دومین کنگره ملی «بانوان اثرگذار» برگزار می‌شود

دومین کنگره ملی «بانوان اثرگذار» در ساحت علم و فرهنگ با امکان شرکت بانوانی که در میدان تکلیف، دست از تلاش برنمی‌دارند و ضمن حفظ روحیه زنانه و نقش‌آفرینی موثر در خانواده، پرچم تلاشگری را در هر عرصه‌ای که بتوانند به اهتزاز در می‌آورند، برگزار می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه زنان و خانواده: دومین کنگره ملی «بانوان اثرگذار» در ساحت علم و فرهنگ، به همت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار می شود.

بنابر این گزارش، امید است این کنگره بتواند سرآغاز حرکتی نو و انقلابی در جنبش زنان شود که نه وامدار الگوهای شی‌ءانگارانه غربی باشد و نه نگرش‌های واپس‌گرایانه شرقی. چراکه در این الگوها، زن هیچ‌گاه در متن نبوده و همواره در حاشیه قرار داشته است. زنی که هیچ‌گاه نه الگوساز بوده و نه تاریخ‌ساز. الگوهایی که به ظاهر زن را موجودی کنشگر معرفی می‌کند و در متن اجتماع؛ اما با تعریفی بسیار پررنگ و برجسته از جنسیت و زنانگی‌های زن و نه بعد آسمانی و انسانی او.

در حال حاضر مساله قابل تامل این است که چگونه زنان به این باور برسند که حضور فعال، مثبت و سازنده آنان با تکیه بر فطرت تا چه اندازه می‌تواند برای هدایت امور جامعه ارزشمند باشد و این خود نوعی مطالبه‌گری از زنان برای حضور کارآمد با تکیه بر ارزش‌های انسانی و پذیرفتن نقش‌های مختلف در ساحت نگاه متعالی الگوی سوم است. الگویی که برنامه خود را برای حضور زن در سه عرصه تکامل فردی،‌ حیات اجتماعی و کانون خانواده در نظر می‌گیرد.

تکامل انسانی؛ این الگو هیچ گونه تفاوتی بین زنان و مردان برای رشد و توسعه هویت شخصی خویش در هیچ مقطع و جامعه‌ای نمی‌بیند.

حیات اجتماعی؛ در بسیاری از عرصه‌های اجتماعی حضور زنان نه تنها لازم، بلکه یک ضرورت محسوب می‌شود. استفاده از اندیشه زنانه با ظرافت‌ها و نکته‌سنجی‌های خود قطعا می‌تواند برطرف‌کننده کاستی‌ها بسیاری در جامعه باشد.

کانون خانواده؛ زن محور اصلی ثبات، آرامش و امنیت روانی آن محسوب می‌شود و خانواده جایگاه اصلی زن در حیات اجتماعی است.

بدون تردید چانچه زنان نخبه اثرگذار از جمله بانوان فعال در حوزه‌های علم، فن‌آوری، سیاست،‌ فرهنگ و اقتصاد که علی‌رغم تفاوت‌های فردی، دارای اهداف و دغدغه‌های مشترکی هستند،‌ به امکاناتی جهت تعاملات بین‌المللی دست یابند، ‌ظرفیت قابل توجهی برای حل مشکلات و رفع موانع پیشرفت زنان فراهم خواهد آمد. هم‌افزایی ظرفیت‌های بانوان نخبه‌ای که به‌رغم انگیزه‌های مقدس و مشترکشان، از یکدیگر دور افتاده‌اند، خیرات و برکات فراوانی برای همه اعضای جامعه به خصوص کودکان، نوجوانان و جوانان در پی خواهد داشت.

بانوی اثرگذار کیست؟

بانویی پویا و فعال که در میدان تکلیف، دست از تلاش برنمی‌دارد و ضمن حفظ روحیه زنانه و نقش‌آفرینی موثر در خانواده، پرچم تلاشگری را در هر عرصه‌ای که بتواند به اهتزاز در می‌آورد.

عرصه‌های فعالیت بانوان تاثیرگذار

علمی، پژوهشی و فناوری

سیاستگذاری و حکمرانی

گفتمان‌سازی و رسانه

فعالیت‌های اجتماعی

اقتصاد و کارآفرینی

تعلیم و تربیت

فرهنگ و هنر

ورزش

شاخص‌های ارزیابی

شاخص‌های عمومی: فراوانی دیگر اثرپذیر، کیفیت اثرگذاری در دیگران، نقش آفرینی مادری، نقش آفرینی جهادی، تولید اثر ملی یا جهانی

شاخص‌های اختصاصی: در هر بخش‌های به صورت اختصاصی متناسب با آن گروه تعریف شده است.

گفتنی است، دومین کنگره ملی بانوان تأثیرگذار، ۱۳دی ماه ۱۴۰۲ همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر در سراسر کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود.

کد خبر 1739941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha