سال 2023 و بحران روهینگیا / تراژدی اقلیت مسلمان همچنان ادامه دارد

مسلمانان روهینگیا در طول سال 2023 میلادی همچون سال‌های گذشته با مشکلات فراوانی روبه رو بودند که همچنان این تراژدی ادامه دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: مردم روهینگیا، یک اقلیت مسلمان ساکن ایالت راخین در میانمار هستند که از یک بحران انسانی تکان دهنده رنج می برند.

دهه‌هاست که مردم مسلمان روهینگیا توسط دولت میانمار مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و حتی آنها را از حق شهروندی و حقوق اولیه محروم کرده‌اند.

در سال 2017، دولت میانمار سرکوب وحشیانه‌ای را علیه روهینگیا آغاز کرد و هزاران نفر را کشت و صدها هزار نفر را آواره کرد. مردم روهینگیا از خانه‌های خود به کشور بنگلادش همسایه گریختند، جایی که اکنون در کمپ‌های شلوغ پناهجویان زندگی می‌کنند. آنها همچنان با شرایط سخت، عدم دسترسی به غذا، آب، سرپناه و مراقبت های پزشکی مواجه هستند.

در همین راستا، سازمان ملل متحد خواستار اقدام فوری برای کمک به روهینگیا شد و از دولت میانمار خواست تا از آزار و اذیت این مردم دست بردارد.

بر اساس گزارش‌ها، تخمین زده می‌شود که یک میلیون روهینگیایی در میانمار زندگی می کنند و بیش از 700 هزار روهینگیا در میانمار جزء آوارگان داخلی هستند و بیش از 400 هزار پناهنده روهینگیا در بنگلادش زندگی می‌کنند.

بحران روهینگیا در سال 2023

با نزدیک شدن به پایان سال 2023، بحران مسلمانان همچنان ادامه دارد و روهینگیا همچنان با چالش‌های جدی مواجه است.

در همین راستا، سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی جنایات ارتش میانمار علیه روهینگیا را «نسل کشی» توصیف کرد.

دیوان بین المللی دادگستری تاکید کرد که گامبیا علیه میانمار به دلیل جنایت علیه بشریت شکایت کرده است.

ایالات متحده  آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه مقامات نظامی میانمار اعمال کردند.

سازمان ملل متحد و سایر سازمان های بین المللی در حال تلاش برای ارائه کمک های بشردوستانه به آوارگان روهینگیا هستند.

با وجود این اقدامات، پیشرفت کمی در حل بحران روهینگیا حاصل شده است، زیرا دولت برمه همچنان از بازگشت پناهجویان به خانه‌های خود تا پایان سال 2023 خودداری کرده است.

ارتش میانمار به سرکوب مردم روهینگیا در ایالت راخین ادامه داده و سازمان ملل گزارش هایی مبنی بر نقض گسترده حقوق بشر علیه روهینگیا را مستند کرده است.

بیش از 100 هزار  نفر در ایالت راخین به دلیل درگیری بین ارتش میانمار و گروه‌های مسلح آواره شده‌اند.

این درحالی است که سازمان ملل از کمبود بودجه برای ارائه کمک های بشردوستانه به آوارگان روهینگیا رنج می برد.

با این وجود، پیش بینی آینده بحران روهینگیا دشوار است، اما این بحران احتمالا برای سال های طولانی ادامه خواهد داشت.

مردم روهینگیا بر این باورند که باید فشار بین المللی بر دولت میانمار افزایش یابد تا سرکوب متوقف و به بازگشت پناهجویان به خانه های خود اجازه داده شود.

2.25 میلیارد دلار هزینه مراقبت از روهینگیا در عربستان سعودی

در سپتامبر 2023، در حاشیه فعالیت‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفتاد و هشتمین نشست خود در شهر نیویورک نشستی درباره بحران اقلیت روهینگیا با حضور شیخ حسینه واجد، نخست وزیر جمهوری خلق بنگلادش، دکتر عبدالله بن عبدالعزیز الربیعه، مشاور دیوان سلطنتی  و ناظر مرکز امداد و کمک های بشردوستانه ملک سلمان برگزار شد.

دکتر عبدالله الربیعه طی سخنرانی خود در این نشست از برگزارکنندگان برای دعوت از عربستان سعودی برای شرکت در این رویداد تشکر صمیمانه کرد و تاکید کرد:عربستان سعودی همیشه قاطعانه در کنار جامعه جهانی ایستاده است و از محروم کردن اقلیت روهینگیا خودداری کرده است و مبلغی بالغ بر2.25 میلیارد دلار به فرزندان روهیگنیا اعم از خدمات بهداشت عمومی، فرصت های شغلی و تحصیلی به آنان داده است.

وی افزود: عربستان سعودی همچنین طی چند سال گذشته با بیش از 43 پروژه به ارزش 186 میلیون دلار  در زمینه های مربوط به امداد رسانی اضطراری، آموزش، سرپناه و بهداشت از پناهندگان روهینگیا در بنگلادش و سایر کشورها حمایت کرده است.

الربیعه گفت: این مرکز از 43 پروژه، 25 پروژه با اعتبار بیش از 26 میلیون دلار اجرا کرد و در حال حاضر مرکز در حال اجرای پروژه های دیگر است.

کد خبر 1740695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha