غفلت از بانوان در تاریخ و هویت تاریخی مشهد

یک روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ گفت: در تاریخ و بررسی هویت تاریخی مشهد در خصوص بانوان بسیار غفلت شده و اقدامات آنها دیده نشده است.

جواد نوائیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد گفت: در تاریخ و بررسی هویت تاریخی مشهد در خصوص بانوان بسیار غفلت شده و اقدامات آنها دیده نشده است.

این روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه اگر احساس شود بانوان هیچ نقشی در روند هویت و تاریخ شهر مشهد نداشته‌اند در واقع یک آسیب جدی تاریخی است، افزود: این مساله باید با طراحی و تولید برنامه‌های مختلفی جبران و یا به نحوی ترمیم گردد.

وی با بیان اینکه روایت شهر یکی‌از این برنامه هاست که باعث آشکار شدن هویت فراموش شده مشهد خواهد شد افزود: برنامه‌هایی که در این‌ رویداد ملی برگزار می‌ شود باعث احیای هویت فراموش شده مردمی می‌شود. این هویت تاریخی می‌تواند بخش هویت زیارتی این شهر را کامل‌تر کند.

نوائیان خاطرنشان کرد: روایت شهر این کار را در یک قالب به روز و عامه پسند انجام می‌دهد و سعی دارد از هنرمندانی که در حوزه‌های گوناگون هنری به ویژه در حوزه سینما و مستندسازی کار می‌کنند این ظرفیت را ایجاد کند که آن لایه ناشناخته هویتی و تاریخی شهر مشهد دیده شود.  

وی ادامه داد: این رویکرد برای شهر مشهد مفید است و باعث می شود مردمی که در آن شهر زندگی می‌کنند، بتوانند هویت آن را بشناسند و حفظ کنند تا پیوندها ادامه داشته باشد.  

این پژوهشگر اظهارکرد: این موضوع از طرفی باعث می‌شود تا مردمی که مشهدی نیستند ولی به مشهد به شکل یک شهر زیارتی نگاه می‌کنند آن جنبه‌های کمتر دیده شده اش را ببینند و حتی در آینده به عنوان شهر خودشان انتخاب کنند.  

نوائیان ادامه داد: رویداد ملی شهربانو به احیای این گفتمان و این اصل فراموش شده کمک می‌کند و نشان می‌دهد که بانوان چه نقشی در هویت سازی ایران و هویت سازی شهر مشهد داشته‌اند و در واقع چه نقش راهبردی برای ادامه دادن این هویت بر عهده دارند.  

 وی درباره هویت مشهد نیز گفت: ماجرای هویت مشهد مخصوصاً هویت تاریخی آن ماجرایی پیچیده است به این دلیل که در شهرهای دیگر تاریخ با مردم بر اثر قومیت‌ها و یا ساکنان دائمی یک ولایت گره دارد. اما در این شهر آن چیز که تحت عنوان هویت شناخته می‌شود در قالب هویت زیارتی شکل گرفته است.

 نوائیان افزود: منشا پیدایش شهر مشهد نه قومیتی و نه اقلیمی است، بلکه منشا پیدایش آن شهادت امام رضا علیه السلام در ۱۲۰۰ سال قبل و دفن ایشان در مشهد است.

پایان پیام/

کد خبر 1740991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha