بحران آب در غزه/ ۹۷ درصد از آب آشامیدنی ناسالم است

یونیسف گزارش داد که ۹۷ درصد از آب غزه برای آشامیدنی ناسالم است. کمبود آب سالم در نوار غزه خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق آب مانند وبا و اسهال مزمن را افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) گزارش داد: کمبود آب سالم در نوار غزه خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق آب مانند وبا و اسهال مزمن را افزایش می دهد.

حملات و محاصره رژیم صهیونیستی بر شهروندان فلسطینی ساکن نوار غزه با جمعیت نزدیک به دو میلیون نفرکه حدود ۶۰۰ هزار نفر در ۸ اردوگاه پرجمعیت زندگی می‌کنند، سنگینی می‌کند. علاوه براینکه این حملات بر بحران اقتصادی کنونی جهان تاثیر گذاشته است.

باتوجه به قیمت بالای آب (۷ دلار در هر متر مکعب) که توسط فروشندگان تانکر فراهم می‌شود، آب آشامیدنی تنها نزدیک به یک سوم ارزش کمک های مالی ماهانه را جذب می کند.

برهمین اساس، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) امروز( پنجشنبه ۳۰ آذر) هشدار داد که کودکان در نوار غزه ۹۰ درصد نیاز آبی خود را از دست دادند.نیمی از تاسیسات آب و فاضلاب در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تخریب یا آسیب دیده است.

براساس این گزارش، کودکانی جنوب غزه که تازه آواره شدند، تنها ۱.۵ تا ۲ لیتر آب در روز دریافت می کنند که طبق برآورد یونیسف بسیار کمتر از نیازهای توصیه شده برای بقا است.

طبق استانداردهای امداد بشردوستانه، حداقل آب مورد نیاز در مواقع اضطراری ۱۵ لیتر است که شامل آب آشامیدنی، شستشو و پخت و پز می شود. حداقل میزان زنده ماندن تخمینی تنها ۳ لیتر در روز است.

این سازمان اعلام کرد: کمبود آب سالم در نوار غزه خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق آب مانند وبا و اسهال مزمن را افزایش می دهد. تعداد موارد اسهال در کودکان زیر پنج سال غزه نزدیک ۲۰ برابر بیشتر از میانگین ماهانه است.

  موسسه جهانی آب، محیط زیست و سلامت (GIWEH) تخمین می زند که ۹۷ درصد از آب غزه غیرقابل آشامیدن است.

گزارشی که سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد، پیش‌بینی کرد که مشکل آلودگی آب در غزه غیرقابل برگشت و سرزمین آن در عرض ۱۰ سال غیرقابل سکونت خواهد شد.

بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، نیمی از کودکان غزه از بیماری های منتقله از طریق آب رنج می برند.

یک سازمان حقوق بشری اعلام کرد: یک چهارم بیماری های شیوع یافته در نوار غزه ناشی از آلودگی آب است و ۱۲ درصد از مرگ و میر کودکان خردسال به عفونت‌های روده ای مربوط به آب آلوده است.

بیماری ها و اپیدمی‌هایی که در نوار غزه شیوع پیدا کرده است، درد و رنج ساکنان و آوارگانی را که از بمباران وحشیانه رژیم اشغالگر اسرائیل جان سالم به در برده اند، می افزاید، در حالی که گزارش های رسمی تایید می کند که نوار غزه به مرکز شیوع بیماری‌ها و اپیدمی‌ها تبدیل شده است.

نهادهای بین‌المللی نسبت به شیوع بیماری‌ها و اپیدمی‌ها در مناطق مختلف نوار غزه به‌ویژه در پناهگاه‌ها هشدار دادند و تأکید کردند که غزه با با توجه به فروپاشی نظام سلامت و درمانی و هدف قرار گرفتن بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی توسط اشغالگران با طوفانی از بیماری‌ها مواجه است.

آمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به بیش از ۲۰ هزار نفر و تعداد زخمی‌ها به بیش از ۵۲ هزار نفر از هفتم اکتبر تاکنون رسیده است.

کد خبر 1740092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha