ثبت مسجد «عجلون» اردن در فهرست میراث جهان اسلام

مسجد «عجلون» از قدیمی‌ترین مساجد اردن در فهرست میراث جهان اسلام سازمان آیسسکو ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الوقائع،  اداره آثار باستانی اردن در صفحه رسمی خود در شبکه فیس بوک اعلام کرد: مسجد عجلون در فهرست میراث جهان اسلام سازمان آیسسکو قرار گرفت.

اردن تاکنون موفق شده است 14 مکان باستانی خود را در فهرست میراث جهان اسلام توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو) ثبت کند.

مسجد عجلون و قلعه عجلون دو مکان ثبت شده این شهر هستند.کارخانه های قند، قلعه عقبه، مسجد عجلون، کاخ مشطی و قلعه ضیعی نیز از مواردی بوده است که در لیست آیسسکو قرار گرفته‌اند.

تاریخ ساخت مسجد عجلون در سال 645 هجری( مطابق با 1247 میلادی) بر می گردد و این مسجد به دستور سلطان ایوبی نجم الدین ایوب بنا شده  و در زمان ممالیک مناره به آن اضافه شده است.

سلطان الظاهر بیبرس در سال 661 هجری(مطابق با 1263 میلادی) این مسجد را بازسازی کرد و در زمان سلطان ناصر محمد بن قلاوون مصادف با سال 728 هجری قمری  این مسجد در عصر ممالیک نقش دینی و علمی برجسته‌ای داشت و مدرسه علمی به آن متصل شد که به مدرسه یقینیه معروف بود و در آن علوم پزشکی قانونی و پزشکی تدریس می‌شد.

اخیراً در زمان ملک عبدالله دوم ابن الحسین، کار مرمت و نوسازی مسجد انجام شد و در سال 2014 میلادی مرمت آن به پایان رسید و این مسجد، به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در استان عجلون تبدیل شد.

بر اساس گزارش‌ها، مسجد«عجلون» پس از مسجد الحسینی در امان از قدیمی ترین مساجد تاریخی در اردن به شمار می‌رود و این مسجد در شهر عجلون در شمال اردن قرار دارد.

کد خبر 1741066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha