امام باقر (ع) می خواهد انسان‌ها با کرامت زندگی کنند/تعبیر پیامبر(ص) که تنها در مورد امام باقر (ع) نقل شده

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد یاسوج با اشاره به توصیه های امام محمدباقر(ع)، گفت: این‌ها توصیه‌هایی است برای اینکه امام می خواهد جامعه را کریمانه بپروراند و انسان‌ها با کرامت زندگی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید علی چام زاده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، ضمن تبریک میلاد امام محمد باقر علیه السلام، اظهار کرد: امام محمد باقر علیه السلام باقر است به این دلیل که رسول مکرم اسلام(ص) به جابربن عبدالله انصاری فرمود «امامان و خلفا جانشینان بعد از من ۱۲ نفر هستند، تو پنج نفر از آنها را زیارت می‌کنی، آخرین آنها باقر، محمد بن علی که او را زیارت می‌کنی، سلام من را به او برسان».

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد یاسوج گفت: امامان جامع العلوم، جامع الفنون، جامع الکلمه و خزینه علم خدای سبحان، معدن علم رسول اکرم(ص) و وحی الهی هستند که در این زمینه تبعیض و تفاوتی وجود ندارد.

وی در ادامه به تعبیری از لسان رسول مکرم اسلام (ص) که تنها در مورد امام باقر (ع) بیان شد اشاره کرد و افزود: پیامبر اسلام (ص) فرمود «یبقر علم بکرا، دانه و هسته علوم را می شکافد» تفسیر قرآن و سنت از زبان او سرازیر می شود، چشمه های حکمت از درون وی می‌جوشد و علم را می‌شکافد، همه شاخه‌های علم را او می‌آموزد و او این مکتب را در مدرسه‌ای که تاسیس می‌کند، شاگردان و صحابه‌ای که گرد می‌آورد و می‌آموزد، این علوم را می‌شکافد که این موارد در مورد امام باقر علیه السلام وارد شده است.

حجت الاسلام چام زاده ادامه داد: در مورد بعد علمی و شاگرد پروری امام باقر علیه السلام همچنان که از فرزند بزرگوار ایشان نیز نقل شده در دورانی که از لبه تیز شمشیر خلفای بنی امیه و بنی عباس خون می‌چکید، در دوران خفقان و محنت، دوران فشار و تهدید، دوران تطمیع و تهدید، ائمه اطهار در دوران تقیه بودند، ولی امام صادق و امام باقر (ع) حوزه‌های علمیه را تاسیس کردند فرمود «ای کاش این حاکمان اهل ظلم و جور اجازه می‌دادند تا ما قصر علمی، جامعه و دانشگاه در منطقه خوش آب و هوای طائف بنا می‌کردیم، و دلدادگانی در آنجا جمع می‌کردیم، می‌آموختیم و آموزش می‌دادیم، ای کاش شلاق‌ها بر پشت شیعیان فرود می‌آمد تا در دین فهیم و فقیه می شدند و تا احکام و حکم دین را یاد می گرفتند، باور می کردند، عمل می کردند و انتشار و تعلیم می‌دادند» و این کار را کردند و این باب را امام صادق و امام باقر (ع) باز کردند، سپس فرزندان آنها نیز این کار را ادامه دادند.

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد یاسوج با بیان اینکه همین بعد و شخصیت علمی امام است که امثال عمران بن عیون ها را امام باقر (ع) تربیت کرد، بیان کرد: این شخصیت نوجوان و جوان است، اما به گونه‌ای تربیت می‌شود و در مکتب امام می‌آموزد که گفتند روزی در مجلسی امام حضور داشت، گفت «آیا از من راضی هستی؟ بعد از پایان درس و تعلیم گفت بلند نمی‌شوم مگر اینکه به من بگویی آیا از من راضی هستی؟ امام فرمود بله هم با منی و هم از تو در دنیا و آخرت راضی هستم»، یعنی می‌شود یک نوجوانی شاگردی کند، بیاموزد و تحت تاثیر تربیت معنوی، علمی و فضیلت‌های اخلاقی امام قرار گیرد، تا از او بخواهد هم برات رهایی از جهنم و هم جواز ورود به بهشت و هم رضایت امام را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: این راه برای همه جوانان باز است تا مثل عمران ابن عیون بشوند و امام باقر علیه السلام از آنها راضی شود، البته اگر راهی را که عمران رفت، آموزش دید و به آن عمل کرد را طی کنند.

حجت الاسلام چام زاده با اشاره به اینکه فرموده امام باقر (ع) در مورد ماه رجب مبنی بر اینکه «این ماه، ماه تطهیر قلب‌ها است»، یادآور شد: اگر قلب به عنوان کانون و شالوده که دائماً در حال تغییر و انقلاب است، بر آن قفل زدیم که نصیحت هادیان و ناصحان شفیق و دلسوز را نشنویم، راه حق را نبینیم و مهر کوری بر درب دل بزنیم، این می‌شود «کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ».

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد یاسوج افزود: اگر گرد و غبار معصیت بر روی دل بنشیند، آینه شفاف سینه و صفحه دل را تاریک کند که نبیند و نشنود، اگر قلب را بر روی جایگاه اصلی خود بنشانیم، قلب و عقل همه اعضا و جوارح را تدبیر می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر همه قوای تحریکی و ادراکی تحت تدبیر قلب سالم قرار گیرند، همه شئون و امور را تدبیر و سیاست می‌کند و به اعتدال می‌آورد.

حجت الاسلام چام زاده به نکته دیگری از امام باقر (ع) در مورد تکریم انسان‌های مومن و قلب آنها اشاره کرد و افزود: امام فرمود «مومن از کرامت برخوردار است»، لفظ کرامت معادل ندارد، زیرا وصف خاص فرشتگان الهی است، خداوند به انسان مومن و با کرامت همه شئون و امورش را به او تفویض کرد، ولی مومن حق ندارد خودش را ذلیل و به حقارت و ذلت بکشاند.

امام جماعت مسجد سیدالشهداء (ع) اکبرآباد یاسوج گفت: این‌ها توصیه‌هایی است برای اینکه امام باقر (ع) می خواهد جامعه را کریمانه بپروراند و انسان‌ها با کرامت زندگی کنند تا به وصفی که خدای سبحان آنها را ستود، «لقد کرمنا بنی آدم ما بنی آدم را کریم کردیم و با کرامت خلق کردیم چون کرامت او مسبوق به خلافت اوست».

کد خبر 1744196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha