«2023»، سال تلخ برای مسجد الاقصی

مسجد الاقصی در سالی که گذراند، یکی از سخت‌ترین سال‌ها را پشت سر گذراند، به طوری که مطرح کردن دوباره مسئله تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی باعث تشدید یورش‌ها به این مسجد شد و با آغاز جنگ غزه تدابیر و محاصره مسجد الاقصی افزایش یافت.

 خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: درحالی سال 2023 میلادی را پشت سر می گذاریم که یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای مسجد الاقصی از زمان اشغال قدس شرقی توسط اسرائیل در سال 1967 میلادی بوده است.

مسجد الاقصی در فصل آخر سال 2023 میلادی شاهد محاصره و تدابیر شدید برای ورود فلسطینی‌ها بود که با آغاز جنگ نوار غزه به دنبال طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته نقض حریم اولین قبله مسلمانان افزایش یافت.

استانداری قدس که بالاترین نمایندگی رسمی فلسطین در این شهر به شمار می آید، می گوید: 51 هزار و 994 افراطی صهیونیستی از آغاز سال 2023 تا پایان نوامبر به این مسجد یورش بردند.

 یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی که سال 2023 برای این مسجد رخ داد، این بود که «ایتامار بن گویر» وزارت امنیت ملی در اولین روز مسئولیت خود اعلام کرد که قصد دارد به مسجد الاقصی حمله کند، در همان روز یک نامه از گروه های افراطی معبد شامل 11 درخواست برای حمله به این مسجد دریافت کرد.

اقتحام وزیر الأمنی القومی الإسرائیلی إیتمار بن غفیر للمسجد الأقصی صباح الیوم

بن گویر منطقه را شعله ور می کند

بن گویر در یکی از یورش‌های خود به مسجد الاقصی می گوید:من خوشحالم از کوه هیکل که مهمترین مکان برای مردم اسرائیل است، بالا رفتم. یک بار دیگر ما ثابت می کنیم که مالک این مکان در قدس هستیم و تهدیدهای حماس مانع ما نخواهد شد.

حضور او در دولت صهیونیستی، اشتهای گروه های افراطی را برای دستیابی به دستاوردهای جدید باز کرد، زیرا 15 خاخام با ارسال نامه ای رسمی به او و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر ، خواستار اجازه ذبح قربانی عید فصح یهودیان در داخل مسجد الاقصی شدند.

در یک چالش خطرناک، گروه های افراطی هیکل موهوم یک فیلم ویدیویی از یکی از رهبران معنوی خود منتشر کردند که حامیان‌شان را برای ذبح اجباری قربانی عید فصح در داخل مسجد الاقصی تشویق می کرد. خاخام ناتان تزوی پرین می گوید: «هزار یهودی از طریق باب السلسله  وارد کوه هیکل خواهند شد و قربانی عید فصح را در آنجا انجام می دهند، باور کنید این اتفاق خواهد افتاد.

همزمان با این اظهارات در خصوص عید فصح که مصادف با ماه مبارک رمضان بود، نمازگزاران عزم خود را جزم کردند تا از شب اول ماه مبارک رمضان در مسجد الاقصی خلوت کنند و در دو شب متوالی موفق به این کار شدند.

در شب های چهاردهم و پانزدهم ماه مبارک رمضان، نیروهای اشغالگر به طور وحشیانه ای به نمازخانه القبلی هجوم بردند، نمازگزاران فلسطینی داخل مسجد را با گلوله های پلاستیکی، گاز اشک و بمب صوتی و باتوم هدف قرار دادند و 450 معتکف را دستگیر کردند.

مصلی باب الرحمة بالأقصی.. صمود رغم التدنیس المتکرر – FİMED

هدف قرار دادن باب الرحمه

مصلای باب الرحمه در ضلع شرقی مسجد نیز از نقض حریم صورت گرفته در صحن ها جدا نبود، به طوری که در سال 2023  مصلای باب الرحمه نیز مورد تعرض بسیاری قرارگرفت، زیرا پلیس و اطلاعات رژیم صهیونیستی بارها به آن هجوم بردند و نگهبانان اوقاف اسلامی را از آنجا بیرون کردند و تعدادی از جوانان داخل مصلا را دستگیر کردند، سپس به دادگاه اسرائیل درخواست تعطیلی این نمازخانه را با ادعای اینکه به عنوان مقر فعالیت‌های خرابکارانه و تحریک آمیز استفاده می شود، ارایه کردند.

همچنین در طول سال جاری، گروه‌های افراطی هیکل به عمد سطح جدیدی از تجاوزات و حملات را آغاز کرد، آنها شروع به بهانه مناسبت ها مراسم‌ها و جشن‌ها را مسجد الاقصی برگزار می کردند و همزمان با اعیاد بزرگ یهودی یورش‌های خود را انجام دادند.

از جمله نقض حریم در الاقصی به ویژه مصلای باب الرحمه می توان برافراشتن پرچم رژیم صهیونیستی و خواندن سرود ملی این رژیم و اجرای آیین «سجده حماسی» و دعای «برکات کاهنان» و خواندن تورات نام برد.

امسال نیز مانند هر سال، مسجد الاقصی سهم خود را ازاظهارات افراط‌گرایان دریافت کرده است، یکی از مهم‌ترین اظهارات متعلق به «آمیت هالیوی»عضو کنست از حزب لیکود است که پیش نویس طرح مفصلی برای تقسیم مسجد الاقصی بین مسلمانان و یهودیان ارائه کرد. اطراف نمازخانه القبلی  به مسلمانان اختصاص یابد، در حالی که قبه الصخره تا شمال مسجد الاقصی برای یهودیان است.

اقتحامات غیر مسبوقة للأقصی فی 2018 | أخبار القدس | الجزیرة نت

بعد از جنگ دیگر مثل قبل نیست

لحن افراط گرایی در اظهارات مسئولان رژیم صهیونیتسی پس از شروع جنگ در نوار غزه در هفتم اکتبر گذشته افزایش یافت؛ گروه های هیکل به اعضای خود نسبت به یورش به مسجد الاقصی تاکید کرد و در فراخوان‌های خود آوردند که «پاسخ مناسب صهیونیستی این است که ورود آزادانه برای یهودیان به کوه هیکل باشد.

 این گروه‌ها همچنین خواستار بسته شدن درهای مسجد الاقصی به روی مسلمانان تا آزادی تمامی اسرای اسرائیلی بازداشت شده در غزه شدند و اعلام کردند: «کوه هیکل باید به طور کامل به روی مسلمانان بسته شود تا آخرین اسیر اسرائیلی به اسرائیل بازگردد.

 علاوه بر این، این گروه ها سعی کردند مسئله مسجد الاقصی را در عملیات جنگی سربازان اسرائیلی در غزه دخیل کنند، بنابراین تصویر معبد موهوم بر روی کلاه و لباس نظامی سربازان چاپ شد، سازمان هیکل نیز روی عکس‌ها این عبارت «سربازی که می‌داند واقعا برای جنگیدن به خاطر پیروزی به چه چیزی نیازدارد» نوشتند.

همزمان با آغاز جنگ ،درهای مسجد الاقصی توسط پلیس بسته شد و با نمازگزاران که فقط تعداد کمی از آنها موفق به ورود صحن مسجد می شدند،خونسردانه برخورد می شد.

 براساس داده‌های استاندار قدس، کارمندان اوقاف و آزادی‌شان در انجام کار به ویژه کمیته بازسازی مساجد محدود شدند و سیاست تبعید ادامه یافت تا جایی که تعداد تبعید شدگان از اوقاف از ابتدای سال تا پایان نوامبر گذشته به 577 نفر رسید.

چرا مسجد الاقصی نقطه پرگار تحولات فلسطین است؟ - خبرگزاری مهر | اخبار ایران  و جهان | Mehr News Agency

در سال 2024 میلادی چه خواهد گذشت؟

«خالد العویسی» دانشیار مطالعات بیت المقدس و رئیس گروه تاریخ اسلام در دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا، می گوید آنچه مسجد الاقصی در سال 2023 شاهد آن بود، اجرای سریع رویکرد آمریکایی صهیونیستی اعلام شده در بندهای معامله قرن است که به وضوح در متن آن آمده است که این مکان مقدس مشترک برای عبادت مانند مسجد ابراهیمی در الخلیل است.

 العویسی براساس آینده نگری خود در سال 2024 درباره الاقصی می‌گوید: یهودی سازی تشدید می‌یابد، اگر عامل بازدارنده ای برای اشغالگران وجود نداشته باشد، زیرا برای افزایش دستاوردهای خود با تخصیص کنیسه‌ای در صحن مسجد الاقصی در چارچوب سیاست تقسیم مکانی تلاش خواهند کرد.

 العویسی معتقد است که سردرگمی سیاسی و نظامی اشغالگران صهیونیستی در طول جنگ غزه باعث می‌شود که برای دستیابی به هرستاوردی تلاش کنند و برای رضایت پایگاه راست افراطی و گروه‌های هیکل هر اقدامی در مسجد الاقصی انجام دهد.

کد خبر 1741505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha