امر به معروف باید در بخش دولتی و مردمی توأمان اقامه شود

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه باید امر به معروف را هم در دستگاه دولتی و حکومت و هم در بخش مردمی اقامه کرد، گفت: باید با معروف‌سازی ادارات و منکرزدایی آن رفتار اداری را درست کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی- نماینده ولی فقیه در مازندران در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین طاهری آکردی، دبیر امر به معروف و نهی از منکر کشور، با اشاره به اهمیت فریضتین اظهار کرد: حضرت علی (ع) امر به معروف و نهی از منکر را از نماز، روزه و همه چیز بالاتر می‌داند و اینکه اولین اقدام امام راحل در روز بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در راستای امر به معروف و نهی از منکر بود نشان دهنده نگاه‌بلند ایشان به بلندای فریضه امر به معروف و نهی از منکر هست که ایشان به حق و درستی این فریضه را دیده اند.

وی با بیان اینکه دست کم گرفتن این فریضه به‌خاطر این است که نگاه درستی به آن ندارند، افزود: ما باید ببینیم چرا امر به معروف و نهی از منکر صدمه خورده و چرا آن جایگاه اجتماعی خود را پیدا نکرده، علاوه بر اینکه جایگاه قانونی، اداری و حقوقی خود را نیز دست نیافته؟ و چرا از نگاه عمومی و افکار عمومی در این مهجوریت و مظلومیت قرار گرفته؟ با این که امر به معروف و نهی از منکر برای مصالح و منافع مردم است و باعث رشد و پیشرفت جامعه و کشور است، اما در عمل نتوانستیم نگاه‌ها را مثبت کنیم بلکه بعضا حساسیت‌های غیر زیبنده به شان و شئون آن به‌وجود آوردیم، باید یک آسیب شناسی در این خصوص صورت بگیرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران عنوان کرد: باید به‌گونه‌ای باشد که با تعویض و تغییر دولت‌ها جایگاه امر به معروف و نهی از منکر به هم نخورد و سلیقه‌ای نباشد بلکه باید ساختاری باشد، امر به معروف را هم در دستگاه دولتی و حکومت و هم در بخش مردمی باید اقامه کرد.

وی یادآور شد: معروف‌سازی ادارات و منکرزدایی آن خیلی کار مهمی است و تعبیری هم مطرح شد که مثلا گشت ارشاد مسئولان، اما سوال اینجاست که آیا با گشت ارشاد مسئولان کار درست می‌شود؟ نمی خواهیم منفی بافی کنیم، ما می‌خواهیم با طرح و برنامه درست، رفتار اداری ادارات درست شود و رسالت آن به درستی صورت پذیرد، این وظیفه امر به معروف هم هست.

حجت الاسلام محمدی لائینی همچنین بیان کرد: کار دبیری امر به معروف و نهی از منکر بسیار سخت است، کسانی که مانع نگاه بلند امام راحل شدند باعث شدند که هنوز هم عقب هستیم.

وی ضمن اظهار امیدواری گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید در بخش ترویج اول از خود مظلومیت زدایی کند، بسیار حوزه‌های مختلفی دارد؛ حوزه های ارشادی، جهاد تبیینی، تذکر به مسئولین، پیشگیری و غیره دارد، امر به معروف و نهی از منکر حوزه دست‌گیری دارد نه مچ‌گیری! اگر این ابعاد را نشان بدهیم مردم خوشحال‌تر می‌شوند، خداوند کمک کند این دو فریضه شاکی ما نباشد شافع باشند.

کد خبر 1743310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha