ایجاد مجمع ملی دختران روح الله/ برگزاری ۱۰۰ نشست تبیین جایگاه زن از دیدگاه امام(ره)

حجت الاسلام کمساری با اشاره به برگزاری ۱۰۰ نشست تخصصی با موضوع تبیین جایگاه زنان از دیدگاه امام ره از ایجاد مجمع ملی دختران روح الله با هدف ارتباط با نسل جدید بانوان خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان زینب سلطانی، معاونت امور بانوان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در نشست خبری برگزاری یکصد دانشجویی زن به روایت سوم با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) در خصوص جایگاه زن گفت: امام (ره) شغل انبیا را تزکیه معرفی کردند که بانوان در خانواده نیز این شغل را بر دوش دارند و در مقایسه ای که با قرآن داشتند، بانوان را همچون قرآن انسان ساز معرفی داشتند. بنیانگذار انقلاب اسلامی همواره در سخنان خود تاکید داشتند که اگر جامعه ای موفق باشد از جایگاه زنان آن جامعه است و زنان پشتیبان یک جامعه موفق هستند. بر همین اساس در خصوص نشر اندیشه های امام (ره) در حوزه زنان ۱۰۰ نشست علمی با عنوان زن به روایت سوم پیش بینی شده است تا این نشست ها با هدف اصلاح جایگاه زنان و فهم جایگاه آنها در جامعه منزلت و شان واقعی زنان را در جامعه نشان دهد.

یکی از طلایی ترین وجوه اندیشه امام (ره) نگاه به جایگاه زن است

در ادامه این نشست، حجت الاسلام علی کمساری، رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: بحث نگاه امام به نقش اجتماعی زنان از مهمترین ابعاد فکری بنیانگذار انقلاب اسلامی است که در منظومه فکری ایشان یک نگاه صریح و روشن نسبت به جایگاه زن را می بینیم که البته این نگاه با یک بینش تحولی در حوزه زنان همراه است و تحولی عظیم در این حوزه ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه اندیشه امام (ره) در حوزه زنان قابل بحث، طرح و دفاع است، یادآور شد: به زعم خودم معتقدم یکی از طلایی ترین وجوه اندیشه امام (ره) نگاه به جایگاه زن است. در عصر معاصر در چنبره دو نگاه صریح به جایگاه زن هستیم و گرفتار آن شده ایم که یک نگاه متحجرانه از خاستگاه اسلام سلفی قشری که با نگاه متحجرانه و سخت گیرانه و محدودکننده مطلوب زن را زنی می خواهد که عزلت نشین، منزوی و خانه نشین باشد و به بهانه حفظ حریم و عفاف و حجاب از هر نوع نقش آفرینی در جامعه به دور است و حتی در ایام منتهی به انقلاب نیز این موضوع در جامعه به چشم می خورد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه زنان ناگزیر از این دو نگاه است یا باید باورهای مذهبی را تضمین کند و یا یک نگاه مقابل که زن را مطلوب و اما بی قید و بند از حد و حدود قلمداد کند و در ورطه آزادی های بی بند و بار غوطه ور  او را معرفی می کند.

وی یادآور شد: در حالی که زن مترقی زنی است که در هیچ چهارچوب نمی گنجد. این دو نگاه کاملا مخالف و متضاد بودند که نتیجه مشترک ، محروم کردن زن از نقش آفرینی خودش خواهد بود و زن باید از این نگاه خود را حفظ کرده و از نقش آفرینی های اجتماعی، علمی و فرهنگی دور می شد و یا با حضور در اجتماع سلامت دینی خود را به خطر می انداخت زیرا جریان فضای حاکم در جامعه این گونه بوده است.

روایت سوم از جایگاه زن نگاه ققنوس وار بنیانگذار انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام کمساری خاطرنشان کرد: در نگاه میان این دو جریان و آتش این منازعه نگاه سوم ققنوس وار از این مواجهه بیرون آمد و روایت سومی از نقش آفرینی زن از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی ارایه شد که اقدامی کلیدی در زمان خود است و از دل این دو جریان به ظاهر قدرتمند اما مسموم روایت سومی با خاستگاه کاملا دینی و از قلم و بیان یک عالم و کارشناس دینی ارایه شد که البته منافاتی با اقتضائات زمانه ندارد و در ان دین از محدوده فردی به اجتماعی انتقال داده شده است.

وی گفت: در این نگاه زنان می توانند رسالت فردی و اجتماعی خود و البته نقش مادری و همسری خود را حفظ کنند و زن به یک نقش و جایگاه اجتماعی واقعی خود در جامعه تبدیل شود. آنچه در مقام تفکر و اندیشه امام (ره) در مورد زن گفته شد در مقام عملی نیز اجرا شده است.

وی تصریح کرد: امام زن را مربی جامعه می داند که به لحاظ تربیتی نقش مهمی ایفا می کند و مبدأ تمام سعادت ها در جامعه و تحقق آمال بشر معرفی می کند.

زنان با نگاه امام خمینی (ره) در جامعه جایگاه علمی، سیاسی و فرهنگی خود را در سطح عالی به نمایش گذاشتند

وی تصریح کرد: زنان با نگاه امام (ره) جایگاه خود را در جامعه پیدا کردند و امروز دانشمندان زن در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و تمام جایگاه های مورد نیاز یک جامعه از اندیشه امام (ره) برگرفته شده است.

حجت الاسلام کمساری خاطرنشان کرد: یکی از وظایف موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) اقناع کردن جامعه با اندیشه های امام (ره) است که اتفاقات سال گذشته که با شعار زن و حقوق زنان عنوان شد، غباری در جامعه ایجاد کرد که در این شرایط غبارآلود طبیعتا تمام دست اندرکاران فرهنگی به این فکر و ضرورت تبیین این اندیشه ها و چاره اندیشی در این زمینه افتادند.

۱۰۰ کرسی و نشست علمی برای بازخوانی  اندیشه های امام ره برگزار می شود

وی گفت: در مجموعه شورای بانوان موسسه نیز کارگروه تخصصی به این جمع بندی رسیده اند که سلسله نشست های اندیشه امام (ره) را پیش بینی کنند و آنچه از اندیشه امام (ره) بازبینی و بازخوانی می شود را به سمع و نظر جامعه برسانند.

وی گفت: در همین راستا ۶۰ نشست کرسی آزاداندیشی در دانشگاه ها، ۳۰ نشست در حوزه ها و ۱۰ نشست در مراکز علمی و پژوهشگاه ها پیش بینی شده است که این نشست ها از سیزدهم دی ماه همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن آغاز می شود و تا بیست و یکم بهمن ادامه دارد.

کم کاری در تبیین اندیشه های امام خمینی ره در موضوع جایگاه زن

در ادامه این نشست، علی ملانوری، معاون پژوهش موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اظهار داشت: در ساحت های مختلف ابهاماتی در بن مایه های اندیشه فردی و گفتمان رایج و عمومی و فرهنگ در موضوع زن وجود دارد که به دلیل ابهامات و درهم تنیدگی متغیرهای جامعه، اقتصاد، سیاست و فرهنگ در همه این ساحت ها شاهد کم کاری در تبین اندیشه های امام (ره) در خصوص جایگاه زن هستیم.

ملانوری ادامه داد: بر همین اساس در تبیین اندیشه های امام خلاهایی برای مطالعه و پژوهش وجود دارد که در سلسله نشست های پیش بینی شده بر این مهم تاکید شده است البته در گذشته نیز کنگره علمی و بین المللی برگزار شده و بیش از ۲۰ عنوان کتاب در مسیر اندیشه امام (ره) در موضوع زن تالیف شده است که در آینده نیز برگزاری کنگره ملی در این زمینه در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: ایجاد گفتمان در موضوع جایگاه زن نیازمند طراحی برنامه های جدید است که این ۱۰۰ نشست در رده میانی از این سلسله نشست ها در این مسیر قرار دارد و با پیش بینی تاثیرگذاری در ساحت عمومی جامعه و همچنین حوزه گفتمانی وظیفه حوزه های علمی و فرهنگی و تبلیغی در کشور در این مسیر بیش از گذشته است و باید در این مسیر تلاش کنند.

ترویج گفتمان روایت سوم در موضوع جایگاه زن در فضای علمی کشور

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، اقبالی، دبیر اجرایی برگزاری ۱۰۰ نشست دانشجویی زن به روایت سوم گفت: این نشست ها به شکل هدفمند و در مسیر ترویج فعالیت های گفتمانی در موضوع روایت سوم اندیشه امام در فضای علمی کشور در خصوص جایگاه زن است و این خلا به صورت جدی وجود داشت که در نظام اندیشه ای نخبگان موضوع زن در اندیشه امام (ه) مطرح شود و بعد از اجرای این نشست ها میراث امام در حوزه اندیشه زنان سر دست گرفته شود و بر اساس آن کنگره های بین المللی و فعالیت های دیگر پیش بینی و استمرار داده شود.

این نشست ها با همکاری برخی نهادها در فضای علمی کشور برگزار می شود و اساتید دانشگاهی در این نشست ها حضور دارند. بخشی از این نشست ها با همکاری معاونت اجتماعی وزارت علوم و اساتید مسلط در این حوزه در قالب نشست های چالشی و کرسی های آزاداندیشی در پرسش و پاسخ به دانشجویان است که در این زمینه ۹۰ نفر از اساتید مشارکت دارند.

ایجاد مجمع ملی دختران روح الله با هدف ارتباط با نسل جدید بانوان

در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام کمساری رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان در مورد وقایع و اتفاقات سال گذشته در خصوص ترویج شعار زن زندگی آزادی و غفلت نهادهای فرهنگی در ترویج و تفهیم گفتمان امام (ره) که برگرفته از دین مبین اسلام در خصوص جایگاه زن است، و نتایج و دستاورد برگزاری ۱۰۰ نشست روایت سوم گفت: در موضوع بانوان به طور خاص موسسه برنامه دارد و یکی از برنامه های آن که در واحد خواهران و بانوان است، ایجاد مجمع ملی دختران روح الله است که اقدامات زمینه ای و مطالعاتی آن انجام شده و اقدامات زیرساختی مانند ایجاد سایت پیش بینی شده است و در یک فرصت مناسب اعلام و اطلاع رسانی می شود. این مجمع متشکل از تمام دختران و زنان است که هدف آن ارتباط با نسل جدید زنان و بانوان بعد از امام (ره) ارتباط بگیرد و اقدامات آموزشی، اردویی، مسابقات و گفتمان فرهنگی با جامعه هدف صورت گیرد.

وی گفت: رویکرد این موسسه در دوره جدید حرکت به سمت اقدامات فرهنگی و ترویجی است زیرا معتقدیم اقدامات پژوهشی به اندازه کافی در سه دهه اخیر انجام شده است و اقدامات اسنادی و تاریخی بسیار انجام شده است و این موضوع در تاکیدات فرزند برومند امام سید احمد خمینی مبنی بر اقدامات فرهنگی و ترویجی موسسه قید شده است و هدف گذاری اصلی ما ایجاد ارتباط با نسل جوان است.

حجت الاسلام کمساری در مورد ارتباط  این موسسه با سایر دستگاهها و نهاد در بخش دیگری از پاسخ به شبستان یادآور شد: در ماده ۳۷ احکام دایمی توسعه کشور نیز دستگاه ها مکلف شدند بخشی از فعالیت های خود را به ترویج اندیشه های امام (ره) اختصاص دهند و موسسه ناظر و پی گیر بر این امر باشند البته برخی دستگاه ها بعضا کوتاهی هایی نیز در این زمینه داشته اند و اگر این ظرفیت ها احیا شود، اقدامات بزرگ فرهنگی در حوزه ترویج گفتمان امام (ره) صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه همکاری با موسسات و نهادها یکی از راهبردهای این موسسه است، گفت: معتقدیم برای اجرای برنامه ها باید با دستگاه ها و نهادهای مختلف ارتباط داشته باشیم که البته ایده آل این ارتباط مراکز مردمی هستند. در هفته بعد شاهد برگزاری یک نشست فرهنگی در خمین با همکاری ۱۵ دستگاه هستیم که این دستگاه ها دولتی و غیر دولتی هستند و این نشست بر پایه مشارکت های مردمی پیش بینی شده که هدف اصلی آن جریان سازی در موضوع گفتمان امام خمینی (ره) است.

کد خبر 1740954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha