ضرورت ایجاد جاذبه در فعالیت کانون ها برای حضور جوانان/ امام جماعت باید بتواند پاسخگوی سوالات ذهنی جوانان باشد

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد به تشکیل کانون‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: مسئولان کانون‌ها می‌توانند با ایجاد جلوه‌ها و جاذبه‌ها، راه‌های دعوت و رسیدن به مسجد برای جوانان و همه اقشار را هموار کنند.

حجت الاسلام «سید علی چام زاده» در مورد اهمیت، چگونگی شکل‌گیری، نقش و اثر مسجد در جامعه و چگونگی و راه دعوت به دعوت به مسجد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: فلسفه بعثت همه انبیا و رهاورد همه رسل این بود که «وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ» که این‌ها دو رسالت «تعلیم کتاب و حکمت» و «تزکیه و تطهیر نفوس» را برعهده داشتند.

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد یاسوج با بیان اینکه تعلیم و تزکیه نیازمند وجود مکان شامل تعلیم و تدریس در مدرسه، دانشکده، دانشگاه و امثال این‌ها است، گفت: مکان تطهیر و تمحیث نفوس و تزکیه عقول و تهذیه نفوس هم کنار سجاده است.

وی بهترین مکان، با فضیلت‌ترین محل و مقدس‌ترین جایگاه برای عبادت را مسجد دانست و افزود: چون «اَلْمَسَاجِدُ بُیُوتُ اَللَّهِ فِی اَلْأَرْضِ» اگر انسان نمازگزار برای تزکیه نفس خود روی سجاده می‌نشیند و «الْمُصَلِّی یُنَاجِی رَبَّهُ» نمازگزار با پروردگار خود مناجات می‌کند و خانه خدا بهترین مکان برای مناجات است.

حجت الاسلام چام زاده با بیان اینکه مسجد از افضل اماکن است که انسان در این مکان برای تطهیر نفوس با خدا راز و نیاز می‌کند، ادامه داد: به ما فرمودند «هر عمری که بین مسجد و مدرسه، یعنی برای تعلیم و تزکیه تمام نشود، این یک خسران است»، به همین دلیل رسول مکرم اسلام بعد از هجرت از مکه به مدینه نخستین کار خود را بنای مسجد قرار می‌دهد و مسجد قبا را بنا گذاشت.

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد یاسوج بیان کرد: این مسجد نیز چند منظوره بوده و همه شور و مشورت نظامی، نشست‌های حل مسائل و عقد، مسائل اقتصادی، تدبیر، سیاست، امور و شئون مسلمانان همه در مسجد شکل می‌گرفت و همچنین مسجد پایگاهی جهت اجتماع مسلمانان که علاوه بر وحدت ملی، عظمت، شکوه اجتماع و اتحاد مسلمانان، هم آوایی و همسویی امت و همچنین آشنایی و ارتباط مسلمانان در مسجد و دیدار با رهبر جامعه اسلامی یعنی رسول اکرم(ص) در مسجد صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه تنویر افکار و تعلیم جهت بصیرت افزایی، غفلت زدایی و زایش دانش همه در مسجد شکل می‌گرفت، ادامه داد: چنانکه امام صادق (ع) به ضراره و امثال آن فرمود «ااجْلِسْ فِی مَسْجِدِ الْمَدِینَةِ وَ أَفْتِ النَّاسَ» و در توقیع شریف ولی عصر به مرحوم شیخ مفید رضوان الله علیه بود که فرمود «السلام علیک ایها الشیخ المفید و آخ السدید الداعی للحق و معین علیه به کلمه الصدق ........اجلس فی الدهلی وافتح الناس» فرمود در مسجد بنشینید و فتوا بگویید و فتوا دهید و مردم را با آداب الهی و احکام آگاه کنید که این نشان می‌دهد مسجد تنها محل عبادت نیست.

حجت الاسلام چام زاده یادآور شد: در سخن بلند امام رضا علیه السلام فرمود «شخصی که به مسجد می‌آید هشت بهره نصیب او می‌شود که یکی از آنها علم مستفاد، علم جدید و علم نو است که در اینجا می‌رساند امام مسجد، نه امام جماعت صرفا پیش نماز نیست، بلکه امام مسجد یعنی همه امور مسجد باید به دامن امام مسجد بازگردد.

با ایجاد جلوه‌ها و جاذبه‌ها، می توان رسیدن به مسجد را برای جوانان هموار کرد

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد یاسوج ضمن تاکید بر اینکه امام جماعت نیز باید اهل مطالعه، تحقیق و پژوهش بوده و بتواند حرف نو و جدید داشته باشد، تاکید کرد: البته در کنار مسجد، کانون‌های فرهنگی و هنری نیز تشکیل شده که در درون مسجد این کانون‌ها بازوان مساجد هستند و مسئولان کانون‌ها بهتر و بیشتر می‌توانند با ایجاد جلوه‌ها و جاذبه‌ها، راه‌های دعوت و رسیدن به مسجد برای جوانان و همه اقشار را هموار و آسان کنند.

وی خاطرنشان کرد: کانون ها این توان و ظرفیت را دارند که سهولت در دعوت به مقصد را مدنظر داشته باشند و در رونق بخشیدن به مسجد، نماز جماعت مسجد، مناسبات و مراسمات مسجد و همچنین افزودن به شکوه و منزلت ایام میلاد و وفات ائمه اطهار علیهم السلام فعالیت لازم را داشته باشند.

حجت الاسلام چام زاده اظهار کرد: این کار راه‌هایی دارد که یکی از آنها، تجهیز مساجد به ابزار ورزشی و غیر ورزشی است، برای اینکه دلخوشی، دلگرمی و همچنین ابزاری جهت پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان وجود داشته باشد.

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد یاسوج بیان کرد: یک نوع نشاط در پرتو این سرگرمی‌ها و بازی‌ها که توسط کانون فرهنگی و هنری مساجد صورت می‌گیرد، ایجاد می‌شود تا حضور نوجوانان و جوانان در این مکان معنوی پررنگ‌تر و پررونق‌تر باشد.

وی تصریح کرد: ابزارهای ورزشی که به مساجد اهدا می‌شود تنها نباید به قصد سرگرمی باشند، که می‌توان با برگزاری مسابقات، ضمن تشویق برگزیدگان، الگوهای برتر را نیز به جامعه معرفی کنند که این کار زمینه حضور افراد بیشتر به مسجد و کانون فرهنگی و هنری را افزایش می‌دهد.

حجت الاسلام چام زاده ادامه داد: شریف‌ترین عضو بدن انسان، یعنی پیشانی بر زمین می‌افتد و شریف‌ترین زمان‌ها برای نماز انتخاب می‌شود، بهترین مکان‌ها برای نماز که مسجد است در بهترین نقاط شهر احداث می‌شود و به روشی نوین و با نقش و نگارها و زینت کاری‌های ویژه جلوه هایی که دارای جذبه باشند، ایجاد کنند تا دیگران به حضور در مسجد رغبت پیدا کنند.

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد یاسوج ضمن تاکید بر اینکه امام مسجد باید حسن الصوت باشد، زیبا بخواند و مستمع را خسته نکند، گفت: مثل توصیه‌ای که پیامبر(ص) به امیرالمومنین امام علی(ع) هنگام اعزام به یمن فرمود «مثل ضعیف‌ترین آنها نماز بخوان و حال آنها را رعایت کن» هر چند که نباید از شرایط، آداب و احکام نماز کم شود ولی ضمن رعایت این موارد و اسرار نماز باید حال همه افراد رعایت شود.
وی خاطرنشان کرد: امام باید جماعت مرتب، منظم و معطر به این معنا که سیمایی وجیه و با جمال و جلال و همچنین مجهز به سلاح علم باشد و بتواند پاسخگوی همه سوالات ذهنی جوانان باشد.
حجت الاسلام چام زاده ادامه داد: جوان، یک نیروی آزاد شده و رها دارد که اگر این نیرو رهبری شود، چون امروز ما در دوران فتنه و شبهه زندگی می‌کنیم و نفوذ این فتنه و شبهه نیز در جوانان سریع اتفاق می‌افتد، از طرفی چون جوانان قلب و زمینه ای پاک برای پاشیدن هر نوع بذری را دارند، باید بذر اسلام پاشیده شود و
امام جماعت بتواند پاسخگوی سوالات و شبهات باشد.
امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد یاسوج با اشاره به اینکه امام و معموم مثل دو شق یک سیب هستند که در کنار یکدیگر تکمیل می‌شوند، گفت: در کنار این‌ها اگر حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات تدبیری بیندیشند و حمایت مالی لازم از امام جماعت مسجد را داشته باشند تا با فراغت همه وقت خود را صرف فعالیت در مسجد کند، این کار می تواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.
کد خبر 1740316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha