لزوم عفت در مواجهه با فضای مجازی/ حیا در جامعه باید تقویت شود

حجت‌الاسلام رفیعی حیا را نشانه ایمان و بی‌حیایی را حاکی از بی ایمانی دانست و گفت: دشمن امروز دست روی حیا گذاشته و مع‌الاسف تا حدودی هم موفق شده که چطور به ایران لطمه بزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت‌الاسلام دکتر ناصر رفیعی، سه‌شنبه شب(۲۸ آذر) در آخرین شب از مراسم ایام فاطمیه در بیت‌الزهرا شهید سلیمانی در ادامه مبحث شب گذشته در خصوص حدیثی از حضرت زهراسلام‌الله‌علیها منقول از رسول اکرم؛ گفت: یکی از صفات باارزش انسان مومن و بالاترین عبادت عفت است که انسان عفیف به پای ملائکه می‌رسد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عفت یعنی کنترل در برابر حرام‌هایی چون رشوه، نامحرم، مجلس حرام و... افزود: پنج نوع عفت وجود دارد که اولین آن، عفت جنسی و کنترل شهوت است که متاسفانه فضای مجازی، بیداری جنسی زودرس ایجاد کرده و از طرفی شرایط ازدواج هم برای جوان فراهم نیست.

وی سایت‌ها و عکس‌های مبتذل را باعث ایجاد شهوت کاذب و لطمه به جوانان دانست و تنوع‌طلبی را منجر به از بین رفتن آرامش در زندگی خواند و در این باره بر لزوم مراقبت تاکید کرد.

حجت الاسلام رفیعی عفت زبانی و فکری را از دیگر اقسام عفت برشمرد و اظهار کرد: فکر گناه مانند ایجاد دود در ساختمان است که گرچه باعث آتش‌سوزی نمی شود اما ساختمان را سیاه می کند.

وی درباره عفت مالی هم با بیان اینکه عفت مالی یعنی اکتفا به داشته‌های مالی خود در حالیکه عده‌ای عزت نفس خود را نگه نمی‌دارند؛ درباره عفت اجتماعی هم توضیح داد: انسان نباید حریم جامعه را مخدوش کند بلکه باید حرمت نگه دارد.

حجت‌الاسلام رفیعی در بخش پایانی سخنانش و بر اساس حدیث صدرالاشاره؛ حیا را نشانه ایمان و بی‌حیایی را حاکی از بی ایمانی دانست و گفت: دشمن امروز دست روی حیا گذاشته و مع‌الاسف تا حدودی هم موفق شده که چطور به ایران لطمه بزند زیرا بی‌حیایی و فحشا و ریختن حرمت را نمی‌شود به سادگی جمع کرد.

وی حیا را ریشه همه خوبی‌ها دانست که باید بین همسران، فرزندان و والدین، جوانان و در برابر خون شهدا و کسانی که برای دین هزینه کردند، وجود داشته باشد؛ افزود: بالاترین حیا نسبت به خدا است همانگونه که قرآن فرمود "الم یعلم بان‌الله یری" لذا کسانی که اختلاس کرده و باعث ضربه به مردم می‌شوند از خدا بترسند که باور به خدا بالاترین حیا است.

استاد حوزه و دانشگاه در  پایان تاکید کرد: تقویت حیا در جامعه به ویژه از طریق صدا و سیما و... ضروری است.

کد خبر 1739784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha