استفاده از ظرفیت‌های مردمی، شاخصه کانون مسجدی فاطمه الزهرا (س) عنبرآباد

کانون فرهنگی هنری فاطمه الزهرا (س) در سال ۹۴ در مسجد ابوالفضل (ع) روستای هادی آباد عنبرآباد تاسیس شد تا بتواند نوجوانان و جوانان روستا را جذب فعالیت های مسجد محور خود کند، این کانون با اجرای یک طرح ابتکاری علاوه بر تامین هزینه های مسجد، توانسته هزینه برنامه های فرهنگی، مذهبی و ورزشی را تامین کند.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان، مهدیه شعبانی

در ۱۸ اسفند سال ۱۳۷۱ بود که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کانون های فرهنگی هنری در اقصی نقاط کشور در دل مساجد شکل گرفتند تا با انجام فعالیت های فرهنگی و هنری نوجوانان و جوانان را با مساجد آشناتر و مأنوس کنند و به عبارتی پای آنها را به مساجد باز کنند.

در جنوب کرمان نیز تا به امروز بیش از ۵۰۰ کانون فرهنگی هنری در مساجد تاسیس شده است که ۹۰درصد این کانون ها روستایی می باشند و روستای هادی آباد که در ۱۵ کیلومتری مرکز شهرستان عنبرآباد قرار دارد، یکی از روستاهایی است که در آن کانونی فرهنگی هنری تأسیس شده است، کانون فرهنگی هنری فاطمه الزهرا (س) در سال ۹۴ در مسجد ابوالفضل (ع) این روستا تاسیس شد تا بتواند نوجوانان و جوانان روستا را جذب فعالیت های مسجد محور خود کند، این کانون فرهنگی هنری با اجرای یک طرح ابتکاری علاوه بر تامین هزینه های مسجد، توانسته هزینه برنامه های فرهنگی، مذهبی و ورزشی را تامین کند.

حمزه رویان، مدیر کانون فاطمه الزهرا (س) مسجد ابوالفضل (ع) روستای هادی آباد عنبرآباد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: نبود منابع مالی همواره سد راه انجام فعالیت های فرهنگی و عمرانی در مساجد است و ما برای رفع این مشکل ظرفیت های مردمی را پای کار آوردیم.

استفاده از ظرفیت‌های مردمی، شاخصه کانون مسجدی فاطمه الزهرا (س) عنبرآباد

وی افزود: در همین راستا طرح ابتکاری وقف نخل را با مشارکت و همکاری اهالی روستا اجرا کردیم.

استفاده از ظرفیت‌های مردمی، شاخصه کانون مسجدی فاطمه الزهرا (س) عنبرآباد

وی بیان کرد: از آنجایی که عمده اهالی روستا باغدار هستند بنابراین از اهالی روستا خواستیم یک یا چند درخت نخل را وقف امور فرهنگی و عمرانی مسجد کنند و خوشبختانه با استقبال خوب آنها مواجه شدیم.

استفاده از ظرفیت‌های مردمی، شاخصه کانون مسجدی فاطمه الزهرا (س) عنبرآباد

حمزه ابراز کرد: در حال حاضر ۱۰۰ اصله درخت نخل وقف این امور شده است و امسال از این تخیلات ۵ تن خرما برداشت کنیم که با فروش محصول خرما قریب ۳۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کردیم.

استفاده از ظرفیت‌های مردمی، شاخصه کانون مسجدی فاطمه الزهرا (س) عنبرآباد

مدیر کانون فاطمه الزهرا (س) مسجد ابوالفضل (ع) روستای هادی آباد عنبرآباد ادامه داد: هر یک از اهالی روستا سند وقف نخل خود را به ما دادند که در آن قید شده چنانچه عمر نخل روزی به پایان رسید مسجد یک درخت نخل جایگزین آن در باغ نخل واقف غرس کند.

وی اظهار کرد: تاکنون با اجرای طرح وقف نخل، توانسته ایم اتاق هایی برای دفتر کار این کانون فرهنگی هنری و پایگاه مقاومت بسیج خواهران و برادران بسازیم و بخشی از فضای مسجد نیز از همین منبع درآمد ساخت شد.

حمزه با اشاره به این که برای جذب سنین مختلف برنامه داریم، اضافه کرد: دوره های آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم برای سنین بزرگسال در حال برگزاری است.

مدیر کانون فاطمه الزهرا (س) مسجد ابوالفضل (ع) روستای هادی آباد عنبرآباد با بیان این که هر صبح جمعه نیز دعای ندبه در مسجد برگزار می کنیم، اظهار کرد: هر ساله یادواره شهید روشان را به طور ویژه با دعوت از سخنران و مداح کشوری برگزار می کنیم تا گامی هر چند کوچک در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی نسل نوجوان و جوان با شهید برداریم.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه های کانون، راه اندازی تیم فوتبال و والیبال همراه با برگزاری مسابقات در این رشته های ورزشی و اعطای جوایز به برگزیدگان است.

حمزه عنوان کرد: علاوه بر این نیز کوهنوردی در برنامه های کانون گنجانیده شده تا هم تفریحی سالم برای اعضای کانون باشد و هم به حفظ سلامتی و تندرستی آنها کمک کند.

مدیر کانون فاطمه الزهرا (س) مسجد ابوالفضل (ع) روستای هادی آباد عنبرآباد ابراز کرد: یکی از عمده مشکلات کانون نداشتن کتابخانه است و متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گامی برداریم.

وی بیان کرد: انتظار داریم متولیان فرهنگ، کتاب و میز مطالعه در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی که از دغدغه های مقام معظم رهبری است، اقدامی مثمر ثمر انجام دهیم.

حمزه با اشاره به تعامل بسیار خوب با پایگاه مقاومت بسیج برادران، اضافه کرد: در طرحی که پایگاه مقاومت بسیج برادران برای ترک اعتیاد معتادین اجرا کرد مشارکت داشتیم و در راستای این طرح ۳۵ معتاد ترک کرده و به آغوش خانواده بازگشتند.

مدیر کانون فاطمه الزهرا (س) مسجد ابوالفضل (ع) روستای هادی آباد عنبرآباد گفت: همچنین در برگزاری حلقه های صالحین با پایگاه های مقاومت بسیج خواهران و برادران همکاری داریم.

حالا کانون فرهنگی هنری فاطمه الزهرا (س) پس از گذشت ۸ سال از تاسیس آن توانسته در راستای نهضت بازگشت به مسجد، با جذب بیش از ۶۰ نوجوان و جوان زمینه پویایی مسجد ابوالفضل (ع) روستای هادی آباد را فراهم کند.

کد خبر 1739802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha