نامه نویسندگان و نمایشنامه نویسان برجسته بریتانیا برای آزادی گروه «تئاتر آزادی فلسطین»

نویسندگان و نمایشنامه نویسان برجسته بریتانیا در نامه‌ای که یک هزار نفر آن را امضاء کرده‌اند خواستار آزادی یک گروه تئاتر فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، نویسندگان و نمایشنامه نویسان در بریتانیا از اسرائیل خواستند تا اعضای گروه تئاتر «آزادی فلسطین» را که در جریان حمله نیروهای اشغالگر به اردوگاه جنین در ماه جاری دستگیر شده اند، آزاد کند.

روزنامه بریتانیایی «گاردین» نوشت: تعدادی از نمایشنامه نویسان، بازیگران و کارگردانان برجسته از طریق نامه‌ای سرگشاده از اسرائیل خواستند اعضای گروه تئاتر آزادی فلسطین را که در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد هاست و تورهای گسترده ای را در جهان از جمله بریتانیا برگزار کرده، آزاد کند.

کاریل چرچیل، ویکی فیدرستون، دومینیک کوک و ماکسین پیک از جمله هزار امضاکننده نامه بودند که خواستار آزادی فوری «مصطفی شتا»، و «جمال ابوجوس» از تئاتر آزادی فلسطین شدند که اعضای آن پس از حمله ارتش اسرائیل به اردوگاه آوارگان جنین در ۱۳ دسامبر دستگیر شدند.

در این نامه آمده است: «روز چهارشنبه ۱۳ دسامبر، سربازان اسرائیلی به سالن تئاتر آزادی در جنین حمله کردند و ساختمان آن را  آتش زدند و دفاتر آن را تخریب کردند و به کارکنان آن حمله کردند. تئاتر آزادی، مناره امید و پایداری در برابر مشکلاتی غیر قبال تصوربوده است و دوستان ما در تئاتر آزادی این حق را باید داشته باشند که کار خود را بدون ترس از خشونت یا آزار و اذیت انجام دهند.»

امضاکنندگان این نامه، تخریب اماکن فرهنگی در کرانه باختری و غزه را محکوم کردند و خواستار پایان دادن به خشونت شدند و از تخریب مؤسسات فرهنگی از جمله موزه رفح و موزه فرهنگی القراره انتقاد کردند و حمله به این اماکن را نقض آشکار قوانین بین المللی توصیف کردند.

احمد طوباسی، مدیرهنری تئاتر آزادی، بازداشت شد اما پس از یک روز آزاد شد، در حالی که شتا، تهیه کننده و ابو جواس، فارغ التحصیل تئاتر در خانه هایشان بازداشت شدند.

از دیگر خواسته های امضاکنندگان نامه، آتش بس فوری و دائمی ، پایان دادن به اشغال غزه، پایان دادن به شهرک سازی در کرانه باختری و بازگشت مشروع نسل اول آوارگان فلسطینی و فرزندان آنها به سرزمینشان است.

کد خبر 1739879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha