به مناسبت سالروز وفات ام البنین(س) :

روایت ماندگار منادیان صبر و استقامت جاودانه

وقتی با خدا معامله می‌کنی سختی ها برایت معنایی ندارد
روایت ماندگار منادیان صبر و استقامت جاودانه

روز تکریم از مادران و همسران شهدا بهانه خوبی برای قدردانی از فداکاری های دلیرزنان این سرزمین، مادران و همسران شهداست ضمن تکریم جایگاه و گرامیداشت منزلت مادران و همسران شهدا، به سراغ بانویی از دیار عشق و صبوری رفتیم تا لحظه ای میهمان نگاه مهربانش شویم نگاهی که صلابت و بردباری در آن موج می‌زند.

به گزارش خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر، از ابتدای تاریخ خلقت بشر تاکنون به ویژه در دین مبین اسلام همواره بانوان نقشی پررنگ در مسائل مختلف جامعه داشته و جایگاه ویژه ای داشته اند و با پرورش و هدایت دلاورمردانی که از دامان آنان به معراج رسیده اند، سرنوشت بشر را در مقطعی حساس رقم زده اند.

سیزدهم جمادی‌الثانی سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س)، بزرگداشت بانو و مادر بزرگواری است که زندگی خود را وقف حمایت از ولایت و  جان عزیزانش را در راستای اعتلای دین مبین اسلام تقدیم  کرد.

حضرت ام البنین همچنان استوار در قامت یک بانوی مسلمان در برابر جبهه کفر و نفاق ایستاد و در زمره فداکارترین مادران و همسران شهدا قرار گرفته که سالروز وفات این بانوی بزرگ به نام روز تکریم مادران و همسران شهدا مزین شده است.

افتخار نام‌گذاری سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) به نام روز تکریم مادران و همسران شهدا برگرفته از نقش و جایگاه ویژه این بانوی بزرگوار در بین مادران و همسران شهدای والامقام هشت سال دفاع مقدس است که با تأسی از این بانوی عظیم الشان تاریخ اسلام در مکتب عاشورا بزرگمردانی را در دامن پاک خود پرورانده و از این عزیزان در مسیر حقیقت و استقامت و دفاع از تمامیت ارضی کشور، گذشتند و نام خود را تا ابد در تاریخ کشور جاودانه کردند.

 سلام بر مادرانی که لاله‌ها را در دامان خویش این‌چنین زیبا پروردند و به کمال عشق رساندند و بعضی نیز در انتظار نشانه‌ای از آنان، چشم از این دنیا فرو بستندو درود بر بانوانی که همسران خود را راهی میدان نبرد نموده و داغ شهادت را بر قلب لاله رنگ خود ابدی کردند تا مبادا حرف پیر خمین بر زمین بماند.

روز تکریم از مادران و همسران شهدا بهانه خوبی برای قدردانی از فداکاری های دلیرزنان  این سرزمین، مادران و همسران شهداست.

امروز  فرصت را مغتنم شمرده، ضمن تکریم جایگاه و گرامیداشت منزلت مادران و همسران شهدا، به سراغ بانویی از دیار عشق و صبوری رفتیم تا لحظه ای میهمان نگاه مهربانش شویم  نگاهی که صلابت و بردباری در آن موج می‌زند.

روایت ماندگار منادیان صبر و استقامت جاودانه

معرفی شهید

ناهید اسکندری همسر شهید عبد الله عابدینی نیا است، شهیدی که  عنوان شهید شاخص سال ۱۴۰۲ در شهرستان ملایر معرفی شد.

شهید «عبد الله عابدینی نیا» سال ۱۳۳۹ در ملایر به دنیا آمد، سال ۱۳۴۶ وارد دبستان شد و تحصیلات خود را آغاز کرد و از آنجا که از هوش و استعداد بالایی برخوردار بود تا سال چهارم مقطع متوسطه در رشته علوم انسانی ادامه تحصیل داد.

 در سال‌های انقلاب همراه با دیگر جوانان و نوجوانان شهرستان ملایر در راه پیروزی قیام بزرگ ملت ایران گام برداشت و در این راه از هیچ کمک و اقدامی فروگذار نکرد وبا شروع  جنگ تحمیلی و سال های دفاع مقدس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پیوست و در جبهه ها حضور داشت.

سرانجام پس از ماه‌ها مجاهدت در راه خدا، یکم خرداد سال ۱۳۶۵ با سمت فرمانده گروهان در منطقه جزیره مجنون عراق بر اثر اصابت ترکش به مقام والای شهادت نائل آمد و  پیکر مطهرش در کنار همرزمان شهیدش در گلزار شهدای شمس‌آباد آرم گرفت.

همسر شهید عابدینی نیا  در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه متولد ۱۳۴۴ است و ۱۵ ساله بوده که با شهید عابدینی نیا ازدواج کرده اظهار کرد: نحوه آشنایی ما با این شهید بزرگوار از طریق  برادرم بود که برادر بنده با ایشان دوست و همکلاسی بودند  و ایشان از مادرشان خواسته بودند که من را به عنوان همسر برایشان انتخاب کنند.

 وی با بیان اینکه به یاد دارم زمانی که مادر بزرگوار شهید برای خواستگاری از  من آمده بودند مادرم در منزل نبود و من نمی‌ دانستم  ایشان برای چه آمده بودند افزود: مادر شهید به من گفتند به مادرت بگو ما برای خواستگاری می‌خواهیم خدمتتان برسیم.

اسکندری تصریح کرد: اسفند ماه سال ۱۳۵۹ بود که با هم ازدواج کردیم و مراسم عقد و عروسی تقریبا بیش از دو هفته طول نکشید و زندگی مشترکمان را شروع کردیم و بعد از یک ماه  از زندگی مشترکمان ایشان به جبهه رفتند.

 وی با بیان اینکه شهید عابدینی نیا تا زمان شهادت به صورت مستمر در جبهه حضور داشتند و  چند ماهی یک بار  به مرخصی می‌آمدند چند روزی بیشتر نمی‌ماندند  گفت:  در سه یا چهار روزی که در ملایر بودند بسیار به خانواده اهمیت می‌دادند و می گفتند باید روزهای نبودن در کنار شما را جبران  کنم در چند روز حضورشان به منزل پدر و مادر، خواهر و برادران و سایر اقوام سرکشی می‌کرند و یا بر بسیاری از اقوام و دوستان برای دیدن ایشان به منزل ما می آمدند.

 فرزند سوم  ۷ ماه بعد از شهادت پدرش متولد شد

همسر شهید عابدینی  نیا  به تولد اولین فرزندش در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ اشاره کرد و گفت: سه فرزند پسر دارم  فرزندان من با فاصله  سنی کم  متولد شدند، فرزند دومم نیز سال ۱۳۶۳ و فرزند سومم نیز ۷ ماه بعد از شهادت پدرش متولد شد.

وی اضافه کرد: سال ۱۳۶۳ بود که  یک خانه ساختیم اما با توجه به اینکه تکمیل نشده بود آنجا نرفیم و با توجه به اینکه شهید عابدنی بیشتر سال در جبهه بود و ما تنها بودیم خانواده همسرم اصرار داشتند که در منزل آنها باشیم و من هم با توجه به اینکه دو فرزند کوچک داشتم و فرزند  سومم را باردار بودم  در منزل پدر شوهرم زندگی می‌کردیم.

 توجه به نماز اول وقت و  استمرار به خواندن سوره واقعه هنگام خواب

 اسکندری با اشاره به ویژگیهای بارز و حسن خلق شهید عابدینی اشاره کرد و افزود: ایشان بسیار مهربان، با گذشت، صبور و مردمدار بودند و مهمترین ویژگی ایشان اهمیت دادن به خانواده و احترام ویژه برای پدر و مادرشان بود.

وی  مهمترین شاخصه اخلاقی شهید عابدینی را توجه به نماز اول وقت آن هم به صورت جماعت برشمرد و تصریح کرد: خواندن نماز شب یکی از ویژگیهایشان بود و همیشه قبل از خواب سوره واقعه را می‌خواند و بسیار هم به ما تاکید می‌کرد قبل از خواب این سوره را بخوانیم.

همسر شهید عابدینی نیا با بیان اینکه  ایشان مراسم های سینه زنی و نوحه خوانی و عزاداری ها را تا جایی که اینجا بودند همیشه شرکت می‌کرد گفت: هیئت حزب الله ملایر که همچنان هم پا برجاست توسط ایشان و چند تن از شهدای بزرگوار دیگر از جمله شهید تاجوک و شهید طالبی و... بنا گذاشته شد.

وی به بیان خاطره ای از شهید پرداخت و افزود: با توجه به اینکه شهید کمتر کنار ما بودند خاطرات زیادی ندارم  اما  همان لحظه هایی که در کنار خانواده بودند  همه آن لحظه ها خاطره است،

وی ابراز داشت: همان طور که قبلا خدکت شما عرض کردم  ایشان همیشه سوره واقعه را هنگام خواب تلاوت می کردند و به بنده هم تاکید داشتند این سوره را تلاوت کنم من می‌گفتم نمی رسم، بچه ها کوچک هستند و فرصت ندارم یک شب ایشان فرزندم را روی پایش گرفت و برایش لالایی خواند و به من گفت شما هم همین طور که بچه را می گیری این سوره را نیز تلاوت کن و من واقعا برایم جالب بود.

اسکندری اضافه کرد: زمان هایی که به مرخصی می آمد  به همه سر می زد و بسیار اهل رفت و آمد بود، با همسایه ها مهربان بود، واقعا رعایت حال دیگران را در همه شرایط داشت و همین مردمداری اش باعث شده بود که همه او را دوست داشتند.

 

آخرین باری که به مرخصی آمد به یکی از  اقوام گفته بود دیگر بر نمی‌گردد

وی افزود: آخرین باری که آمده بود ۴ روز مرخصی داشت و به یکی از اقوام گفته بود این آخرین سفر من است دیگر این بار بروم بر نمی‌گردم.

روایت ماندگار منادیان صبر و استقامت جاودانه

 معامله با خدا سختی ندارد

همسر شهید عابدینی نیا با بیان اینکه لحظه خبر شهادت شهید بسیار برایم سخت و دردناک بود گفت: با همه وجود به خودم گفتم  کسی که با خدا معامله می‌کند باید صبور باشد و همه سختی ها را به جان بخرد و به خودم آرامش می‌ دادم  با وجود دو فرزند کوچک و یک فرزندی که هنوز به دنیا نیامده و هیچ گاه پدرش را ندید  روزهای سختی را می‌گذراندم اما همه توکلم به خدا بود که در میان این سختی ها خدا را دارم.

 وی یادآور شد: وقتی به مصیبت های حضرت زینب(س) فکر می‌کردم وقتی به مصیبت های ام البنین و فکر می‌کردم آرام می‌شدم و می‌گفتم باید صبور باشم تا بتوانم مقاومت کنم.

اسکندری تصریح کرد: بعد از ۷ ماه بعد از شهادت شهید فرزند سومم متولد شد و با توجه به شرایطی که داشتم کنار خانواده همسرم زندگی کردم و بعد از یک سال به منزل خودمان که قبلا نیمه کاره بود و بعد از آن که کم کم تکمیلش کردیم آمدیم و کم کم بچه ها بزرگ شدند و من قد کشیدن فرزندانم را بدون داشتن پدر می‌ دیدم اما تمام تلاشم این بود که جای خالی همسرم را برایشان پر کنم.

  فرزندان خوب و صالح بهترین هدیه خدا

وی با اشاره به اینکه زمانی که ازدواج کرده بودم تحصیلات ابتدایی داشتم زمانی که آقا مهدی پسر بزرگم می‌خواستند به کلاس اول راهنمایی  بروند من هم تصمیم گرفتم ادامه تحصیل بدهم گفت: با پسرم هر دو درس می‌خواندیم و تا زمان کنکور دانشگاه با هم امتحان دادیم که پسرم دانشگاه همدان و بنده شازند اراک قبول شدم و تا ترم سونم دانشگاه ادامه تحصیل دادم اما با توجه به اینکه دو فرزند دیگرم یکی در  آستانه کنکورو دانش آموز بودند دیگر شرایط ادامه تحصیل را نداشتم و وقتم را برای فرزندانم گذاشتم.

 وی اضافه کرد: بحمد الله در حال حاضر هر سه فرزندم تحصیلات عالیه داشته و دو فرزندم در آموزش و پرورش و یکی از آنها نیز در  بیمارستان مشغول خدمت به جامعه هستند و خدا را شکر می‌کنم که همه سختی هایی که تحمل کردم نتیجه بخش بوده است و فرزندانی خوب تحویل جامعه داده ام و دعایم برای همه فرزندان مادران این سرزمین و فرزندانم عاقبت به خیری و سعادت است.

  

روایت ماندگار منادیان صبر و استقامت جاودانه

الگو گیری از زینب کبری(س) و ام البنین(س)

همسر شهید عابدینی با بیان این اینکه شرکت در کلاس های قرآن و کلاس های دینی و فرهنگی در کنار زندگی را سال هاست که ادامه می‌دهد افزود: صبر و استقامت مادران و همسران شهدا الگو گرفته از صبر فاطمه الزهرا(س)، حضرت زینب(س) و بانوان بزرگی چون حضرت ام البنین(س) است که نگذاشتند نور شهدا خاموش شود و ما نیز از این بانوان الگو گرفته ایم، نگهداری از فرزندان شهدا و تربیت آنان کاری  بس سخت و طاقت‌فرسا است، ولی همسران شهدا این وظیفه خطیر را به نحو احسن به انجام رسانده‌اند.

 وی خاطرنشان کرد: امیدوارم  رهرو واقعی و میراث دار خون شهدا باشیم و شهدا ما را شفاعت کنند که در مسیر ولایت و راه پر نور جهاد و شهادت مقاوم  بمانیم و از آرمانهای اسلام و انقلاب دفاع کنیم.

 فاطمه رحمتی ملایر

کد خبر 1741027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha