خراسان جنوبی در توسعه سیاست همسایه‌محور نقش ایفا کند

کنعانی گفت: خوشبختانه خراسان جنوبی یکی از استان‌های مهم و دارای ظرفیت‌های مختلف است که می‌تواند در حوزه روابط خارجی و توسعه سیاست همسایه‌محور دولت جمهوری اسلامی ایران نقش ویژه و ارزشمندی را ایفا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، ناصر کنعانی عصر امروز(۱۰ دی) در حاشیه بازدید از شرکت‌های دانش بنیان استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دستگاه دیپلماسی و نگاه هم‌افزا با همه جهات داخلی کشور به ویژه در چارچوب تبیین عملکرد دستگاه دیپلماسی دولت در حوزه روابط خارجی و بکارگیری از ظرفیت موجود در استان‌ها برای تحقق اهداف سیاست خارجی اساسا در دولت سیزدهم نگاه ویژه‌تری نسبت به گذشته وجود دارد که سفرهای استانی هم برای مدیران و معاونین وزیر خارجه درنظر گرفته شده تا عملکرد دستگاه دیپلماسی برای مقامات محلی و مراکز استان‌ها تبیین شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همچنین هدف دیگر از سفرهای استانی شناخت ظرفیت های استانی و بکارگیری آن برای تحقق اهداف سیاست خارجی به خصوص در حوزه تقویت روابط همسایگی و همسایه‌محوری که دولت سیزدهم دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه خراسان جنوبی یکی از استان‌های مهم و دارای ظرفیت‌های مختلف است که می‌تواند در حوزه رابط خارجی و توسعه سیاست همسایه‌محور دولت جمهوری اسلامی ایران نقش ویژه و ارزشمندی را ایفا کند.

کنعانی به گفتگو با نماینده ولی فقیه و امام جمعه بیرجند، استاندار خراسان جنوبی و شرکت در نشست شورای اداری استان اشاره کرد و افزود: در این دیدارها اقدامات، عملکرد و رویکرد دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم برای مدیران دستگاه‌های اجرایی تبیین و تشریح شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از حضور در دانشگاه بیرجند به عنوان یکی از دانشگاه‌های دارای قدمت علمی در کشور و دیدار با دانشجویان و پاسخگویی به سوالات آنان گفت و عنوان کرد: همچنین از تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان در شهر بیرجند بازدید شد و شاهد وجود ظرفیت‌های علمی درجه یک و ممتاز و ناب در این استان هستیم که می‌تواند در خدمت همسایگی و روابط خارجی به ویژه در حوزه همکارهای تجاری و اقتصادی و همکاری‌های علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها قرار بگیرد.

وی بیان کرد: برخی از شرکت‌های استان خراسان جنوبی در حوزه مناسبات خارجی فعال هستند و صادرات خوبی دارند، برخی دیگر از این شرکت‌ها با وجود اینکه هدفمندی داخلی داشتند اما علاقه‌مند به حضور در بازارهای خارجی بودند.

کنعانی تأکید کرد: مشکلات و درخواست‌های شرکت‌های صادرات محور و دانش بنیان خراسان جنوبی را به سهم خود به مسئولان زیربط منعکس و منتقل خواهم کرد.

وی همچنین در خصوص ارتباط ایران با افغانستان گفت: افغانستان یکی از کشورهای مهم شرقی جمهوری اسلامی ایران است که البته متاسفانه به دلیل اشغال ۲۰ ساله این کشور توسط دولت امریکا و نیز ناملایمات طولانی مدتی مردم از مداخلات دیگر کشورهای خارجی متحمل شدند و مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که تاثیرات مستقیم و غیرمستقمی بر ایران داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امنیت و ثبات در داخل افغانستان موضوع کلیدی برای جمهوری اسلامی ایران است، افزود: همواره تلاش کردیم به عنوان کشور مسئولیت‌پذیر و متعهد به حداکثر تلاش برای صلح و ثبات در منطقه در موضوع افغانستان در کنار ملت این کشور برای تقویت ثبات و امنیت آن باشد.

کنعانی به پیوند عمیق تاریخی و تمدنی  و فرهنگی ایران با ملت افغانستان اشاره کرد و گفت: شرایط افغانستان و وضعیت مردم آن ما را دغدغه‌مند کرده که تلاش کنیم امنیت و آرامش تقویت شود و رونق اقتصاد و تجاری به وجود آید.

وی ادامه داد: ایران و افغانستان مرزهای مشترک طولانی دارد و این مرزها یک فرصت بی‌نظیر است که این دروازه‌ها تبدیل به دروازه‌های شکوفایی همکاری تجاری و اقتصادی بین دولت شود و در این راستا دولت ایران در زمینه سیاسی و تقویت حوزه اقتصادی تلاش می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: ما تلاش کردیم حداکثر همکاری را با مقامات دولت سرپرستی افغانستان داشته باشیم که بتوانیم شرایط را به گونه‌ای رقم بزنیم که مرزهای دو کشور از برخی ناامنی‌های که قبلا دیدیم بر حذر باشد و خوشبختانه در این زمینه موفق بودیم و مرزهای ما از بی‌ثباتی‌های مقطعی که آسیب می‌دید الحمدالله اکنون وضعیت بسیار بهتری را تجربه می‌کند.

کنعانی با اشاره به رویکرد مشترک برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری افزود: گفتگوهای خوبی در سفر هیات عالی رتبه دولت سرپرستی افغانستان به تهران صورت گرفت و در مجموعه مسائل اقتصادی و تجاری تبادل نظر شد.

به گفته وی؛ برای رونق‌بخشی به دورازه‌های مرزی مشترک دو کشور گفتگوهای بسیاری خوبی انجام شده و در حمل و نقل و ترانزیت اتفاق نظر مشترک وجود دارد که مسیرهای ترانزیتی مشترک را فعال کنیم و به ویژه از بنادر و ظرفیت‌های آن برای تأمین نیازهای اقتصادی و تجاری و همچنین از مسیر ترانزیتی ایران برای صادرات کالا به افغانستان استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه به توجه دولت به ساماندهی بحث مهاجرین افغانستانی اشاره کرد و گفت: در مجموع دولت سیزدهم نسبت به افغانستان توجه خاص دارد و با این نگاه تعیین نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان که همزمان سرپرستی سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در کابل را در اختیار دارد نشان‌دهنده اهتمام سطح عالی دولت سیزدهم برای مدیریت بهتر و سودمند، هدفمند روابط هم‌افزا و ثمربخش با افغانستان به عنوان کشور مهم همسایه شرقی جمهوری اسلامی ایران است.

قابل ذکر است؛ سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه سفر به استان خراسان جنوبی، از پنج شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان بازدید کرد.

ناصر کنعانی در این بازدید از شرکت‌های دانش بنیان بهبود صنعت بیرجند(تولیدکننده انواع قیر)، شرکت تسکا صنعت آراد (نرم‌افزار تخصصی مدیریت کلینیک فیزیوتراپی و نرم افزار ویدئومتری تسکا برای ثبت ویدئومتری فاضلاب)، شرکت مهراس کویر اولین و بزرگترین تولید کننده لوله های نیپل PVC در کشور، شرکت دانش بنیان نیک ژن اوژن( تولید کیت‌های تشخیص آزمایشگاهی)، شرکت نرم افزاری دانشجویار خاوران(واحد فناور حوزه فناوری اطلاعات و برگزارکننده دوره‌های آموزشی تخصصی متناسب با بازار کار) دیدن کرد و در جریان فعالیت‌های آنها قرار گرفت.

کد خبر 1741840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha