نماینده‌ای که دنبال دنیای خود باشد، در شأن نظام اسلامی نیست

حیدرپور گفت: نماینده ای که دنبال دنیای خود و یا دیگران و آلاف و الوف باشد اصلا نباید نماینده شود و در طراز انقلاب اسلامی که بر پایه خون شهیدان تشکیل شده است نیست.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی: انتخابات مجلس شورای اسلامی همواره یکی از مهمترین عرصه های حضور مردم و تحقق دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران است و از سوی دیگر ویژگی های نمایندگان در شکل گیری یک مجلس طراز اسلامی می تواند تا حد بسیار مطلوبی در حل مشکلات کشور در عرصه قانونگذاری و نظارت با توجه به وظایف مجلس در این زمینه موثر باشد و نمایندگانی که از علم و آگاهی و البته تجربه کافی در امور اجرایی و قانونگذاری برخودارند می توانند انتظارات مردم از مجلس شورای اسلامی را تا حد زیادی پاسخگو بوده و گره ای از مشکلات کشور را بگشایند در همین رابطه گفتگویی با عوض حیدرپور شهررضایی نماینده دوره هفتم ، هشتم و نهم  در مورد ویژگیهای  مجلس طراز انقلاب اسلامی و مشخصات نمایندگان به شرح زیر ارایه می شود.

در مورد انتظارات مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی توضیح بفرمایید؟

مجلس شورای اسلامی به تعبیر امام خمینی (ره) در راس تمام امور قرار دارد امام ره تعابیر زیبایی در مورد مجلس  و ویژگیهای نمایندگان مطرح کردند که همیشه چراغ راه ما قرار دارد. مقام معظم رهبری  نیز تعابیر بلندی را نسبت به انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و ویژگیهای نمایندگان در دوره های مختلف فرمودند که همه برای ما چراغ راه است.

مردم توقع دارند نمایندگان مجلس با علم و دانش کافی وارد مجلس شوند و بتواند مسائل و مشکلات کشور را با درایت فرهیختگی  و دانشی که از قبل اموختند و تجاربی که در کارهای اجرایی و اموزشی داشتند در شئون اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی به گونه ای به کار بگیرند که بهترین قوانین نوشته شود و مردم بتوانند در سایه ان قوانین به زندگی  عاقلانه به همراه سطح بالای فرهنگ  و همراه با امنیت مکفی دست یابند.

نمایندگان برای این براورده کردن این انتظار مردم باید حداقل تحصیلات دانشگاهی یعنی فوق لیسانس را داشته باشند که این سطح نیز کافی نیست بلکه نمایندگان باید از یک ضریب هوشی و فرهیختگی برخودار باشند.

نمایندگان برای این براورده کردن این انتظار مردم باید حداقل تحصیلات دانشگاهی یعنی فوق لیسانس را داشته باشند که این سطح نیز کافی نیست بلکه نمایندگان باید از یک ضریب هوشی و فرهیختگی برخودار باشند. انتظار مردم این است که اگر مجلسی بخواهد ضریب هوشی قابل بهره وری برای مردم داشته باشد باید عدد ۱۲۵ یا ۱۲۷ ضریب هوشی نمایندگان باشد که متاسفانه در برخی مصاحبه ها نمایندگان از نظر این ضریب هوشی بسیار پایین هستند.

از طرف دیگر نمایندگان باید یک تجربه کافی علاوه بر ضریب هوشی و دانش علمی داشته باشند و اگر کسی در سطح مدیریت میانی در کشور کار کرده باشد می تواند در مسائل کشور ورود داشته و حرفی بزند که به درد اینده کشور بخورد.

کسی که پزشک عمومی است و در مطب خود کار می کرده و اخلاق خوبی هم داشته است، درست است که پزشک است و اخلاق خوبی هم داشته است اما ممکن است برای مجلس مناسب نباشد؛ مجلس سابقه کار اجرایی می خواهد که در حوزه های فرهنگی اقتصادی و اجتماعی به گونه ای کار کرده باشد که وقتی وارد استانداری یک استان می شوند ساختار استانداری و حکومتی استان را بشناسند برخی استانها از یک کشور اروپایی بزرگتر هستند و قریب به ۵ تا ۱۵ میلیون جمعیت را بر می گیرند و نمایندگان باید بدانند که وقتی از سوی انها منصوب می شوند تصمیم انها در حد جمهوری در یک کشور است و این تجربه کافی و برخورداری از یک حوزه مدیریتی در گذشته می تواند به انها کمک کند.

ویژگی یک نماینده در طراز جمهوری اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

معتقدم نماینده در طراز جمهوری اسلامی هیچ گاه حرف بی جا و یا نابجا نمی زند و اگر نماینده حرف بی جا و یا نابجا نزد  طبعیتا باید از یک سلامت  جسمی و روان کامل و کافی برخودار باشد.

جایگاه شورای نگهبان در تایید یا رد صلاحیت افراد توضیح بفرمایید؟

اگر می خواهیم مجلس در طراز انقلاب اسلامی داشته باشیم باید نمایندگان از نظر سلامت جسم، روح و وران در سطح سلامت کامل باشند.

معتقدم شورای نگهبان به جای اینکه محققان و پرسش گران را برای تحقیق از زندگی انها اعزام کند کمی هم در مورد بحث های جسمانی و سلامت  روانی نمایندگان بپردازد. اگر می خواهیم مجلس در طراز انقلاب اسلامی داشته باشیم باید نمایندگان از نظر سلامت جسم، روح و وران در سطح سلامت کامل باشند.

نمایندگان بعد از ورود به مجلس چه تکالیفی را برعهده دارند؟

نمایندگان باید از عقل ،حریت و پختگی کامل برخودار باشند تا زمانی که به عنوان نماینده برگزیده شدند بدانند بعد از تایید صلاحیت انها ممکن است با رای ۱۵ تا ۲۰ درصد حوزه انتخابیه خود وارد مجلس شوند اما زمانی که وارد مجلس می شوند فقط نماینده حوزه انتخابیه خودشان نیستند بلکه نماینده کل مردم ایران محسوب می شوند و برای زندگی ، فرهنگ و رفتار  ۸۸ میلیون  تصمیمم و قانونگذاری  می کنند و اگر بر فرض مثال با ۲۵ درصد آراء انتخابیه خودشان وارد مجلس شدند و عده ای در این میان به آنها رای ندادند و یا رقیب او بودند اینگونه نباشد که با انها رفتار و کردار بدی داشته باشند و حتما بدانند که علاوه بر همراهی حوزه انتخابیه خودشان ، نماینده تمام ملت ایران هستند.

وقتی می گوییم انقلاب اسلامی یعنی مجلس شورای اسلامی باید براساس انقلاب اسلامی شکل بگیرد و مجلس شورای اسلامی باید در حد امت اسلامی حرف بزند ، دفاع کند و تصمیم بگیرد.

نمایندگان  علاوه بر داشتن تحصیلات عالیه باید اول دین را کاملا بشناسند و با دین اسلام اشنا باشند ،وقتی نمایندگان با دین اسلام آشنا باشند حرفها و تصمیمات می گیرند که در سازمانها و نهادی بین المللی حرفی میزند که از شان انقلاب اسلامی دفاع  می کنند یعنی نمایندگان طراز انقلاب اسلامی باید دین شناس هم باشند تا از جایگاه دینی و انقلاب اسلامی هم دفاع کنند.

در این دوره اعلام شد برای تعدادی از نمایندگان ماشین شاسی بلند خریداری شد و بعد گفتند اگر می خواهید به نام خودتان نباشد به نام کس دیگری بکنید این موارد برای نمایندگان  مجلس شورای اسلامی و مجلس شورای اسلامی کسر شان امت اسلامی، مجلس شورای اسلامی است و اصلا نماینده نباید زیر بار چنین مسائلی برود و یا خودرویی را خارج از نوبت و قانون بگیرد

امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب در بیانات خود اشاره داشتند که برخی از نمایندگان به دنبال این هستند که برای خود آلاف و الوفی را فراهم کنند حتما کسی که می خواهد نماینده مردم در طراز جمهوری اسلامی شود باید به خاطر داشته باشد که من امده ام برای یک یا چند دوره نماینده شوم و باید قید دنیا را بزنم ؛ اگر بنا باشد برای دنیا خود و یا دیگران کاری کند اصلا نباید وارد فضای مجلس و انتخابات شود نماینده ای که دنبال دنیای خود و یا دیگران و آلاف و الوف باشد اصلا نباید نماینده شود و در طراز  انقلاب اسلامی که بر پایه خون شهیدان تشکیل شده است نیست.

 در این دوره اعلام شد برای تعدادی از نمایندگان ماشین شاسی بلند خریداری شد و بعد گفتند اگر می خواهید به نام خودتان نباشد به نام کس دیگری بکنید این موارد برای نمایندگان  مجلس شورای اسلامی و مجلس شورای اسلامی کسر شان امت اسلامی، مجلس شورای اسلامی است و اصلا نماینده نباید زیر بار چنین مسائلی برود و یا خودرویی را خارج از نوبت و قانون بگیرد.

برای انتخاب نایب رییس در مجلس به یاد دارم برخی افراد باهم قول و قرار و کارهایی انجام می دادند و شرط می گذاشتند که اگر فلان کار را انجام دهید ما برای شما این مهم را انجام می دهیم. نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در یک سطح و طرازی فکر کنند که وقتی  می خواهند رییس مجلس انتخاب کنند این فرد کسی است که می تواند کشور را از یک سطح به یک سطح بالاتری ارتقاء دهد .

در مورد نایب رییس نیز همین گونه است برخی برای نایب رییس شدن قولهایی می دهند که ان شاء الله بعد از نایب رییس شدن برای شما جبران می کنیم؛ قول و قرار گذاشتن در شان نمایندگان طراز جمهوری اسلامی نیست بلکه نمایندگان بعد از ورود به مجلس نیز انتخابشان برای کمیسیون ها عاقلانه باشد و کسانی را انتخاب کند که بالاترین سواد، تجربه برای اداره هر چه بهترمجلس شورای اسلامی داشته باشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به یک یا چند زبان دنیا مسلط باشند و اگر در فرم خود می نویسند مسلط به زبان انگلیسی یا عربی در صحبت کردن و گوش کردن مسلط باشند یعنی نمایندگان نسبت به دیگران باید از تسلط بهتری در این امر برخودار باشند. راستی ازمایی این امر باید  برعهده خود افراد باشد و اگر فرد بیاید  و در طراز جمهوری اسلامی نباشد بعدا هم نماینده خوبی نخواهد بود.

برخی نمایندگان می پرسیدم که دستور امروز مجلس چه بود و چه طرح و یا لایحه ای عنوان شد و یا دستور  جلسه چه بود و مشخص می شد که اصلا در جریان جلسه مجلس نیستند و نمی دانند که امروز در مجلس چه گذشته است

به خاطر دارم در برخی ادوار مجلس که حضور داشتم بعد از جلسه مجلس از برخی نمایندگان می پرسیدم که دستور امروز مجلس چه بود و چه طرح و یا لایحه ای عنوان شد و یا دستور  جلسه چه بود و مشخص می شد که اصلا در جریان جلسه مجلس نیستند و نمی دانند که امروز در مجلس چه گذشته است. برخی نمایندگان انقدر  دقیق و اگاه هستند که تمام رویدادها و طرح  لوایح مجلس را یاداشت می کنند و در جریان تمام لوایح و طرح های مجلس قرار دارند. کسانی باید وارد مجلس شوند که اعتقاد به مباحث مجلس داشته باشند و روز قبل از طرح و لایحه و همچنین در جریان تایید و یا رد موضوع قرار داشته و حتی در صورت تایید هر ماده قانونی درجریان نظارت و اجرای آن قرار بگیرند و پیگیر باشند و اگر غیر از این بود این فرد در طراز نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نیست.

کد خبر 1740753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha