مسجد تقویت‌کننده روحیه اجتماعی است

حجت الاسلام ساداتی گفت:مسجد تقویت‌کننده روحیه اجتماعی است و لازم است که در جوامع اسلامی و به‌ویژه جامعه جوان ما نگاه به مسجد، نگاه اجتماعی و مؤثر در حیاط و نشاط جامعه باشد.

حجت الاسلام سیدمحمد علی ساداتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت مسجد، گفت: مساجد باید مرکز فرهنگی و فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه باشند. این همان معنای محور بودن است که از صدر اسلام مورد توجه بوده است.

امام جمعه سرپل ذهاب افزود: از صدر اسلام تاکنون، مساجد پایگاه هایی اثرگذار و استراتژیک بوده اند. باید از این پایگاه های موثر به بهترین شکل ممکن استفاده شود لذا مسجد در صدر اسلام، خانه خدا، محل عبادت، جایگاه قضاوت و محل رسیدگی مسلمانان برای ادای فریضه، آموزش و حتی طلبکمک و دادخواهی روانه مسجد می‌شده است.

وی خاطر نشان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیز مساجد از پایگاه‌های مهم مبارزه با طاغوت و فعالیت‌های سیاسی بود همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مساجد از پایگاه‌های مهم مبارزه با طاغوت و فعالیت‌های سیاسی بود.
حجت الاسلام ساداتی با اشاره به وظایف امامان جماعت، گفت:شایسته است که امامان جماعت، با مطالعه در مسائل مهم روز از قبیل مسائل فرهنگی و علمی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و با روش‌های جذاب و خلاقانه در تحکیم پیوند دیرینه مردم با مساجد بکوشند. پرهیز از خود بزرگ بینی و تکبر و رفتار صمیمانه و در عین حال مدبرانه امام جماعت، می‌تواند صفوف به هم پیوسته و دست‌های درهم گره خورده جوانان مسلمان و نمازگزار را تقویت نموده و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را تحقق ببخشد.

امام جمعه سرپل ذهاب گفت: یکی از برنامه های دفتر امام جمعه در طول ۵ ماه گذشته ساماندهی و ارتباط با مساجد بوده که در این مدت، ۳ مسجد که فاقد امام جماعت بودند با دعوت از روحانیون موفق، دارای امام جماعت شدند.

وی با اشاره به اینکه  مسجد به معنی سجده‌گاه، مکان سجده است، افزود: اما در قرآن و تمدن اسلامی، مسجد نه به مکانی گفته می‌شود که عبادتگاه مومنان است. وجه تسمیه عبادتگاه مسلمانان به مسجد از آن روی است که سر به سجده نهادن مظهر و نمود اوج فروتنی و کرنش در برابر خداست. از این رو در اسلام محل عبادت را مسجد نامیده‌اند.

حجت الاسلام ساداتی گفت: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی دیگر می‌فرماید: «مَنْ کانَتِ الْمَساجِدُ بَیتَهُ ضَمِنَ اللهُ لَهُ الرَّوحَ وَ الرّاحَةَ وَ الْجَوازَ عَلَی الصّراطِ» کسی که مسجد خانه او باشد (مرتب به مسجد تردد کند) خداوند، آسایش و کامیابی او و عبور از صراط را برایش ضمانت کرده است. (مستدرک، جلد ۳، صفحه ۳۶۳)

کد خبر 1740404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha