امداد رسانی به مجروحان در ساعات اول حادثه تروریستی کرمان از زبان رئیس دانشگاه علوم پزشکی

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه حادثه تروریستی مسیر گلزار شهدا حادثه ای بسیار غم انگیز بود که در یک فاصله زمانی کوتاه، تعداد زیادی شهید و مجروح بر جای گذاشت؛ از کمیت و کیفیت امدادرسانی در ساعات نخست حادثه گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر مهدی احمدی نژاد، چهارشنبه شب(۲۰دی) در گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز استان با اشاره به اینکه حادثه تروریستی مسیر گلزار شهدا حادثه ای بسیار غم انگیز بود که در یک فاصله زمانی کوتاه، تعداد زیادی شهید و مجروح بر جای گذاشت؛ افزود: وقتی یک انفجار رخ می دهد، اول موج انفجار، باعث آسیب به افراد می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: جدای از این؛ در حادثه تروریستی گلزار شهدا از ساچمه گلوله ای استفاده شده بود که بعضاً از بدن یک فرد عبور و فرد دیگری را هم مجروح کرده بود؛ ساچمه ای که باعث ضربه به آسفالت شده بود طبیعی است که بدن یک کودک توان تحمل آن را ندارد.

وی ادامه داد: این انفجار همچنین باعث پرت شدن، آسیب به ستوان فقرات، لِه شدگی در ریه ها شده بود و آسیب بعدی این بود که در اثر ازدحام جمعیت و رفت و آمد افراد، متأسفانه عده ای دچار آسیب های متعدد در جاهای مختلف بدن شده بودند  و این باعث شد کار سخت شود.

دکتر احمدی نژاد با متذکر شدن این مطلب که هر کجا نیاز باشد کادر درمان تمام قد وارد صحنه می شود زیرا قسم خورده مردم هستند و کار را انجام می دهند؛ افزود: در صحنه حادثه هشت آمبولانس و سه اتوبوس آمبولانس، چهار موکب و نیروهای داوطلب هلال احمر بودند که باعث شد مجروحان سریعاً به بیمارستان ها منتقل شوند و ۱۲ بیمارستان درگیر شد و همه کمک دادند.

وی با بیان اینکه تا ظهر روز بعد قریب به ۱۱۹ عمل جراحی در کرمان انجام شد که یک رکورد بود و حتی وزیر بهداشت هم باور نمی کرد در این فاصله زمانی کوتاه این تعداد عمل انجام شود؛ گفت: شب بعد از حادثه، اورژانس ها خالی و با ورود جراحان و متخصصان و پزشکان همه بیماران تعیین تکلیف شدند.

دکتر احمدی نژاد علت طولانی شدن مدت بستری برخی مجروحان را ضرورت رعایت فاصله زمانی میان چند عمل جراحی و نیز ریکاوری برای آمادگی جهت جراحی اندام ها دانست و با اشاره به اهدای عضو سه شهید این حادثه بیان کرد: این اقدام در واقع، تولد دوباره برای شهدا بود که جدای از فکر، با جسم خود نیز به دیگران زندگی بخشیدند و تبریک ویژه به خانواده آنان که خط سیر شهید را هنرمندانه به همه نشان دادند.

وی با اشاره به تفاوت بیمار مرگ مغزی با بیماری که در حالت اغما است؛ اظهار کرد: برای همین خانواده بیمار مرگ مغزی برای اهدای عضو باید سریع تصمیم بگیرد زیرا قابلیت زنده بودن ارگان حیاتی در بدن گیرنده کم می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از سخنانش به لزوم حمایت های روحی و روانی خانواده ها اشاره و تصریح کرد: آنان از نظر جسمی آسیب هایی دیدند که نیازمند رسیدگی است لذا بسیج جامعه پزشکی فعال و تیم های درمانی به منازل آسیب دیده ها می رود و در خصوص حمایت های روانشناسی  ۱۲ تیم از مراکز بهداشتی تشکیل و با خانواده ها مرتبط و روان درمانی را انجام می هد که خیلی تأثیرگذار است.

وی هزینه درمان مجروحان این حادثه تروریستی در بیمارستان های دانشگاهی را کاملاً رایگان اعلام کرد و ادامه داد: در همان شب اول حادثه بیش از ۹۰۰ نفر برای اهدای خون ثبت نام کردند که ۷۰۷ کسیه خون دریافت شد و این رکورد فوق العاده ای بود که مردم در مارکز انتقال خون صف کشیده بودند.

کد خبر 1743788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha