ارایه روایتی متفاوت از زنان در رویداد «شهربانو»

رویداد شهربانو که از سلسله رویدادهای هم‌آفرینی فیلمنامه مبتنی بر هویت «روایت شهر» است در مشهد به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد؛ آیین اختتامیه رویداد شهربانو که از سلسله رویدادهای هم‌آفرینی فیلمنامه مبتنی بر هویت «روایت شهر» است از ۶ تا ۸ دی ماه با حضور ۴۰ بانوی هنرمند از مشهد و سایر نقاط کشور، شامگاه جمعه در محل کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد. سلسله رویدادهای روایت شهر در چهار بخش مستند، خرده روایت، شهربانو و قالب‌های خلاق و نوآور تولیدی، با هدف تولید فیلمنامه طراحی شده بود.

 مشهد شهری بر مبنای اخلاق و توسل است

حجت الاسلام و المسلمین حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در این مراسم اظهار کرد: مشهد در بین کلانشهرها شهر جوان محسوب می‌شود و نسبت به شهرهای اطراف و با توجه به سابقه قدیمی شهرهای نیشابور، سبزوار و کاشمر قدمت کمتری دارد، ولی چرا از مشهد به عنوان دومین شهر ایرانی اسلامی نام می‌برند، زیرا مشهد فلسفه وجودی دارد و این شهر دارای منطق پیدایش است.

وی ادامه داد: منطق پیدایش شهرها مختلف است، برخی از شهرها به خاطر صنعتی بودن گسترش یافتند و برخی به خاطر موقعیت کشاورزی و آب و هوا ایجاد شدند و برخی به دلایل استراتژیک نظامی تشکیل شدند، تنها شهری که براساس یک منطق اخلاقی و الهی ایجاد و گسترش یافت، شهر مشهد بود.

این عضو شورا با اشاره به اینکه نقطه پیدایش شهر مشهد بارگاه امام رضا (ع) است، ادامه داد: در همین راستا همه به آن پناه آوردند و هر کسی که به آن پناه برد شهروند شد و این افزایش جمعیت مجاورت را گسترش و سپس به سرعت شهر ایجاد شد. منطق پیدایش شهر امام رضا (ع) اخلاق و استفاده از منبع فیض بود. علت و فلسفه پیدایش باید در بقا حاکم باشد و اگر علت بقا فراموش شد و خرده روایت‌های دیگری به این شهر افزوده شود دچار دوقطبی خواهیم شد. یک قطب، مشهد قدیم با سبک زندگی خاص معنوی و قسمتی از شهر با سبک زندگی از خرده روایت‌هایی که به خرد این شهر دادند، تبدیل می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس ادامه داد: سبک زندگی از خرده روایت‌های این شهر رفتارهای متناقض و دوگانگی در شهر ایجاد می‌کند. ما برای وحدت رویه سبک زندگی، رفتار، هویت اصلی و فلسفه وجودی و برای تشریح دادن بقا شهر مجبوریم آن حال ابتدایی را به نسل‌های امروز تسری دهیم. آن هم با تمام افتخاراتی که مردم در آن زمان و تمام مجموعه‌ها و افراد آفریدند ما باید روایت‌ها را به آثار فاخر هنری تبدیل کنیم و به نسل امروز منتقل کنیم وگرنه دچار مشهد قدیم و جدید خواهیم شد.

منصوریان ادامه داد: لذا در دوره قبل همکاران بنده طرحی به عنوان مادران قصه‌گو آغاز کردند. مادرانی که شاهد خیلی از قضایا بودند، قصه‌های خوبی را تعریف کردند و اتفاقات خوبی شکل گرفت. از ظرفیت این قصه‌ها و داستان‌ها استفاده شد تا به طرح‌های جدیدتربا عنوان روایت شهر دست یافتند.

وی ضمن تشکر و قدردانی از مجموعه شهرآرا و همکارانی که روایت شهر را با رویدادهای مختلف برگزار کردند، تاکید کرد: در مشهد، قیام یکشنبه خونین داریم کسی آن را نشنیده است، ١٠ دی سال ۵٧، ١٣ اتفاق بزرگ در این شهر رقم خورد و بسیاری از همشهریان شهید شدند. این اتفاق هیچگاه روایت نشد و فقط نام میدانی به یاد این روز داریم که بیشتر به آبمیوه‌ فروشی‌ها و ساندویچ فروشی آن مشهور است تا آن جوی خونین. فلسفه زنان نوغان را چه کسانی می‌دانند و در مورد قیام گوهرشاد چقدر صحبت شده است و هزاران روایت از این جنس که باید به آن توجه کرد.

این عضو شورا با تاکید به این موضوع که مشهد شهری است بر مبنای اخلاق و توسل گفت: ناخداگاه از کم‌کاری من و مسئولان روایت‌ها جنس دیگری گرفت و به سمت و سوی دیگری رفت و سبب شد مشهد تمایزی با تهران و اصفهان نداشته باشد. باید این صیانت با شدت و سرعت بیشتری پیگیری شود و هویت را به عنوان یک ناموس از آن دفاع کنیم. اگر مشهد را از دست بدهیم پایتخت معنوی جهان اسلام را که مرجع امام معصوم و شهری امن است را از دست خواهیم داد. اینجا قطعه‌ای از بهشت است شهر مشهد دارای ظرفیت‌ها است و دلداگانی چشم امید به آن دارند خواهشمندم نسبت به این موضوع محکم و قوی باشید و اگر واقعیت‌ها را نگویید برای نسل‌های بعدی روایت‌های کاذبی تعریف خواهد شد.

ارایه روایتی متفاوت از زنان در رویداد «شهربانو»

نخستین عدلیه کودکانه را ایجاد کردیم

نیره عابدین زاده، معاون دادستان مشهد نیز در این مراسم عنوان کرد: از ابتدای جلسه صحبت از هنر و روایت‌های هنری بود. شاید بنظر بیاید تبدیل یک کار قضایی به هنری، متناسب با هدفی باشد که امروز در کنار هم قرار گرفتید.

وی بیان کرد: سال‌ها اقدام قضایی در حوزه کودک و نوجوان در مشهد برایم یک آرزو بود. در چند سال گذشته احساس کردم در شهر مشهد این ظرفیت وجود دارد که بتوان این کار قضایی را هنری و مادرانه کرد.

معاون دادستان مشهد افزود: وقتی مدیریت قضایی امور بانوان مشهد را به من سپردند گفتم با این شرط که فضایی ویژه کودکان و مادران طراحی کنم پای کار می‌آیم و امروز افراد زیادی جزو بانیان تشکیل موسسه شوق زندگی هستند که در این مراسم حضور دارند.

وی ابراز کرد: وقتی کودکی آزار می‌بیند، مورد شکنجه قرار می‌گیرد ناگزیر است به علت آسیب‌هایی که در خانواده وجود دارد آن‌ها را تحمل کند. یکی از حیطه‌های کاری مهم در اینجا رسیدگی به موضوع کودکان بزه‌دیده است. مهم‌ترین وظیفه قوه قضاییه این است که مسبب کودک بزه دیده را پیدا و مجازات کند. دوست داشتیم موسسه شوق زندگی یک عدلیه مهربان باشد و نخستین عدلیه کودکانه را ایجاد کردیم.

عابدین زاده تشریح کرد: من خودم یک مادر هستم. یکی دیگر از بخش‌هایی که به آن پرداختیم شیرخوارگاه علی اصغر بود که مملو از کودکان شیرخوار بود که در دوره کرونا فضای خاصی وجود داشت. ما سعی کردیم شیرخوارگاه را مهربان‌تر کنیم و مجتمع شوق زندگی را ایجاد کنیم و نتیجه اش این است که امروز شیرخوارگاه علی اصغر کودکی ندارد و در میان خانواده‌ها زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: مجتمع شوق زندگی در حال حاضر تبدیل به یک زیست بوم شده است و افراد زیادی از جمله مشاور، کارشناس و دادیار و قاضی در این زیست بوم فعالیت می‌کنند. ما قانون را به واسطه این مجتمع برای کودکان لطیف کردیم و از حمایت مسئولان نیز کمک گرفته ایم.

ارایه روایتی متفاوت از زنان در رویداد «شهربانو»

رویداد شهربانو متفاوت از دیگر رویدادهای روایت شهر برگزار شد

سید میثم موسوی مهر، مدیر عامل موسسه فرهنگی شهرآرا نیز در این مراسم اظهار کرد: در روایت شهر تاکنون چهار رویداد برگزار شد که سوژه‌های این رویدادها در مورد هویت شهر مشهد بود. تلاش داریم بتوانیم تعداد آن‌ها را افزایش دهیم. این رویداد مبتنی بر فیلمنامه است.

سوژه‌های که در این رویداد ارائه شد از میان صدها سوژه انتخاب و برای ارائه در «شهربانو» در نظر گرفته شد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه مشهد شهر فرصت‌ها است و اجحافی در شهر مشهد صورت گرفته است، اظهار کرد: با شما سعی خواهیم کرد از آن عبور کنیم. مشهد شهر روایت‌ها است، ما باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا بتوانیم به یک نهضت مزیت نگاری برسیم.

مدیر عامل موسسه فرهنگی شهرآرا ادامه داد: تقریبا شما در مورد مشهد شنیده‌اید ما اینجاییم تا در مورد مزیت‌های مشهد صحبت کنیم. در شهرارا همکاران بنده می‌دانند اجازه نمی‌دهم کسی در مورد مشهد منفی صحبت کند.

موسوی‌مهر با تاکید بر این موضوع که مشهد شهر ظرفیت و فرصت‌ها است، گفت: این کلانشهری است که تمام امید ایران به بارگاه منور رضوی است که سرچشمه فیض و برکت است. ما می‌خواهیم از مزیت‌های این شهر بگوییم از اینکه با ما در این مسیر شریک شدید تشکر و قدردانی می‌کنم. به زودی شاهد بخش آثار تصویری شما خواهیم بود. تلاش داریم روایت شهر در سال‌های آتی پررنگ‌تر و تعداد آثار فرهنگی را افزایش داشته باشیم.

ارایه روایتی متفاوت از زنان در رویداد «شهربانو»

در شهربانو چه گذشت؟

مجید ظریف، دبیر رویداد ملی روایت شهر با اشاره به فعالیت‌های روایت شهر اظهار کرد: روایت شهر رویدادهایی مبتنی بر هویت شهر مشهد و فیلم‌نامه نویسی است که در گام پنجم خود به رویداد شهربانو می‌پردازد. در رویداد روایت شهر سوژه‌های هویت مشهد از میان شخصیت‌ها، اماکن، وقایع و رخدادهای تاریخی و معاصر شهر مشهد انتخاب می‌شوند و به عنوان طرح اولیه‌ای برای تولید فیلمنامه در اختیار فیلم‌نامه نویسان قرار می‌گیرد.

دبیر رویداد ملی روایت شهر گفت: روایت شهر شامل ۴ رویداد خرده روایت، روایت مستند، رویدادهای انتقال تجربه و خلاق و نوآور و رویداد شهربانو است. امسال در رویداد شهربانو ارائه‌دهنده سوژه‌ها و شرکت‌کنندگان بانوان سراسر کشور هستند.

ظریف خاطرنشان کرد: در رویداد شهربانو حدود ۴۰ فیلمساز حضور دارند که ۱۲ فیلم‌ساز از شهرهای دیگر و مابقی شرکت‌کنندگان از مشهد هستند که با منتشرشدن فراخوان، فیلمسازان رزومه خود را به دبیرخانه ارسال کرده و پس از تایید دبیرخانه به رویداد دعوت شدند.

وی در خصوص مجموعه فعالیت‌های روز اول کارگاه‌های آموزشی گفت: سه روز کارگاه‌های آموزشی برای فیلم‌نامه نویسان تدارک دیده شده است. در روز اول کارگاه ۲۴ سوژه توسط پژوهشگران مختلف به فیلم‌نامه نویسان ارائه شد. پس از آغاز کارگروه سوژه‌ها، کارگاه مریم قربان‌زاده در خصوص ظرفیت‌های اقتباس در فیلم‌نامه نویسی را برگزار کردیم. پس از آن در کارگاه انتقال تجربه میزبان لیلی عاج بودیم و در شب گذشته در حرم رضوی به بافت تاریخی مشهدالرضا با حضور دکتر نوائیان پرداختیم.

ظریف افزود: در اختتامیه کارگاه‌های آموزشی فعالیت فیلمسازان در کارگروهی آغاز به کار کرد که پس از تحویل طرح نهایی به دبیرخانه در ساعت ۱۸ امروز، ۸ دی ماه رویداد شهربانو در کارخانه نوآوری به کار خود پایان داد.

وی در خصوص نتایج برگزاری این رویداد اظهار کرد: در رویداد شهربانو ۲۴ سوژه معرفی شده است و ۳۶ نفر بر روی سوژه‌ها کار می‌کنند. فیلمسازان ۲ هفته مهلت خواهند داشت تا فیلم نامه نهایی خود را به دبیرخانه تحویل دهند. انتظار داریم در نهایت ۴۰ فیلم‌نامه با رویکرد هویت شهری مشهد داشته باشیم.

دبیر رویداد ملی روایت شهر با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا با برگزاری اینگونه رویدادها خلل هویت شهری مشهد را از بین ببریم بیان کرد: خللی در هویت مشهد وجود داشت که باید از طریق تولیدات دراماتیک رفع شود و هویت شهری مشهد با تولیدات داستانی و کوتاه تکمیل شود. امیدوارم با داشتن فیلم‌نامه‌های خوبی بتوانیم در آینده فیلم‌های خوبی در ارتباط با هویت شهری مشهد بسازیم.

ارایه روایتی متفاوت از زنان در رویداد «شهربانو»

شرکت‌کنندگان این رویداد بانوانی با اصالت مشهدی بودند که اثرگذاری در سطح ملی داشتند

مجید عسکری رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از اهداف روایت شهر ایجاد یک زیست بوم از هنرمندان شهر مشهد در کارگاه انتقال تجربه بود. پیش از برگزاری رویدادها و پس از آن کارگاه‌های انتقال تجربه ضمن ایجاد آمادگی برای مخاطبان یک شبکه از فعالان حوزه فیلم و سینما در مشهد را گردهم جمع می‌کرد از این افراد در رویدادهای اصلی مستند، خرده روایت، خلاق و نوآور و شهربانو استفاده شد.

وی گفت: در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، مساله اصلی ما هنر است و این که بتوانیم فضای هنری استان را با همکاری نهادها، راهبری کنیم.

عسکری با اشاره به این موضوع که رویداد شهربانو با توجه به مبناهای تحقیقاتی و پژوهشی در مدلی متفاوت از دیگر رویدادهای روایت شهر برگزار شد، ادامه داد: شرکت کنندگان این رویداد بانوانی بودند که اثرگذاری در سطح ملی داشته و اصالتا مشهدی بودند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: مدل این رویداد به این صورت بود که بعد از فراخوان، رزومه بانوان فیلمساز دریافت شد و با دعوت از افراد منتخب در این رویداد حضور رساندند و با ارائه سوژه‌ها در کارگاه‌ها طرح اولیه خود را نوشتند و به ما ارائه کردند. حدود ۴۰ بانوی مشهدی و حدود ۲۰ بانوی غیر مشهدی در این رویداد شرکت کردند.

وی ادامه داد: ۳۶ نفر از بانوان فیلمساز در ۶ گروه ۶ نفره شرکت کردند و تا دو هفته دیگر مهلت دارند طرح‌های خود را ارسال کنند. همچنین حدود ۳۰ نفر از فیلم سازان به صورت مهمان می‌توانستند مانند سایر شرکت کنندگان طرح خود را ارائه دهند. تعداد سوژه‌های رویداد شهربانو ٢۴ سوژه بود.

عسکری اضافه کرد: رویداد شهربانو با هویت بانوان موضوعی است که تاکنون کمتر اتفاق افتاده بود و می‌تواند گامی جدید در تولیدات هنری با محوریت بانوان باشد.

گفتنی است تابلوی نقاشی مشهد قدیم اثر بانو صدر عصر امروز در این مراسم رونمایی شد. ایجاد این اثر هنری تاریخی حدود ۶ ماه به طول انجامیده است. در این تابلو حقایقی از دوره افشاریان تا اولین نهضت مواد مخدر مشهد توسط بانوان، باروی مشهد، مناطق قدیمی مشهد، محوریت حرم مطهر رضوی، دروازه‌های شهر و ارگ مشهد وجود دارد. این نقشه می‌تواند زمینه نگارش کتاب داستان و خاطرات مشهد باشد. 

لیلی عاج، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی "سرهنگ ثریا" نیز از مهمانان ویژه این مراسم بود.

پایان پیام/

کد خبر 1741450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha