عملی که بهترین راه توبه از گناهان است

شخصی خدمت پیامبر(ص) عرض کرد من به همه گناهان آلوده شده‌ام آیا راه توبه و بازگشتی هست، پیامبر(ص) توصیه ای به او کرد و آن را بهترین راه بازگشت به بندگی خدا دانست.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان

بچه ها گرد حاج آقا جمع بودند و او مشغول صحبت کردن با آنها بود. حاج آقا از احترام به والدین سخن می گفت‌ و اشاره ای به آیات قرآن کرد که احترام به والدین تا آنجا توصیه شده که حتی نباید به کوچکترین کلمه ای به آنها بی احترامی کرد.

حاج آقا از سختی هایی که مادران در دوران بارداری متحمل می شوند گفت که چگونه با هزار امید و آرزو چشم انتظار متولد شدن بچه هاشان هستند؛ از روزهایی که نوزاد چشم به جهان می گشاید و از خود هیچ اختیاری ندارد و این مادر است که با مهر و محبت مادری خود مانند یک پرستار شبانه روز بر بالین کودکش حاضر است و از خواب و خوراک خود گرفته و در همه حال چشم از فرزندش بر نمی دارد.

حاج آقا اهمیت احترام به والدین را به نحوی دانست که مورد تاکید و توصیه مکرر امامان معصوم بوده است و در احادیث و روایات مکررا به این امر مهم توصیه شده است.

ائمه معصومین در مورد احترام به والدین چه گفته‌اند؟

وجود مقدس امیر مومنان حضرت علی(ع) در باب احترام به والدین می فرمایند: «امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: بزرگترین و مهمترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است»(میزان الحکمة، ج ۱۰، ص ۷۰۹.)

امام صادق(ع) نیز در اهمیت احترام به والدین اینگونه بیان فرموده اند: «برترین کارها عبارتست از: ۱ - نماز اول وقت ۲ - نیکی به پدر و مادر ۳ - جهاد در راه خدا.» (بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۸۵.)

پیامبر خدا(ص) نیز فرمودند: «هر فرزند نیکو کاری که با مهربانی به پدر و مادرش نگاه کند در مقابل هر نگاه، ثواب یک حج کامل مقبول باو داده می شود، سؤال کردند، حتی اگر روزی صد مرتبه به آنها نگاه کند؟ فرمود: آری خداوند بزرگتر و پاکتر است.» (بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۳.)

در حدیثی دیگر از پیامبر اکرم(ص) نیز آمده: «آنکه پدر و مادرش را خشنود کند، خدا را خشنود کرده و کسی که پدر و مادر خود را به خشم آورد، خدا را به خشم آورده است.» (کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۷۰.)

عملی که بهترین راه توبه از گناهان است

احسان به والدین سفارش موکد خداوند

«بعضی از اعمال نزد خداوند ارزش بیشتری دارد و باید بپذیریم که کل این هستی شبیه یک مدرسه است و معلمانی دارد.» این مطلب را امام جمعه جهرم گفت و اظهار داشت: ما هم دانش آموز مدرسه هستی هستیم و اولین و مهمترین و بزرگترین معلم ما خداوند متعال است و بزرگان دین که به ما فرمودند همه دستورات دین را اطاعت کنید اما بعضی مهمتر است و بر مسئله احسان به والدین تاکید کرده که باید آن را جدی بگیریم.

احسان به والدین مورد وصیت و سفارش موکد خداوند متعال است و این حکم قطعی و فرمان قاطع خداست

حجت الاسلام محمدحسین مدبر با اشاره به اینکه احسان به والدین مورد وصیت و سفارش موکد خداوند متعال است و این حکم قطعی و فرمان قاطع خداست، افزود: خداوند می فرماید بعد از من اگر بنا باشد در عمرتان از کسی تشکر کنید همانا پدرو مادر هستند و بدانید بازگشت‌تان بسوی من است. از این فرمایش خدای متعال بوی تهدید استشمام می‌شود که اگر در شکرگذاری و سپاس و قدردانی و احترام به پدرومادرتان کم بگذارید روز قیامت سروکارتان با من است.

یک عمل با فضیلت

وی با اشاره به اینکه بنابراین از آیات قرآن می‌فهمیم که مسئله احترام به پدرومادر و نیازردن و احسان به آنها جایگاه بلندی دارد، عنوان کرد: ائمه معصومین (ع) هم این افضلیت را به گونه‌ای صریح به ما گوشزد کرده‌اند. منصور بن حازم می‌گوید از امام صادق (ع) سوال کردم کدام اعمال مهم‌تر و بافضیلت‌تر است و به تعبیری در نامه اعمال بندگان وزن بیشتری دارد؟ حضرت سه مورد را فرمودند که دومی «برّالوالدین» یعنی نیکی به والدین بود.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: وجود شریف خاتم انبیا (ص) فرمود: «برّالوالدین أفضلُ مِن‌الصّلاة وَالصوم وَالحجّ وَالعمرة وَالجهاد فی سبیل‌اللّه» نیکی به والدین از نماز، روزه، حج و جهاد در راه خدا بافضیلت‌تر و مهمتر است. بنابراین مانند یک دانش‌آموز زرنگ به خداوند متعال عرض می‌کنیم «سمعنا و اطعنا» .

یک هشدار

به گفته وی، امام باقر (ع) مطلبی فرمودند که هم هشدار و هم بشارت است. بدین صورت که کسانی در زمان حیات پدرومادرشان به آنها محبت و احسان دارند اما بعد از فوت آنها عاق والدین می‌شوند! چرا؟ چون پدرومادر را به خاک می‌سپارند و آنها را فراموش می‌کنند و بعد نه عبادتی، نه ذکری، نه صدقه‌ای، نه زیارت اهل قبوری... اما در مقابل کسانی هستند که در زمان حیات پدرومادرشان آنها را آزرده‌اند و عاق والدین شده‌اند اما بعد از وفات شان جبران کرده و آنها را در خیرات شریک می‌کنند. به هر حال وقتی بحث از نیکی به پدر و مادر پیش می‌آید بسیاری که پدر و مادر را از دست داده‌اند غصه می‌خورند که چه نعمت و فرصتی را از دست داده‌اند اما امام باقر (ع) می‌فرماید این احسان بعد از فوت پدر و مادر ادامه پیدا می‌کند و خداوند این «بالوالدین احسانا» را به صورت مطلق فرموده یعنی چه در زمان حیاتشان و چه بعد از وفاتشان این محبت و رسیدگی باید ادامه داشته باشد.

حجت الاسلام مدبر اضافه کرد: بنابراین پرونده این عمل خیر که از بسیاری از اعمال دیگر فضیلت بیشتری دارد همیشه باز است.

وی عنوان کرد: به فرمایش امام باقر(ع) اگر کسانی در زمان حیات دنیوی پدرومادرشان قدر آنها را ندانستند، وقتی به رحمت خدا رفتند جبران کنند و هستند کسانی که عاق می‌شوند اما بعد از فوت پدر ومادر بارّ به والدین می‌شوند.

عملی که بهترین راه توبه از گناهان است

به اعتقاد این استاد دانشگاه، باید جزو کسانی باشیم که قدر پدرومادر را بدانیم و حرفی نازک‌تر از گل به آنها نزنیم چون فرمودند: «...فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ...اسراء۲۳» بزرگان دین فرموده‌اند اگرپدرومادرتان کافر و ظالم و ستمگر هم باشند حق ندارید به آنها توهین کنید و به تعبیر امروزی احترام به پدرومادر خط قرمز خداوند است.

راه بازگشت بندگی

وی اظهار کرد: شخصی خدمت خاتم انبیا (ص) عرض کرد یارسول‌الله من به همه گناهان آلوده شده‌ام آیا راه توبه و بازگشتی هست؟ حضرت فرمودند: از پدرومادرت کدام زنده هستند؟ عرض کرد: پدرم! فرمود: درنگ نکن و برو به پدرت خدمت کن که باعث می‌شود خدا گناهان را ببخشاید. آن بنده خدا گفت چشم یارسول‌الله و راه افتاد. راوی می‌گوید همینطور که پشت کرده بود و می‌رفت حضرت فرمودند: ای کاش مادرش زنده بود که اگر توفیق خدمت به مادر پیدا می‌کرد زودتر خدای متعال از او راضی می‌شد.

حجت الاسلام مدبر در پایان تصریح کرد: پس کسانی که پدرومادرشان در قید حیات هستند قدر این گوهر را بدانند و آنهایی که این فرصت را ندارند می‌توانند با خیرات و مبرّات و ارتباط و هدیه کارهای خیر و بالاخره خواندن نماز و دعا و قرآن و ذکر جبران کنند. 

کد خبر 1740687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha