کاهش شدید حمایت مسلمانان از احزاب بریتانیا به دلیل جنگ غزه

نظرسنجی ها کاهش شدید حمایت از هر دو حزب بزرگ بریتانیا در میان مسلمانان را به دلیل امتناع آنها از انتقاد از اسرائیل به خاطر جنگ در غزه نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «الجزیره»، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در بازدید از تل آویو در اواسط اکتبر در کنار همتای اسرائیلی خود، بنیامین نتانیاهو، که جنگ ویرانگر غزه را آغاز کرده بود، ایستاد و در مقابل دوربین‌ها به نتانیاهو گفت: ما می خواهیم تو برنده شوی.

از آن زمان تا کنون دو ماه می‌گذرد و حمایت بریتانیا از جنگ اسرائیل، حتی در حالی که بمب‌ها و شلیک توپخانه‌های اسرائیل بیش از 21 هزار فلسطینی از جمله بیش از هشت هزار کودک را در غزه کشته، بیشتر هم شده است.

اما «پیروزی» برای اسرائیل هرچه باشد برای حزب محافظه کار «سوناک» و حزب مخالف کارگر که رئیس آن «کی‌یر استارمر» یک شکست محسوب می‌شود چون آنها بسیاری از رای دهندگان خود را از دست داده‌اند.

از آنجایی که رهبران هر دو حزب اصلی در حمایت خود از اسرائیل ثابت قدم مانده‌اند، با بحران از دست دادن اعتبار در میان مسلمانان بریتانیا مواجه هستند که 6.7 درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.

در نظرسنجی از حدود 30 هزار شرکت کننده مسلمان که در اواخر اکتبر توسط سازمان سرشماری مستقر در بریتانیا انجام شد، تنها 5 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که در انتخابات عمومی بعدی به حزب کارگر رای خواهند داد. این در مقایسه با 71 درصد از مسلمانان بریتانیایی که در سال 2019 به این حزب رای دادند بسیار کمتر است. حزب محافظه کار که در سال 2019 میلادی 9 درصد از آرای مسلمانان را به خود اختصاص داد نیز اکنون کمتر از 1 درصد از آرای افراد در این نظرسنجی را به دست آورد.

در نظرسنجی دیگری از یک هزار و 32 مسلمان در سراسر بریتانیا، بیش از دو سوم از واکنش دولت بریتانیا نسبت به حمله اسرائیل به غزه ابراز نارضایتی کردند. تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان نیز احساسات مشابهی را در مورد رویکرد استارمر به این بحران بیان کردند.

البته دو حزب کارگر و محافظه‌کار حمایت‌ها را فقط در میان مسلمانان از دست نداده‌اند، بلکه سایر اقشار جامعه هم نسبت به قبل، کمتر از این دو حزب حمایت می‌کنند.

در نظرسنجی YouGov در مورد احساسات عمومی که در 15 نوامبر منتشر شد، یک سوم از شرکت کنندگان گفتند که دولت بریتانیا باید با جنگ اسرائیل مخالفت کند و برای آتش بس تلاش کند. یک چهارم دیگر از شرکت کنندگان نیز خواستار آتش بس محدود شدند.

با این حال، حتی یک ماه پس از آن نظرسنجی، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای که با همکاری همتای آلمانی‌اش نوشته شد از آتش‌بس فوری حمایت نکرد.

آنها با مقصر دانستن حماس در این بحران نوشتند: «ما معتقدیم که درخواست برای آتش‌بس عمومی و فوری، به امید اینکه این آتش بس روزی دائمی شود، راه حل رو به جلو نیست.

استارمر هم در جریان رای‌گیری پارلمان درباره قطعنامه آتش‌بس که توسط حزب ملی‌گرای اسکاتلند ارائه شد، اعضای حزب کارگر را تهدید کرد که در صورت رای مثبت، اخراج خواهند شد. پیش از این رهبر حزب کارگر در یک مصاحبه رادیویی از تصمیم اسرائیل برای قطع آب و برق غزه حمایت کرده بود.

کد خبر 1742083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha