«گفتمان‌سازی و جریان‌سازی» آثار ارزشمند تبلیغ دینی است

حجت الاسلام اسدی با اشاره به اهمیت مسئله تبلیغ، گفت: تبلیغ دینی دارای دو اثر بسیار ارزشمند گفتمان‌سازی و جریان‌سازی است.

حجت الاسلام احسان اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از فارس گفت: یکی از بایسته‌های تبلیغ، این است که مبلغان و مبلغات پیش از دانستن هر مطلب دیگری، با ماهیت تبلیغ آشنایی داشته و از معنا و مفهوم، تاریخچه، اهمیت، شرایط، آثار و الزامات آن مطلع باشند.

نماینده مرکز آموزش های کاربردی حوزه علمیه فارس تبلیغ دینی را رساندن یک معنای درست به مخاطب دانست و افزود: تبلیغ مسئله‌ای نو پدید و جدید نیست بلکه سنتی هزار ساله در حوزه‌های علمیه است.

به گفته وی، اگر دوران قبل از هزار سالی که حوزه‌های علمیه و جامعه روحانیت شیعه تشکیل شده است، مورد مطالعه قرار گیرد، در آن زمان هم ما در میان برجستگان و زبدگان علمی شیعه، تبلیغ را مشاهده می‌کنیم؛ اما آنچه که روشن و مدون است و می‌توانیم با نام و نشان از آن یاد کنیم، همین مدتی است که حوزه‌های علمیه به وجود آمد. در زمان سید مرتضی(رضوان‌الله علیه) و شیخ طوسی(رحمه‌اللَّه‌ علیه) فقها و علماء بزرگی ازحوزه نجف آن روز، به مناطق مختلف اسلامی اعزام می‌شدند و برای تبلیغ و بیان احکام، در آن جاها سکونت می‌کردند.

حجت الاسلام اسدی با اشاره به اینکه یکی از مسائل دیگری که در حوزه ماهیت تبلیغ دینی باید به آن پرداخت، مسئله اهمیت تبلیغ است، عنوان کرد: سخن‌گفتن در امر دین، جزء شریف‌ترین کارهاست و باید شریف‌ترین انسان‌ها و عالم‌ترین و آگاه‌ترین آنها به مسائل اسلامی و عامل‌ترین آنها به احکام شرعی، در این راه قدم بردارند و آن را برای خود افتخاری بدانند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغ دینی دارای دو اثر بسیار ارزشمند گفتمان‌سازی و جریان‌سازی است، گفت: آثار ارزشمند دیگری همچون رشد اندیشه دینی، به حرکت درآوردن جامعه، وارد میدان شدن ابتکارها، بیان فرصت‌ها و تهدیدها، شناساندن دوست و دشمن، افزایش اعتماد به نفس مردم، گسترش فرهنگ صحیح، افزایش معرفت صحیح در مخاطبان، هشدار به‌موقع و بیدارباش جامعه، از جمله آثار آن است.

کد خبر 1740388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha