عقب‌نشینی «وایلدرز» از پیشنهاد ممنوعیت قرآن و مساجد در هلند

نماینده راست افراطی هلند که پیروزی‌اش در انتخابات خبرساز شده بود، اعلام کرد که از قانون پیشنهادی خود در سال ۲۰۱۸ مبنی بر ممنوعیت ساخت مساجد و قرآن در این کشور عقب‌نشینی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « thenationalnews»، «گیرت وایلدرز»، نماینده راست افراطی هلند که پیروزی‌اش در انتخابات خبرساز شده بود، اعلام کرد که از قانون پیشنهادی خود در سال ۲۰۱۸ مبنی بر ممنوعیت مساجد و قرآن در این کشور عقب‌نشینی می‌کند.

وایلدرز مایل است که حزب متبوع او یعنی حزب آزادی ائتلافی با سه حزب اصلی دیگر تشکیل دهد و کنار گذاشتن لایحه ممنوعیت قرآن و مساجد، می‌تواند برای جلب اعتماد و حمایت آنها حیاتی باشد.

ابن در حالی است که «پیتر اومتزیگت»، رئیس یکی از سه حزب دیگر  ابراز نگرانی کرده است که برخی از سیاست های وایلدرز نقض کننده قانون اساسی هلند است که آزادی‌ها از جمله آزادی مذهب را تضمین می کند.

در جریان مناظره پارلمانی سال گذشته پس از کسب ۳۷ کرسی در مجلس سفلی ۱۵۰از  کرسی پارلمان هلند در انتخابات عمومی ۲۲ نوامبر، ویلدرز از ملایم شدن مواضع شدید ضداسلامی حزبش انتقاد کرده بود.

اما در حال حاضر او برای شرکت در ائتلافی که قرار است تشکیل شود در یک مناظره گفت: گاهی اوقات مجبور می شوم پیشنهادات خود را پس بگیرم و این کار را انجام خواهم داد.

وایلدرز در این باره گفت: من به هلند ، قوه مقننه، حزب اومتزیگت و هر کسی که می خواهد آن را بشنود، نشان خواهم داد که ما قوانین خود را با قانون اساسی تطبیق خواهیم داد و پیشنهادات خود را مطابق با آن ارائه می‌دهیم.

او قرار است روز سه شنبه با اومتزیگت و رهبران دو حزب دیگر مذاکرات ائتلاف را از سر بگیرد.

در میان سه قانون تصویب شده توسط حزب آزادی ویلدرز، یکی از قوانین مربوط به سال ۲۰۱۸ است که پیشنهاد ممنوعیت نمادهای اسلامی را پیشنهاد می کند.

متن این لایحه ممنوعیت مساجد، قرآن، مدارس اسلامی و پوشیدن برقع یا حجاب را پیشنهاد می کند. این سه قانون در سال های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ توسط ویلدرز به پارلمان پیشنهاد شد، اما هرگز رای اکثریت را در مجلس سفلی به دست نیاوردند.

در ارزیابی ممنوعیت پیشنهادی نمادهای اسلامی، شورای دولتی از وایلدرز خواست تا این پیشنهاد را لغو کند.

این شورا در توصیه‌نامه‌ای که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، ضمن اشاره به اینکه این پیشنهادها با اصل قانون اساسی سازگار نیست، گفت که بخش مشاوره به ییشنهاددهندگان توصیه می‌کند که این لایحه را کنار بگذارند.

کد خبر 1743481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha