تدوین سند جامع استانی مهارت در مازندران

درویشی از تدوین سند جامع استانی مهارت در مازندران خبر داد و گفت: این سند به منظور تطبیق ظرفیت های درون سازمانی با مطالبات بیرونی و تنوع بخشی در برنامه های آموزشی تدوین شده است.

 سید حسین درویشی- مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، ضمن تشریح فعالیت ها و اقدامات ۹ ماهه سال جاری این اداره کل اظهار کرد: پیرامون توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارتی در بخش دولتی و غیر دولتی متوازن با سند آمایش استان، جلب مشارکت بخش غیر دولتی و بنگاههای اقتصادی جهت سرمایه گذاری در آموزشهای مهارتی با پشتیبانی بخش دولتی است.

وی افزود: تدوین سند جامع استانی مهارت براساس مطالعات منطقه ای و آمایش سرزمینی، ترویج و تشویق مهارت آموختگان در ایجاد تعاونی های مهارت بنیان متناسب با ظرفیت های اقتصادی، راه اندازی مراکز رشد و هدایت نخبگان مهارتی جهت تجاری سازی ایده ها، ایجاد واحدهای مطالعاتی به منظور تطبیق ظرفیت های درون سازمانی با مطالبات بیرونی و تنوع بخشی در برنامه های آموزشی است.

درویشی تاکید کرد: بستر سازی حضور تشکل های حمایتی، کاریابی ها و کلینیک های کسب و کار در جنب مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و غیردولتی، آینده پژوهی و ترسیم اطلس مشاغل در ۴ حوزه اصلی فناوری های سبز، فناوری های زیستی، فناوری های دیجیتال و فناوری های نانو، تدوین مدل تعالی و سرآمدی با هدف ارتقاء شاخص ها و مؤلفه های کلیدی در امر مهارت آموزی است. این امر شامل نیروی انسانی، تجهیزات، منابع آموزشی و فضاهای آموزشی است.

وی در ادامه به تشریح فعالیت ها و اقدامات انجام شده در ۹ ماهه سال جاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان پرداخت.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران، مجموع عملکرد آموزشی بخش دولتی در ۹ ماهه سال جاری را ۵ میلیون و ۹۹۴ هزار و ۴۹۵نفر ساعت، معادل ۳۱ هزار و ۱۲۷ نفر دانست و افزود: در این دوره در مجموع تعداد ۲۱ هزار و ۴۸۸نفر مرد و ۹ هزار ۶۳۹ نفر زن متقاضی بوده اند. سهم آموزش های مهارتی غیررسمی در بخش دولتی در خوشه های صنعت ۵۵ درصد، خدمات ۳۳درصد، کشاورزی ۸درصد و فرهنگ و هنر ۴ درصد تخمین زده شد.

درویشی بیان کرد: مجموع عملکرد آموزشی در بخش غیردولتی در نه ماهه سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۶میلیون و ۹۹ هزار و ۹۰۹ نفر- ساعت در قالب یک هزارو و ۲۳۸ دوره آموزشی در آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد استان مازندران اجرا گردیده که از ۴۴هزار و ۷۵۵ نفر دوره آموزش ارائه شده، ۳۴ هزار و ۲۹۶ نفر زن و ۱۰هزار و ۴۵۹نفر مرد بوده است.

به گفته درویشی؛ این آموزش ها در بخش های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی در ۵۰ رشته آموزشی از قبیل امور مالی و بازرگانی، فناوری اطلاعات، مراقبت و زیبایی، طراحی و دوخت، تکنولوژی فرهنگی، عمران، تأسیسات، صنایع دستی و ... در قالب ۶۵۰ حرفه مهارتی به متقاضیان ارائه شده است.

وی گفت: سهم آموزش های مهارتی غیررسمی در بخش غیردولتی در خوشه های صنعت ۱۳ درصد، خدمات ۸۰ درصد، کشاورزی ۲ درصد و فرهنگ و هنر ۵درصد تخمین زده شد. در استان مازندران ۲۵۵۲آموزشگاه دارای مجوز بوده و بیش از ۶۰ درصد تعهدات آموزشی اداره کل را اجرا می نمایند که از این تعداد ۱۹۱۲ آموزشگاه در حوزه بانوان، ۶۰۵آموزشگاه در حوزه برادران و ۳۹۵ آموزشگاه به صورت دو منظوره فعالیت آموزشی دارند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران، اقدامات صورت گرفته ۹ ماهه را در جهت ارتقای کیفی آموزش های ارائه شده توسط بخش غیردولتی دانست و اظهار کرد: این عملکرد عبارتند از: انجام ۱۱۳۳ بازرسی به دو صورت ارشادی و نظارتی، شناسایی ۴۶ مراکز غیرمجاز، برگزاری ۱۰ جلسه هیأت نظارت و ۵۰ جلسه هم اندیشی فی مابین آموزشگاه های آزاد، رؤسا و کارشناسان مراکز به منظور بررسی تمهیدات و فرصتها و نقاط قوت و ضعف پیش روی آموزشگاهها و ارائه راهکارهای مناسب در این خصوص انجام شد.

کد خبر 1741483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha