ضرورت پرداختن نهادهای علمی پژوهشی کشور به علوم اسلامی و انسانی دیجیتال

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان اینکه در اکثر دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی دنیا واحدی به عنوان علوم انسانی دیجیتال تاسیس شده است بر ضرورت پرداختن نهادهای علمی پژوهشی کشور به علوم اسلامی و انسانی دیجیتال تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی امروز (یکشنبه ۳ دی ماه) در نشست خبری افتتاح پژوهشکده علوم انسانی و اسلامی دیجیتال به تعریف مفهوم  علوم انسانی و اسلامی دیجیتال پراخت وگفت: علوم انسانی دیجیتال به عنوان رشته‌ای نوپدید در تلاقی علوم انسانی و فناوری اطلاعات شکل گرفته است.

 وی ادامه داد:برخی آن را صرفا رویکردی مؤثر در علوم انسانی می‌دانند اما عده‌ای نیز بحث علوم انسانی دیجیتال را حوزه‌ای میان رشته‌ای تلقی می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به وضعیت علوم انسانی دیجیتال در ایران و جهان گفت: با جستجو کردن عبارت انگلیسی علوم انسانی دیجیتال در فضای اینترنت و بانک‌های مقالات معتبر دنیا، صدها عنوان کتاب و مقاله مرتبط یافت می‌شود و اکثر قریب به اتفاق مراکز علمی فعال در حوزه علوم انسانی در دنیا، واحد دیجیتال خود را راه‌اندازی کرده‌اند اما در ایران به شکل جدی مورد اهتمام قرار نگرفته است.

بهرامی با تاکید بر ضرورت پرداختن نهادهای علمی پژوهشی کشور به علوم اسلامی و انسانی دیجیتال تصریح کرد: باید به موازات علوم انسانی دیجیتال، علوم اسلامی دیجیتال نیز به سرعت پیگیری شود.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری نور با اشاره به برخی فعالیت های این مرکز در این خصوص افزود: در این مرکز، علوم اسلامی و انسانی دیجیتال به عنوان حوزه‌ای میان‌رشته‌ای پیگیری می‌شود که افتتاح آزمایشگاه هوش مصنوعی که دوسال انجام شد از آن جمله است.

وی ادامه داد: تولید نشریه با عنوان علوم اسلامی انسانی دیجیتال، ارسال مقاله به نشست های بین المللی و راه اندازی پژوهشکده علوم انسانی و اسلامی دیجیتال در مرکز نور را از جمله این فعالیت ها عنوان کرد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری نور تصریح کرد: این پژوهشکده از سه گروه پژوهشی «تاریخ و سیره دیجیتال»، «قرآن و حدیث دیجیتال» و «فلسفه و کلام دیجیتال» تشکیل شده است.

وی شناسایی نیازها، چالش هاو پاسخ به پرسش های نوپدید، کمک به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی با به‌کارگیری تکنیک‌های داده‌کاوی و متن‌کاوی در قرآن کریم و نصوص دینی، استفاده از هوش مصنوعی در استخراج اطلاعات متون اسلامی و انسانی، و تربیت نسل جدیدی از محققان میان‌رشته‌ای در زمینه علوم اسلامی و انسانی را از جمله اهداف راه اندازی این پژوهشکده عنوان کرد.

کد خبر 1740548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha