الگوی سوم زن میان نقش‌های سنتی و اجتماعی وفاق ایجاد می‌کند

فلاح، با اشاره به اهمیت توجه به ظرفیت‌ها و توانایی زنان در عرصه‌های فردی و اجتماعی، گفت: الگوی سوم زن میان نقش‌های سنتی و اجتماعی وفاق ایجاد می‌کند.

«محمدجواد فلاح» در گفتگو با خبرنگار گروه زنان و خانواده خبرگزاری شبستان، با اشاره به الگوی سوم زنان که به تعبیر مقام معظم رهبری، در امتداد همان نگرش نظام‌ساز انقلابی هویت مبارکی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه بحث الگوی سوم زن در جامعه ایران به نحوی مبتنی بر آموزه های اصیل اسلامی است و از سوی دیگر پس از انقلاب اسلامی شاهد بروز و ظهور این الگو در جامعه زنان کشورمان هستیم، در نتیجه مهمترین جایگاه در مورد زنان در گستره الگوی سوم، می تواند تلفیق و جمع میان دو نقش خانوادگی در حیطه مادری و همسری و از سوی دیگر نقش اجتماعی آنها باشد که این امر مورد تایید مقام معظم رهبری نیز است.

دانشیار دانشگاه معارف اسلامی قم با بیان اینکه هنر الگوی سوم جمع میان این نقش‌ها است، ادامه داد: البته تحقق این مولفه‌ها، اقتضائات و لوازم و شکل‌گیری فرهنگ خاص خود را می‌خواهد. واقعیت آن است که ما اکنون با زنانی مواجهیم که در درجه اول نقش‌های خود را می‌شناسند، یعنی نقش زن به عنوان همسر و مادر را خوب فهم کرده و از سوی دیگر وظایف و نقش اجتماعی خود را به عنوان شهروند مسلمان و تاثیرگذار ایفا می‌کنند و نسبت به مسائل بی تفاوت نیستند.

وی گفت: متاسفانه اکنون در جامعه ما بسیاری از افراد به بهانه دفاع از حقوق زن، نقش اصلی او در عرصه‌های مادری و همسری را به محاق برده اند؛ همچنین برخی دیگر به بهانه اینکه زن اساسا برای خانه و خانه داری و اندرون پستو بودن و یک سری نقش‌های محدود آفریده شده است از نقش‌های اجتماعی او غفلت کرده‌اند؛ در این میان الگوی سوم زن می خواهد بین این دو جایگاه تجمیع  کند و می توان به یک معنا در تعریف الگوی سوم گفت که این مولفه جمع بین نقش سنتی و مدرن در مواجهه با مسئولیت ها و حقوق زنان است.

فلاح با اشاره به اینکه در دوران مدرن نقش‌های اصیل و سنتی زنان حذف و یک سری نقش‌های کاذب را برای او تعریف کرده‌اند، گفت: اینجا ما با شخصیت زن مواجهیم نَه صرفا انسانی با یک سری ویژگی های ظاهری؛ ما با شخصیتی مواجهیم که ظرفیت های والایی دارد و می تواند با مدیریت این ظرفیت ها و ظهور و بروز آنها در فضای خانه و سپس در اجتماع نقش آفرین باشد؛ به بیان دیگر هم نقش تربیتی فعال در خانه داشته باشد و به واسطه تربیت فرزند، انسان های خوبی را برای جامعه آینده آماده کند و هم اینکه بصیر و مراقب نسبت به مسائل اجتماعی باشد.

این پژوهشگر تصریح کرد: در الگوی سوم با زنانی مواجهیم که نقش مادری و همسری را رها نکردند و از سوی دیگر در اجتماع تولید باور می کنند و چالش های اجتماعی را از طریق جایگاه تربیتی خود سر و سامان می دهند؛ بهترین مصداق این عرصه را هم می‌توان حضرت زهرا (س) دانست که ایشان علاوه بر اینکه یاری همسر، مادری نمونه نیز بودند که تمامی وظایف خویش را ایفا کرده و همچنین در اجتماع حضور داشتند. فاطمه زهرا (س) در موقعیت های اجتماعی حضور یافته و خطبه می خواندند، به گونه ای عمل می‌کنند که نه تنها برای زنان که برای مردان نیز الگو و بهترین مدافع حق هستند.

دانشیار دانشگاه معارف اسلامی قم با بیان اینکه معتقدم الگوی سوم زن می تواند مبتنی بر الگوی زنان عاقله و مومنه تاریخ به ویژه فاطمه زهرا (س) باشد؛ افزود: با توجه به این مسئله افراط و تفریط هایی که بعضا در مورد زنان به کار برده اند یعنی یا او را محدود به خانه کردند یا همه نقش های اجتماعی بیرون از خانه را همچون مردان به دوش او گذاشتند حکایت از آن دارد که الگوی واقعی به درستی معرفی نشده است. 

فلاح در پایان خاطرنشان کرد: الگوی سوم زن معتقد است که زن این توانایی ها را دارد اما اگر صرفا در این گستره محدود شود و نقش زنانگی و مادری و همسری او به حاشیه رانده شود، عملا دیگر نه تنها برای خود که برای اجتماع نیز نمی تواند نقش آفرینی کند، در واقع او با حضور صرف در عرصه های سیاسی و اجتماعی ضربه می بیند؛ این چنین شرایطی ما را با زنانی مواجه می کند که ابزار پیشبرد اهداف و آرمان‌های یک عده فرصت طلب شده اند در حالی که الگوی زن سوم یعنی زنی که بتواند بین همه نقش ها به ویژه نقش های اجتماعی و خانوادگی وفاق ایجاد کند.

کد خبر 1743695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha