«مسجد پایگاه قرآنی»؛ تبلور وحدت شیعه و سنی در جنوب فارس

در برنامه‌های قرآنی کانون های مساجد جنوب فارس اهالی و قاریان برجسته اهل تسنن نیز مشارکت دارند؛ امری که در سایه طرح «مسجد پایگاه قرآنی» محقق شده و تبلور اتحاد و همبستگی بیشتر اهل سنت و تشیع است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان: مسجد به عنوان یک پایگاه قرآنی نقش حیاتی در زندگی مسلمانان دارد؛ اهمیت مسجد بر اساس قرآن و سنت های پیامبران بسیار است چرا که مسجد به عنوان مکان عبادت و بندگی خداوند به حساب می آید.

مومنان در مسجد علاوه بر اقامه نماز، قرآن را تلاوت می‌کنند و این امور تعامل اجتماعی و معنوی را در مسجد شکل داده و مسیر رشد و پیشرفت افراد را مشخص می کند.

مسجد به عنوان محل آموزش و تحصیل قرآن است؛ در مسجد، افراد در سنین مختلف متناسب با سطح دانش خود، درس‌های قرآنی را یاد می‌گیرند.

 این آموزش و تحصیل قرآن به مردم امکان می‌دهد که معنای عظیم قرآن را درک کرده و دستورات الهی را در زندگی خود به کار ببرند.

«مسجد پایگاه قرآن»، عنوان طرحی است که در راستای تحقق منویات رهبری انقلاب مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی به اجرا در آمده؛ طرحی جامع و کاربردی که می‌تواند نقش مساجد در ترویج فرهنگ قرآنی را به طور چشمگیری افزایش دهد.

در جنوب استان فارس نیز این مهم با تلاش ستاد هماهنگی کانون های مساجد شکل گرفته و برنامه هایی نیز در این زمینه در حال انجام شدن است.

«مسجد پایگاه قرآنی»؛ تبلور وحدت شیعه و سنی در جنوب فارس

جنوب فارس پیشگام در فعالیت‌های قرآنی

«در منطقه جنوب فارس تقریبا تمام مساجد دارای فعالیت قرآنی خصوصا طرح تلاوت نور و تفسیر نور که روزانه یک صفحه از قرآن کریم همراه با معنی تلاوت می شود هستند که نشان دهنده زمینه پویا برای راه اندازی پایگاه های قرآنی است.» این مطلب را مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب فارس گفته و عنوان کرده جنوب فارس با صبغه تاریخی و معنوی که دارد هم‌اکنون دارای مراکزی فعال و پویا در حوزه قرآن و عترت است که اتفاقا با محوریت مسجد و پایگاه و کانون فرهنگی هنری مسجد در حال فعالیت هستند.

به گفته محمدابراهیم اخوت حتی برخی کانون‌ها دارای سابقه اجرای طرح‌های بیش از ۱۰سال و حتی ۳۰سال در حوزه فعالیت قرآنی هستند که این امر نشان از پیش زمینه فعال و بالقوه این موضوع است که از قبل دغدغه آن وجود داشته و روی آن کار شده است.

برخی کانون‌ها در جنوب فارس دارای سابقه اجرای طرح‌های بیش از ۱۰سال و حتی ۳۰سال در حوزه فعالیت قرآنی هستند که این امر نشان از پیش زمینه فعال و بالقوه این موضوع است که از قبل دغدغه آن وجود داشته و روی آن کار شده است.

وی به اجرای طرح مسجد پایگاه قرآنی اشاره کرده و می گوید: امام خامنه ای در همان بیاناتی که موضوع تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی را مطرح کردند فرمودند که قرآن در همه ادوار تاریخ بشر، معارف مورد نیاز انسان را در صحنه وسیع و عظیم زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، معنوی، حاکمیتی و همه ابعاد دیگر در اختیار قرار می‌دهد. این بهترین راهکار است. یعنی توجه به ابعاد مختلف در صحن مسجد با تمسک به قرآن کریم و این مطلب بدون تدبر و فهم مفاهیم و معارف عظیم و مضامین عالی کلام وحی قابل دستیابی نیست.

فعالیت ۶۶ پایگاه قرآنی

اخوت با اشاره به ثبت ۶۶ پایگاه قرآنی در کانون های مساجد جنوب استان فارس عنوان می کند: این پایگاه ها در زمینه آموزش و برپایی محافل انس با قرآن فعال هستند و ۳۰۰ پایگاه را نیز پشتیبانی می کنند.

وی از برگزاری طرح کرسی های تلاوت نور در مساجد جنوب فارس خبر می دهد که با وجود اختصاص ۲ سهیمه به جنوب، این مهم به چهار مورد افزایش پیدا کرده است.

تکریم از خانواده های قرآنی امر دیگری است که مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب فارس به آن اشاره کرده و می گوید: این مهم نیز که به کانون های تخصصی خواهران سپرده شده با شناسایی خانواده های قرآنی به اجرا در می آید.

برگزاری کرسی تلاوت در مساجد

از جمله برنامه هایی که در راستای طرح مسجد پایگاه قرآنی در جنوب استان فارس انجام می شود، برگزاری کرسی های تلاوت و محافل انس با قرآن کریم است که با برنامه ریزی هایی که از سوی کانون های مساجد و همکاری دیگر ارکان و حتی نهادهای مختلف انجام می شود، این مهم به شیوه مطلوب به اجرا در می آید.

کانون فرهنگی هنری مسجد اهل بیت(ع) شهرستان خنج به عنوان یکی از کانون های پیشرو در طرح مسجد پایگاه قرآنی به شمار می رود؛ کانونی که گوی سبقت را ربوده و زمینه ساز برپایی محافل قرآنی در جنوب فارس شده است.

مدیر این کانون فرهنگی هنری با اشاره به فعالیت های کانون در زمینه فعالیت های قرآنی می گوید: از جمله برنامه های کانون مسجد اهل بیت(ع) در راستای تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی، برگزاری کرسی تلاوت است که با حضور اهالی مسجد برگزار می شود.

«مسجد پایگاه قرآنی»؛ تبلور وحدت شیعه و سنی در جنوب فارس

تبلوری از وحدت

کرامت الله امینی با اشاره به اینکه در محفل قرآنی این کانون فرهنگی هنری از قاریان برجسته اهل تسنن نیز استفاده می شود، این مهم را امری در راستای اتحاد و همبستگی بیشتر اهل سنت و تشیع عنوان می کند.

جدیدترین محفل قرآنی کانون مسجد اهل بیت(ع) به مناسبت یادبود شهدای تروریستی حادثه کرمان در مسجد اهل بیت(ع) برگزار شد؛ برنامه ای که بهانه دیگری نیز داشت و آن پایان یک دور ختم کامل قرآن بود.

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد اهلبیت(ع) می گوید: در این محفل قرآنی که با یادبود شهدای حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان همراه بود، حجت الاسلام کریم پور امام جمعه شهرستان خنج نیز حضور داشت و سخنرانی پرداخت.

وی ادامه می دهد: همچنین در این محفل قاریان برجسته ای همچون حجت الاسلام شیخ عباس محمدی و حمید رضا زمانی به قرائت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند.

امینی اضافه می کند: البته این مراسم میهمانان ویژه دیگری هم داشت که قاریانی همچون عسجدی از شهرستان لارستان بود و اهل سنت خنج محمدیاسر حسینی بود از زیبایی های این محفل قرآنی علاوه بر اهالی مسجد حضور امام جمعه اهل سنت، فرماندهان نظامی و انتظامی، مسئولان ادارات و نهادهایی همچون آموزش و پرورش، کمیته امداد، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، تبلیغات اسلامی، شرکت گاز، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بانک ها، بهزیستی و... بود که نشان از توجه این نهادها به قرآن و فعالیت های فرهنگی مذهبی مساجد دارد.

کد خبر 1743474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha