مسجد «مسیح عیسی بن مریم(ع)» نماد مدارا و همزیستی بین ادیان در اردن

مسجد «مسیح عیسی بن مریم(ع)» در شهر تاریخی مأدبا در اردن نمادی از مدارا و همزیستی بین ادیان است و اولین مسجد جهان با نام «حضرت عیسی(ع)» است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: در شهر باستانی تاریخی مأدبا در نزدیکی پایتخت اردن، مسجدی وجود دارد که نمادی از مدارا و همزیستی بین ادیان است  که به نزدیکی مسلمانان و مسیحیان و عمق روابط بین ادیان دعوت می کند، این مسجد «مسیح عیسی بن مریم» نام دارد که اولین مسجد در جهان با نام حضرت عیسی(ع) است.

از بین 150 مسجد در شهر مأدبا در اردن، این مسجد نسبتا مدرن اول به دلیل نام و دوم به دلیل طول مناره بسیار بلندش نسبت به سایر مساجد متمایز شده است، زیرا طولانی ترین مناره را نسبت به مناره‌های مساجد این شهر دارد که طول آن به 60 متر می رسد.

اما نام این مسجد هشت ضلعی زیبا که با سنگ سفید تمیز به همراه سنگ سیاه رنگ ساخته شده است، جزو ویژگی‌های آن به شمار می آید. نام «مسیح عیسی بن مریم» اولین در جهان است که بر این مسجد گذاشته شده است و نشانه ارتباط عمیق برادری همه مسلمانان و مسیحیان مأدبا و همزیستی هزاران ساله آنها در این شهر و اردن است.

ساخت این مسجد به بیش از 60 سال پیش بازمی گردد، این مسجد در نزدیکی کلیسای کاتولیک لاتین روح القدس در زمینی متعلق به شخصی معروف به «غالب العتیبی» از ساکنان شهر مأدبه است، یکی از شیوخ این منطقه «جمال السفرتی» پیشنهاد داد  که نام این مسجد «مسیح عیسی بن مریم» بگذارند تا اولین مسجد در جهان با این نام باشد.

مسجد مسیح عیسی بن مریم به دلیل هشت ضلعی بودن به مسجد قبه الصخره شباهت دارد، هزینه ساخت و تجهیز آن نیم میلیون دلار آمریکا بوده است، این مسجد علاوه بر چند سنگ سیاه از سنگ سفید ساخته شده است.

در بالای نام «مسجد مسیح عیسی بن مریم» این آیه قرآنی از سوره نساء« إنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَکَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَیٰ مَرْیَمَ وَرُوحٌ مِّنْهُ» وجود دارد.

مساحت این مسجد نزدیک به هزار متر مربع در زمینی به مساحت 1129 متر می رسد. مناره این مسجد به طول 60 متر بلندترین مناره در شهر مأدبا به شمار می آید. این مسجد سه طبقه دارد. در بالای محراب چوبی این مسجد آیه قرآنی سوره آل عمران « کلمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَکَرِیَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا» دیده می شود.

در دیوارهای داخلی این مسجد تابلوهای قرآنی وجود دارد که نام حضرت عیسی (ع) روی آن نوشته شده است، سوره آل عمران « وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَیٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» و « إِنَّ مَثَلَ عِیسَیٰ عِندَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ» از جمله این تابلوهای قرآنی است.

داخل این مسجد نقش و نگارهای زیبا و بی نظیری روی ستون‌ها، دیوارها، پنجره‌ها دیده می شود که فضای معنوی را بر این مسجد حاکم کرده است.

کد خبر 1741129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha