شمارش معکوس برای افتتاح بزرگ‌ترین مسجد قبرس آغاز شد

بزرگترین مسجد قبرس به نام مسجد «سوات گونسل» با ۶۲ گنبد و ۶ مناره است در روز ۱۱ ژانویه همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس جمهوری ترک قبرس شمالی افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « raillynews»، بزرگ‌ترین مسجد قبرس به نام مسجد «سوات گونسل» با ۶۲ گنبد و ۶ مناره است در روز ۱۱ ژانویه (پنج شنبه۲۱ دی) همزمان با با چهلمین سالگرد تاسیس جمهوری ترک قبرس شمالی افتتاح می‌شود.

نمایندگان بسیاری از کشورهای مسلمان در مراسم افتتاحیه این مسجد حضور خواهند داشت.

فیلم تبلیغاتی حاوی تصاویر پایانی مسجد «سوات گونسل» که آماده افتتاح است با استقبال زیادی در شبکه های اجتماعی مواجه شده است.

سنگ بنای این مسجد در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط «بشیر آتالای»، معاون وقت نخست وزیر ترکیه گذاشته شد و ساخت این مسجد با تلاش فراوان تکمیل شد.

حدود ۱۰ سال طول کشید تا این مسجد در زمینی به وسعت ۳۰ هزار متر مربع با ۶۲ گنبد و ۶ مناره ساخته شود.

مسجد «سوات گونسل» ظرفیت پذیرایی از ۱۰ هزار نمازگزار را دارد.

شمارش معکوس برای افتتاح بزرگ‌ترین مسجد قبرس آغاز شد

طراحی، معماری و مهندسی ساخت این مسجد شیشه‌های رنگی گرفته تا لوسترها، پایانه‌ها، گنبد و تزئینات داخلی بر عهده ترک‌های با استعداد قبرسی بوده است.

مسجد «سوات گونسل» به عنوان بزرگترین اثر تاریخی که ترک‌های قبرس در زمان جمهوری ترک قبرس شمالی به این جزیره آورده‌اند، در تاریخ ثبت خواهد شد.

گنبد اصلی این مسجد ۳۶.۸ متر ارتفاع و ۲۳.۸ متر قطر دارد که توسط ۶۱ گنبد با قطرهای کوچکتر احاطه شده است.

این مسجد دارای شش مناره به ارتفاع ۷۶.۲ متر است که هر کدام دارای سه بالکن هستند. مصالح به کارفته در گنبدها و مناره‌ها روکشی از فولاد ضد زنگ طلایی رنگ و روکش کروم دارند.

شیشه های رنگی که توسط هنرمندان موزه هنرهای مدرن قبرس در کارگاه های خود طراحی و آماده شده است،تزئین کننده ۱۰۴ پنجره مسجد هستند.

این مسجد همچنین دارای ۴۷ لوستر است؛ بزرگترین لوستر در گنبد اصلی ۸ متر قطر دارد. تمام لوسترها هم توسط هنرمندان موزه هنرهای مدرن قبرس طراحی شده و در کارگاه های آنها تولید شده اند.

تمامی گنبدها و تزئینات داخلی مسجد نیز با تکنیک رنگ روغن توسط هنرمندان موزه هنرهای مدرن قبرس با حدود یک سال کار مداوم تکمیل شده‌اند.

گفتنی است، دکتر «سوات گونسل»، رئیس و موسس دانشگاه خاور نزدیک است که کمک شایانی به اعتلای فرهنگ و هنر ترک‌ها کرده و مدال طلای نشان افتخار ترکیه را نیز دریافت کرده است.

کد خبر 1743500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha