ساخت مسجد در مناطق جدید و شهرهای در حال احداث جدی گرفته شود

استاندار استان مرکزی با اشاره به اهمیت وجود مسجد در همه محله ها گفت: در مناطق جدید و شهرهای در حال احداث باید ساخت مسجد جدی گرفته شود.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، فرزاد مخلص الائمه، امروز سه شنبه(۵ دی) در نشست ستاد اقامه نماز استان مرکزی که با حضور آیت الله دری نجف آبادی برگزار شد، با اشاره به ناترازی در شهرهای استان به لحاظ کمبود مساجد به ویژه در شهرهای بزرگ، گفت: این ناترازی مربوط به سال‌های گذشته است که باید چاره اندیشی شود.

وی با بیان اینکه در دهه‌های اول انقلاب توسعه شهرسازی اصولی و مبتنی بر قواعد شهرسازی نبوده است، بیان کرد: ۴۰ درصد جمعیت استان در بخش مرکزی متمرکز شده و ۲۰ درصد جمعیت در شهر ساوه ساکن هستند.

 استاندار استان مرکزی با اشاره به اینکه در بافت تاریخی شهر اراک مشکل مسجد وجود ندارد، افزود: در بافت ارگانیک که در کوچه باغ‌های اطراف شهر اراک شکل گرفته و بافت جمعیتی متراکمی دارد، شهرسازی غیر اصولی است و در این مناطق مساجد از آمایش مناسبی برخوردار نیست که باید به آن پرداخته شود.

مخلص الائمه با بیان اینکه در بافت نوین، سرانه های لازم دیده شده و مساجد ساخته شده و زمین برای ساخت مسجد وجود دارد، اظهار کرد: در بخش حاشیه نشین و سکونت‌های غیر رسمی در شهر اراک نیز با ناموزونی و مشکل مدارس، پارک، مساجد و غیره مواجه هستیم، که باید برای هر بافت یک بسته متناظر و خاص تعریف شود.

این مقام ارشد استان همچنین با اشاره به واهمیت بازسازی و رسیدگی به مساجد بافت تاریخی، بیان کرد: در مناطق جدید و شهرهای در حال احداث باید ساخت مسجد جدی گرفته شود.

استاندار استان مرکزی اضافه کرد: در نهضت ملی مسکن و مسکن مهر حدود ۱۴۰۰ واحد ساخته شده و هم اکنون ۱۰ هزار واحد در حال ساخت در اراک است و این نشان می‌دهد ساخت و ساز در مناطق جدید سرعت گرفته است که در شهرک‌های جدید و بافتهای جدید شهر اراک سرانه ساخت مسجد دیده شده است،

وی همچنین با بیان اینکه از اداره اوقاف قول ساخت یک مسجد و مدرسه در طرح نهضت ملی جدید اخذ شده است، ادامه داد: بنابراین باید بهره برداری مناسبی از شهرهای جدید وجود داشته باشد تا از بروز آسیب‌های اجتماعی در این شهرها پیشگیری شود.

 مخلص الائمه با اشاره به اینکه طرح آمایش مساجد در کشور آغاز شده است، گفت: برای ۳۴ شهر استان نیز با محوریت دستگاه‌های ذی‌ربط آمایش دقیقی از وضعیت مساجد استان انجام شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی مکلف است از سرانه عمومی برای ساخت مسجد در شهرک‌های جدید استفاده کند و طوری نباشد که زمین خالی باقی بماند ولی مسجد در آن منطقه وجود نداشته باشد، اظهار کرد: باید در نگهداری مساجد دقت شود و طرح آمایش انجام و در اولویت قرار گیرد.

استاندار استان مرکزی، در پایان با اشاره به برگزاری اجلاسیه هفتم نماز در استان مرکزی خطرنشان کرد: سطح رویدادهای فرهنگی در استان ارتقا پیدا کرده است و رویدادهای مهم در سطح ملی در استان برگزار می‌شود و لازم است اجلاسیه نماز با اجلاسه‌های دیگر و مرتبط ادغام شود تا یک کار شایسته و در سطح ملی برگزار شود.

کد خبر 1740997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha