقه های مختلف مبتنی بر مزیت ها از دیگر پیشنهادات مرکز بررسی های استراتژیک به پژوهشگران عرصه مطالعات منطقه ای است.

کد خبر 1739746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha