استفاده از ظرفیت کانون‌های تخصصی خواهران در مساجد برای توانمندسازی بانوان

خزعلی گفت: برنامه مستمر معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری توانمندسازی زنان برای ورود آنها به عرصه رفع مشکل محله و منطقه است؛ در این راستا از ظرفیت کانون‌های تخصصی خواهران در مساجد نیز استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، انسیه خزعلی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر با تبریک ایام ولادت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت روز شهادت حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه شعار محوری هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر خطاب به حاج قاسم سلیمانی این سرزمین شیرزنان است، قهرمان نامگذاری شده است، گفت: این شیرزنان برای مقابله با استکبار و عزت پایداری در ایران ایستاده اند و همچون شیر هستند و دفاع می کنند که به واسطه شهدا و ایثارگران، مادران شهید صدای مقاومت را به تمام دنیا می رسانند. امروز زنان غزه نماد پایداری و مقاومت هستند که تنها با معامله با خدا در تمام جهان تاثیرگذار هستند. این زنان با تمام مشکلاتی که وجود دارد، ایستاده اند و از پا نمی ایستند.

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور تصریح کرد: برنامه های هفته زن با نگاه مقاومت نامگذاری شده است و به صورت ویژه در روز میلاد حضرت زهرا (س) و اولین روز هفته زن با عنوان بیداری و مقاومت و مکتب سردار سلیمانی نامگذاری شده است.

وی در مورد نامگذاری روزهای هفته زن گفت: روز پنج شنبه به عنوان زن، معنویت، عفاف و هویت ایرانی اسلامی، جمعه زن خانواده مهدوی و نقش مادر در فرزندپروری، شنبه زن، علم، فرهنگ و پرورش، یکشنبه زن، مشارکت اجتماعی و نقش موثر در حکمرانی، دوشنبه زن، خودباوری و تاثیرگذاری و تحول، سه شنبه ۱۹ دی زن، سلامت، بهداشت و ورزش نامگذاری شده است که انشاءالله تسهیلاتی برای بانوان در این روزها مد نظر قرار گرفته است.

همایش بانوان تاثیر گذار با حضور ۱۰۰ کشور در ارمنستان

وی با اشاره به برگزاری همایش زنان تاثیرگذار از سال گذشته و در سطح بین المللی و ملی یادآور شد: این همایش با حضور ۱۰۰ کشور برگزار می شود که در آن زنان تاثیرگذار در سطح جهان یکدیگر را پیدا می کنند. این همایش امسال در ارمنستان با کمی تاخیر در شرایط بهتر آب و هوایی برگزار می شود و در سطح ملی نیز در روز چهارشنبه همزمان با نشست کنگره زنان تاثیرگذار که با هدایت استانداری ها و مدیران در رده های مختلف برگزار می شود از خانواده شهدا و زنان تجلیل شده و همچنین زنانی که به صورت تیمی برای رشد و شکوفایی جامعه خدمت رسانی کرده اند، مورد تشویق قرار می گیرند.

خزعلی تصریح کرد: سال قبل برای گردآوری و شناسایی زنان تاثیرگذار سامانه ای تشکیل شد و بانوان تاثیرگذار در خانواده و اجتماع می توانند در این سامانه ثبت نام کنند. بر همین اساس هشت کارگروه علمی، فنی، حکمرانی، گفتمان و رسانه، فعالیت های اجتماعی و اقتصادی، تعلیم و تربیت، فرهنگ و رسانه، ورزش و سلامت تشکیل شده است که استان های مختلف نیز در این کارگروه ها حضور دارند.

وی گفت: فراخوان این همایش از آذر ماه اعلام شد و تا سیزدهم دی ماه تمدید شده است و بعد از داوری ها در سطح اول و پالایش کلی در استان در سطوح بعدی با داوری های تخصصی افراد منتخب به رای مردم گذاشته می شوند و کسانی که تایید مردمی دریافت کنند به عنوان بانوی تاثیرگذار انتخاب می شوند و از تمام کسانی که در سطوح خرد و کلان در جامعه تاثیرگذار هستند، تقدیر به عمل می آید.

برنامه ملی و بین المللی زنان تاثیرگذار در سال های بعد نیز برگزار می شود

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور گفت: تسهیلاتی برای این بانوان در نظر گرفته شده تا بتواند مهارت های بیشتری را کسب کرده و مجوزهایی را دریافت کنند و در حد توان خود با دستگاه های اجرایی و پشتیبانی هماهنگی های لازم صورت گرفته است تا این امکانات و تسهیلات برای آنها فراهم شود.

وی یادآور شد: برنامه ای ملی و بین المللی زنان تاثیرگذار در سال های بعد نیز برگزار می شود و تجلیل از این زنان در بهمن ماه صورت می گیرد. در استان ها نیز برای تجلیل از مادران خانه دار، بانوان اهل سنت، دختران حاج قاسم با عنوان دختران فعال در مسیر مقاومت تقدیر خواهد شد.

وی با اشاره به کسب آموزش و مهارت برای زنان جامعه و ضرورت این امر در کانون خانواده گفت: کارگاه های آموزشی برای ارتقای سلامت، سبک زندگی و مهارت زندگی در طی هفته زن برگزار می شود و در برخی استان ها تا ۱۰۰ برنامه در قالب فرهنگی، ورزشی، تحکیم بنیان خانواده، همایش دختری مادری و نشست هایی با عنوان گشت هایی با مادران، مراسم ویژه مادران چندفرزندی از دیگر برنامه های هفته زن است.

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور گفت: کنگره ملی بانوان در دو بخش تخصصی و عمومی، زنان تاثیرگذار با قدرت مدیریت در حوزه خانواده، محله، شهر و استان و در سطح بین المللی شناسایی می کنند. این زنان با مولفه های تعامل با خانه و خانواده، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و برخی ملاک های دیگر شناسایی و توسط داوران ارزیابی می شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی شبستان در مورد استفاده از ظرفیت ۸۵ هزار باب مسجد و ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری در کشور در موضوع زنان گفت: برنامه مستمر ما شناسایی و توانمندی زنان است تا بتوانیم از طریق توانمندسازی آنها برای رفع مشکل محله و منطقه اقدام کنند. ارتباط با کانون های مساجد با عنوان کانون های بانوان که اخیرا شکل گرفته است از دیگر برنامه های بانوان است. با کانون های بانوان ارتباط داریم و از توانمندی آنها برای توان افزایی در حوزه زنان استفاده می کنیم.

وی گفت: همچنین دهیاران به صورت ویژه در روستاها مشکلات روستایی را شناسایی و برای انتقال فرهنگ روستایی و حمایت از زوجین دهه ۶۰ نیز برنامه هایی مد نظر قرار دهیم. در موضوع زنان تاثیرگذار تنها به شهرهای بزرگ اکتفا نشده و بر همین اساس روستاها، مساجد و سرای محله ها نیز مورد توجه قرار دارند.

خزعلی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه های این نهاد برای جلوگیری از بی حجابی گفت: این موضوع از وظایف تمام دستگاه ها است. مسئله عفاف و حجاب اگر در میان خانواده ها و کارکنان به خوبی ترویج شود و تمام دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند، تمام مظاهر بی حجابی از جامعه جمع می شود.

از گروه های زیست عفیفانه حمایت می کنیم

وی یادآور شد: مهارت آموزی در حوزه عفاف و حجاب تنها مخصوص دختران و بانوان نیست بلکه پسران جامعه نیز نیاز دارند در دوران دبیرستان، دانشگاه و سربازی نسبت به آن آموزش های لازم را ببینند تا جامعه عفیفانه داشته باشیم و بتوانیم از حریم خود و دیگران حفاظت کنیم.

خزعلی ادامه داد: بر همین اساس از گروه های زیست عفیفانه حمایت می کنیم و از محصولات عفاف و حجاب در این زمینه نیز حمایت کرده و تسهیلاتی به آنها تعلق می گیرد. همچنین از آموزش هایی در حوزه رسانه های عمومی در محدوده کانون های مساجد به صورت دقیق حمایت می شود. این برنامه با همکاری آستان قدس در موضوع زیست عفیفانه اجرا می شود و با زبان علمی به والدین آموزش داده می شود و مربیان توسط آستان قدس آموزش و این موضوع را در مدارس اجرا می کنند.

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور گفت: رییس جمهور نیز حمایت از بانوان را در دستور کار خود قرار داده است و این موضوع را در سازمان همکاری های اسلامی مطرح کرده و مورد استقبال قرار گرفته است. موضوع تزلزل خانواده و خانواده غیر طبیعی مسئله ای است که جهان با آن مواجه است. این موضوع با همکاری تمام نهادهای دولتی و غیر دولتی با برگزاری نشست ها در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است. پیش نویس سند خانواده آماده شده تا قوانین برای زنان بر اساس آن نوشته شود تا بتوانیم در تدوین و تصویب بخشنامه ها و قوانین شاهد قوانینی در حفظ و تحکیم خانواده باشیم.

وی در مورد برنامه های حمایت از خانواده های زندانیان و بانوان زندانی گفت: خانواده هایی که مردان آنها زندانی هستند و یا خانواده هایی که زنان آنها در زندان به سر می برند، مورد حمایت قرار می گیرند. در این رابطه معاونت امور زنان ریاست جمهوری با خیرین ارتباط گرفته و به عنوان حلقه وصل میان آنها و سازمان زندان ها قرار دارد. یک بخش از وظایف زنان، مادری است اما بخش عمده موضوع زنان زندانی و خانواده هایی که مردان آنها در زندان هستند، مسایل تربیتی، علمی و آموزشی است که گاهی این موضوعات به بحران های روحی تبدیل می شود. مشاوره و تامین مسایل تربیتی و حمایت از پیشرفت علمی این خانواده ها از برنامه های معاونت زنان است.

وی در مورد آمار ثبت نام در سامانه زنان تاثیرگذار گفت: تا این لحظه ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر در سامانه ثبت نام کرده اند و ارمنستان برای برگزاری این همایش در نشست سال گذشته پیشنهاد داد تا میزبانی این همایش را بر عهده بگیرد و کشورهای دیگر این میزبانی را پذیرفتند.

مدیران از امتیاز دورکاری برای بانوان دارای فرزند در روزهای الودگی هوا استفاده کنند

وی در مورد موضوع دورکاری و آلودگی هوا و تعطیلی مدارس در این روزها اظهار کرد: اتاق مادر و کودک و مهد کودک های ادارات همواره مورد تاکید معاونت زنان ریاست جمهوری بوده است و مدیران نیز تا جایی که برایشان امکان دارد، می توانند از امتیاز دورکاری برای بانوان دارای فرزند استفاده کنند. مادران دارای فرزند می توانند با موافقت مدیران از دورکاری استفاده کنند. امیدواریم در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد با تصمیمات بهتر مدیران تصمیمات بهتری در حوزه بانوان گرفته شود.

وی در مورد اقدامات دولت سیزدهم در حوزه بانوان گفت: در حوزه بانوان ارتقای ساختار زنان و مشاوران از مسایل مهمی بود که همواره در حوزه بانوان با مشکل مواجه بود که در آغازین روزهای دولت این موضوع مورد توجه قرار گرفت. همچنین انتصاب بانوان فرهیخته در شورای عالی تصمیم گیری، مشارکت زنان در شورای عالی ادارات از مواردی است که توانمندی بانوان را نشان می دهد.

افزایش یک درصدی بودجه زنان

خزعلی با اشاره به تصویب یک درصد افزایش بودجه بانوان افزود: اعتبارات خاص استانی برای زنان و خانواده در تمام استان ها، اعتباری مخصوص زنان در نظر گرفته شد. بیمه خانواده ها، بیمه مادران باردار، بیمه ناباروری، بیمه های اجتماعی برای زنان روستایی دارای سه فرزند، صندوق ضمانت زنان سرپرست خانواده از جمله اقدامات دیگر دولت سیزدهم در حوزه زنان است. در صندوق ضمانت زنان خانواده زنان به جای آوردن ضمانت از ضمانت دولت برای استفاده از تسهیلات استفاده می کنند تا بتوانند اشتغال داشته باشند.

۸ هزار شغل برای بانوان سرپرست خانوار ایجاد شد

وی گفت: حمایت از زنان سرپرست خانوار و اعطای تسهیلات به این زنان از اولویت های دیگر دولت سیزدهم بوده است، بر همین اساس ۸ هزار شغل برای زنان سرپرست خانوار ایجاد شد. نگاه دولت به زنان و مشاغلی که زنان طالب آن بوده و می خواهند در کنار خانواده آن را حفظ کنند، بیشتر از گذشته بوده و در مشاغل خانگی بیش از ۸۰ درصد مجوزها به زنان داده شده است تا جایی که قریب به دو درصد از آمار بیکاری کاهش یافته و شاهد یک درصد افزایش مشارکت اقتصادی زنان هستیم. موضوع بیمه های روستاییان از دیگر مواردی بود که مورد توجه دولت قرار گرفت و ۳۵۵ درصد بیمه زنان روستایی افزایش یافته که برای زنان امیدآفرین و موجب دلگرمی است.

کد خبر 1742193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha