کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد برگزار می‌شود

نشست خبری اجلاسیه شرق، کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نمایندگی جامعه‌المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح، در نشست خبری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که صبح امروز (۶ دی ۱۴۰۲) در نمایندگی جامعه‌المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد، به فعالیت علمی فرهنگی جامعه المصطفی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۰۰۰ عنوان کتاب به ۳۰ زبان دنبا توسط دانش آموختگان جامعه المصطفی ترجمه شده است که زمینه ساز انتقال تمدنی اسلام در سطح جهان است. 

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه خراسان با اشاره به اینکه ۵۰ هزار طلبه از ۱۲۰ کشور جهان در جامعه المصطفی تحصیل می کنند، ابراز کرد: جامعه المصطفی اندیشه اسلامی را به جهان معرفی کرده و به عنوان نهاد علمی و فرهنگی پیوندی با جهان اسلام برقرار و شبکه ای از اندیشمندان مسلمان را در سطح جهان اسلام تربیت کرده است. 

وی با اشاره به روند شکل گرفته در برگزاری کنگره اشاره کرد و گفت: فراخوان این کنگره در ۱۵ محور و با همکاری بیش از ۱۸۳ مرکز حوزوی و دانشگاهی منتشر شد که ازجمله محورهای برگزاری کنگره می‌توان به شخصیت قرآنی رهبر انقلاب اسلامی، مرجعیت قرآن، قرآن و اهل بیت(ع)، علوم قرآنی و ترجمه، علوم قرآنی و تفسیر، روش‌شناسی تفسیر، زن و خانواده، قرآن و انقلاب اسلامی، قرائت و حفظ قرآن، مبانی حکومت اسلامی از منظر قرآن، قرآن و هنر و رسانه و فرهنگ و ... اشاره کرد.

وی افزود: این کنگره در محورهای مختلف در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و نیز برخی از کشورها از جمله سوریه، افغانستان، هندوستان، اندونزی و پاکستان برگزار می‌شود که تاکنون بخش‌هایی از کنگره در اصفهان و تهران برگزار شده و مشهد نیز میزبان استان‌های خراسان‌های شمالی، رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان در برگزاری کنگره در منطقه شرق کشور خواهد بود.

حجت‌الاسلام صالح در ادامه گفت: شورای سیاست‌گذاری این کنگره نیز با محوریت جامعه‌المصطفی‌العالمیه خراسان و همچنین معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، رئیس حوزه علمیه خراسان، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، رئیس دفتر تنظیم و نشر آثار رهبری در خراسان، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد و رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل شده است.

کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد برگزار می‌شود

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه خراسان افزود: ۵۵ نشریه شامل ۲۵ نشریه علمی پژوهشی و ۳۰ نشریه علمی تخصصی برای انتشار مقالات کنگره اعلام آمادگی کرده‌اند و علاوه بر این، ۱۸۳ پیش‌نشست، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی مرتبط با محتوای همایش نیز در شهرهای مختلف کشور از جمله مشهد، اصفهان، گرگان، بندرعباس، سنندج، ساری و ... و همچنین شهرهای کربلا، استانبول و کراچی برگزار شده است.

حجت‌الاسلام صالح در ادامه گفت: در مجموع ۲۴۱۱ چکیده مقاله و ۱۷۱۰ اصل مقاله به دبیرخانه ارسال شد که ۹۲۵ مقاله طی ۲۰ مرحله ارزیابی پذیرفته شد. در کنگره شرق کشور نیز ۲۲۱ مقاله در بخش داخلی و ۶۸ مقاله در بخش بین‌الملل دریافت شد که در نهایت ۹۷ مقاله در بخش داخلی و تمام مقالات بخش بین‌الملل پذیرفته شد. از این مجموعه خراسان رضوی با ۱۱۶ مقاله، خراسان جنوبی با ۱۹ مقاله، خراسان شمالی با ۲۶ مقاله و سیستان و بلوچستان با ۶۰ مقاله در کنگره شرکت کرده‌اند.  

کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد برگزار می‌شود

زمان و مکان برگزاری کنگره 

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه خراسان تصریح کرد: کنگره روزهای ۱۳ و ۱۴ دی ماه مصادف با ولادت حضرت زهرا(س) و شهادت سردار سلیمانی در تالار قدس کتابخانه حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه صبح روز ۱۴ دیماه از ساعت ۸ تا ۱۱:۳۰ برگزار می‌شود و پس از آن، چهار پنل تخصصی با موضوعات مبانی قرآنی اندیشه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رهبر انقلاب اسلامی، فعالیت‌های قرآنی و دروس قرآنی رهبر انقلاب اسلامی، مبانی قرآنی اندیشه‌های اجتماعی و تمدنی رهبر انقلاب اسلامی و کمیسیون تخصصی بانوان در بنیاد پژوهش اسلامی آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم اجتماعی رضوی برگزار می‌شود. ضمن اینکه مراسم اختتامیه کنگره نیز صبح روز ۱۵ دی در تالار قدس کتابخانه حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح خاطرنشان کرد: سخنرانان محوری کنگره نیز شامل نماینده، ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی، رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه، تولیت آستان قدس رضوی، رئیس حوزه علمیه خراسان، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان و احتمالاً شیخ ابراهیم زکزاکی خواهند بود.

وی در ادامه گفت: در سالن جنبی محل افتتاحیه کنگره، نمایشگاه آثار رهبر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. همچنین در این کنگره از محصولات علمی شامل چکیده مقالات ارائه شده به کنگره، مقالات علمی ترویجی شرق کشور، مقالات علمی پژوهشی شرق کشور و مقالات با موضوعات ویژه رونمایی خواهد شد.

پایان پیام/

کد خبر 1741190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha