مسجد «ملک» اولین و  قدیمی‌ترین مسجد در شهر البسان آلبانی

مسجد «ملک» اولین و قدیمی‌ترین مسجد در شهر البسان و یکی از سه مسجد قدیمی کشور آلبانی به شمار می آید که در پایان قرن ۱۵ میلادی ساخته شد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: کشور آلبانی در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و جزو کشورهای ناحیه مدیترانه به شمار می آید.

آلبانی دارای تمدن و فرهنگ دیرینه و کهنی است که شواهد و مدارک بی شمار دلیل بر وجود آن از دوران نوسنگی دارد. ورود اسلام به این کشور با تسلط عثمانی‌ها بر آن آغاز شد. حکومت عثمانی یکی از اثرگذارترین قدرت‌های دوران تاریخ بر آلبانی است تا سده چهاردهم هیچ کشوری به دلیل کوهستانی بودن آن نتوانسته بود بر آن سیطره یابد، اما عثمانی‌ها موفق شده بودند برآن مناطق دسترسی یابند و اسلام را گسترش دهند.

مسجد «ملک»(شاه) اولین و قدیمی‌ترین مسجد در شهر البسان و یکی از سه مسجد قدیمی آلبانی به شمار می آید. دو مسجد قدیمی دیگر در شهرهای برات و جیروکاستر در جنوب این کشور قرار دارد.

هر سه مسجد توسط سلطان بایزید دوم در پایان قرن ۱۵ میلادی ساخته شد که سبک معماری هر سه آنها یکسان است.

مسجد ملک نام‌های متعددی از جمله مسجد هونکار، مسجد سلطان بایزید دوم و همچنین مسجد ارتش دارد. مسجد ارتش به دلیل به این مسجد اطلاق می شود که این مسجد به طور خاص برای ارتش عثمانی پس از سیطره آن بر شهر البسان بنا شد.

مسجد ملک سال ۱۴۹۲ میلادی داخل قلعه شهر البسان و در فاصله کمی در شمال دروازه قلعه اصلی که در ضلع جنوبی آن قرار دارد، ساخته شد. در سال ۱۹۴۸ میلادی به عنوان یک اثر فرهنگی آلبانی اعلام شد.

تاریخ اسلام در البسان

 این مسجد با توجه به تاریخ ورود اسلام به این منطقه از اهمیت بسیاری برخوردار است و جایگاه تاریخی در میان مسلمانان البسان باتوجه به نقش تاریخی بی شمارش در گسترش علوم و فرهنگ اسلامی در این منطقه دارد.

آلبانی در طول قرون متوالی یکی از مراکز فارغ التحصیلی علما و ائمه مساجد است. همچنین این مسجد داخل قلعه تاریخی در نزدیکی یک کلیسای کاتولیک و یک کلیسای ارتدوکس قرار دارد که مدرک تاریخی مستندی از فضای همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان در البسان به طور خاص و آلبانی به طور کلی در طول قرون متوالی است.

این مسجد شامل یک نمازخانه برای مردان و یک نمازخانه برای زنان در طبقه دوم است. قبل از نمازخانه در ضلع شمالی یک راهرو است که کسانی که در مسجد دیر به نماز می آیند، می توانند نماز خود را در این مکان ادا کنند.

سقف این مسجد چوبی و در لایه‌های متعدد ساخته شده است. ظرفیت این مسجد ۶۰۰ تا ۷۰۰ نمازگزار است.

این مسجد در سال ۱۹۱۳ میلادی به طور کامل بازسازی شد، همچنین مناره جدیدی برای مسجد که توسط کمونیست ها ویران شده بود، ساخته شد.

بازسازی و ساخت مناره این مسجد برعکس بیشتر مساجدی که هزینه های ساخت‌شان بر عهده مؤسسات عربی و ترک بود، با کمک های خود مسلمانان البسان انجام شد. این مسئله نشان دهنده جایگاه این مسجد تاریخی در میان مسلمانان البسان و تمایل‌شان به نوسازی و مرمت آن است.

کد خبر 1742394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha