ظرفیت مساجد در کنترل آسیب‌های اجتماعی مغفول نماند

حجت الاسلام ملکی با اشاره به اینکه روند آسیب‌های اجتماعی به سرعت در حال افزایش است، گفت: توجه به ظرفیت مساجد در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی نباید مورد غفلت واقع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت الاسلام مهدی ملکی امروز(۱۶ دی) در جلسه شورای اجتماعی استان اظهار کرد: برخی از موضوعات از جمله حاشیه‌نشینی موتور تولید آسیب اجتماعی است لذا ما هرچه به این مناطق بیشتر توجه کنیم گامی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در آینده است.

رئیس کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه اطفال و نوجوانان هم موتور تولید آسیب‌ اجتماعی در آینده هستند، افزود: در همین راستا اطفال و نوجوانان در حوزه آسیب‌های اجتماعی اولویت دارند و ما هر چه بر دزد و قاچاقچی و معتاد به مواد مخدر تمرکز کنیم که باید هم انجام دهیم اما اگر بیشتر توان را بر اطفال و نوجوانان بگذاریم از آسیب‌های آینده پیشگیری کردیم.

وی ادامه داد: اگر آمار اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده اجتماعی کم است نباید خیالمان را راحت کند چون تک تک این افراد اگر مورد توجه قرار نگیرند در آینده می‌توانند موتور تولید آسیب برای خودشان، خانواده و جامعه باشند.

حجت الاسلام ملکی با اشاره به اینکه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان جزو قوانین مترقی است، تصریح کرد: آیین نامه اجرایی این قانون که وظایف دستگاه‌هاست سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده است.

رئیس کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است، عنوان کرد: بنابر تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی آسیب های اجتماعی یکی از اولویت‌هایی است که مسئولان باید با کار فوق العاده شبانه‌روزی در راستای مقابله با آن تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه روند آسیب‌های اجتماعی به سرعت در حال افزایش است، افزود: الحمدالله آمار آسیب‌های اجتماعی استان خراسان جنوبی نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر قابل توجه نیست اما امروز سرعت رشد آسیب‌های اجتماعی خیلی بالاست.

حجت الاسلام ملکی ادامه داد: آمار ازدواج در اکثر استان‌ها نصف و آمار طلاق دو برابر شده است و آمار مصرف مشوربات الکلی افزایش یافته است.

رئیس کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه اکنون اگر کار فوق العاده و شبانه‌روزی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی صوت نگیرد در حل آن خواهیم ماند، یادآور شد: در حوزه کودکان کار و تکدی‌گری در برخی استان‌ها به دلیل اینکه در وقت آن اقدام لازم انجام نشده که اکنون جوانب این آسیب آنقدر گسترده شده که حل آن نیازمند بودجه بیشتر و اقدامات فوق‌العاده‌تری می‌خواهد.

وی با تأکید بر اینکه لزوم نظارت ویژه در حوزه آسیب‌های اجتماعی و اکتفا نکردن به گزارش عملکردها، گفت: اثر عملکردها باید در صحنه میدانی دیده شود لذا باید به بدنه ذیل شورای اجتماعی استان توجه ویژه شود و میزان اثربخشی اقدامات مورد بررسی قرار گیرد و اگر رویه‌ها باعث نشده آسیب‌ها کاهش پیدا کند، این رویه‌ها را اصلاح کنیم.

حجت الاسلام ملکی با اشاره به اینکه حوزه آسیب‌های اجتماعی چندجانبه است، افزود: در سه ماه گذشته که کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور به ما سپرده شده است ۳۰ سفر استانی داشته‌ایم و این رویه جدید است برای اینکه این کارگروه‌ها در استان‌ها برگزار شود و دستگاه‌ها با فعالان و سازمان‌های مردم نهاد این حوزه جلسه داشته باشند.

رئیس کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور عنوان کرد: البته که استان خراسان جنوبی در برگزاری جلسات کارگروه و ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد این حوزه پیشرو است اما متاسفانه برخی استان‌ها طی دو سال گذشته تاکنون یک جلسه با سمن‌های فعال در حوزه کودکان کار و خیابان برگزار نکردند.

وی بر توجه به ظرفیت‌های مردمی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: رئیس جمهور معتقد است که نیازمند نهضت سلامت اجتماعی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی هستیم لذا در این مسیر باید ظرفیت‌های مردمی و همه دستگاه‌های اجرایی به کمک بیایند.

حجت الاسلام ملکی بیان کرد: خراسان جنوبی تاکنون الگوی موفقی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته که قابل معرفی به دیگر استان‌هاست.

رئیس کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور با اشاره به اینکه توجه به ظرفیت مساجد در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی نباید مورد غفلت واقع شود، گفت: وجود برخی آسیب‌های اجتماعی ذائقه مردم را تلخ می‌کند و هرگونه اقدام در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی موجب ترمیم اعتماد و سرمایه اجتماعی می‌شود و از طرفی عملکرد دستگاه‌های اجرایی بهتر پذیرفته خواهد شد

وی بیان کرد: ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها به صورت استانی باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی صورت گیرد و هر دستگاهی کار فوق‌العاده در این زمینه انجام داده باشد منابع مالی آن از طریق سازمان اجتماعی تأمین خواهد شد.

حجت الاسلام ملکی  در ادامه گفت: ظرفیت کار با وجود پروژه‌های عمرانی همچون نهضت ملی مسکن در کشور فراهم است لذا کار در سر چهارراه‌ها توجیه ندارد.

رئیس کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور گفت: با اعتبارات موجود باید آسیب‌های اجتماعی را مدیریت کرد و مسئله کودکان کار در خرسان جنوبی نسبت به دیگر استان خوب بوده اما آمار موجود هم زیبنده نیست.

کد خبر 1743036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha