حمله به حوثی‌ها، آخرین میخ بر تابوت انتخاباتی بایدن

هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در گزارشی نوشت که حمله واشنگتن به حوثی‌ها در یمن آخرین میخ بر تابوت انتخاباتی «جو بایدن»، رئیس جمهوری این کشور است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: گفتگوهای نیوزویک با فعالان و اعضای جامعه نشان می‌دهد که حملات هوایی در یمن که به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا انجام شد،آخرین میخ بر تابوت انتخاباتی اوست و موجب از دست دادن بیشتر رای‌دهندگان عرب و مسلمان می‌شود.

بایدن دستور حملات هوایی متعدد علیه نیروهای حوثی در یمن را در پی آنچه که او به عنوان یک کارزار دیپلماتیک گسترده برای توقف حملات به کشتی‌های آمریکایی در دریای سرخ توصیف کرد، صادر کرد.

ارتش آمریکا اولین دور حملات به نیروهای حوثی یمن را روز پنجشنبه همراه با بریتانیا انجام داد و روز جمعه حملات دیگری را علیه حوثی ها آغاز کرد. در همین حال، حوثی‌ها متعد شدند که پاسخ این حملات را می‎‌دهند و به حملات خود در دریای سرخ ادامه دهند.

«ادوارد احمد میچل»، معاون مدیر اجرایی شورای روابط آمریکایی-اسلامی روز جمعه نیوزویک گفت که این گروه از حملات هوایی غیرقانونی آمریکا در یمن عمیقا آشفته شده است.

وی افزود: ما عمیقا از اینکه می بینیم دولت بایدن این بحران را با بمباران یمن و بدون تأیید کنگره تشدید می کند،نگران هستیم.

میچل همچنین گفت: واشنگتن به جای پرداختن به ریشه بحران که نسل کشی مداوم در غزه است به حوثی‌ها حمله می‌کند، در حالی که اگر نسل کشی به پایان برسد تنش‌ها در منطقه پایین می‌آید.

وی ادامه داد: از دیدگاه ما، این حمله که بدون تایید کنگره انجام می شود، غیرقانونی است، خطرناک است و در نهایت صلح را به ارمغان نمی آورد و فقط خطر جنگ را تشدید می کند.

بایدن در بیانیه‌ای گفت که حوثی‌ها، آزادی دریانوردی را در یکی از حیاتی‌ترین آبراه‌های جهان به خطر انداخته‌اند و این حملات پیام روشنی است مبنی بر اینکه واشنگتن و شرکای آن حملات علیه نیروهای خود را تحمل نخواهند کرد.

میچل در پاسخ به اظهارات بایدن گفت: جای تعجب است که دولت به سرعت برای حفاظت از کشتیرانی اقدام کرده است، اما برای محافظت از هزاران کودکی که در غزه به قتل می‌رسند، نتوانسته است سریعا اقدام کند.

کاخ سفید در طول درگیری‌های خاورمیانه به متحد خود، اسرائیل وفادار مانده است و کنگره را تحت فشار قرار داده تا ۱۴.۳ میلیارد دلار کمک اضافی مالی به رژیم صهیونیستی را تصویب کند.

واکنش بایدن به جنگ غزه باعث انتقاد گروه های طرفدار فلسطین در سراسر و مترقیان کنگره شده است.

«رشیده طالب»، نماینده دموکرات میشیگان و تنها نماینده فلسطینی در کنگره از حامیان سرسخت مردم فلسطین و منتقد شدید بایدن بوده است.

طالب همراه با دیگر حامیان فلسطینی، اسرائیل را به انجام نسل کشی علیه مردم غزه متهم کرده و خواستار آتش بس فوری در منطقه شده است.

انتقادات میچل از عدم موفقیت دولت بایدن در جلب موافقت کنگره قبل از شروع حملات در یمن، بازتاب پست طالب در روز پنجشنبه در توییتر بود.

این نماینده کنگره در این پست نوشت: واشنگتن با انجام حملات هوایی در یمن بدون تایید کنگره، ماده یک قانون اساسی را نقض می کند و دولت باید بداند که مردم آمریکا از جنگ بی پایان خسته شده اند.

بایدن روز جمعه در نامه‌ای به طور رسمی کنگره را از این حملات مطلع کرد و گفت که این حملات برای بازدارندگی و تنزل ظرفیت حوثی‌ها برای انجام حملات آینده انجام شده‌اند.

نیوزویک در گزارش خود نوشت: پیش از این ائتلافی از مسلمانان آمریکایی کمپین ترک بایدن را آغاز کرده و از رای‌دهندگان خواسته‌اند که بایدن را در سال ۲۰۲۴ به دلیل واکنش وی به درگیری اسرائیل و فلسطین انتخاب نکنند و حالا حمله به حوثی ها در حقیقت میخی بر تابوت انتخاباتی بایدن بوده است.

جیلانی حسین، مدیر بخش مینه سوتا در شورای روابط اسلامی در این باره گفت:  اکثریت قاطع مسلمانان در مساجد و گروه های اجتماعی به ما گفته‌اند که پس از دستور حمله به یمن آنها دیگر هرگز در انتخابات آینده به بایدن رای نخواهند داد.

دکتر حسن عبدالسلام از کمپین «گذر از بایدن» به نیوزویک گفت: وضعیت در یمن ثابت کرد که این در پیش بینی فاجعه ای که سیاست بایدن در قبال غزه ادر پیش گرفته، دقیق بوده است.

وی افزود: ایالات متحده نمی تواند به سادگی و به این شیوه کنترل نشده از زور استفاده کند؛ فلسطین شاید مهمترین مسئله سیاست خارجی برای مسلمانان آمریکایی و مسلمانان در سراسر جهان باشد.

میچل هم درباره رای مردم به بایدن در انتخابات آتی گفت: ما به مردم نمی گوییم به چه کسی رای دهند یا به چه کسی مخالف رای بدهند؛ ما فقط احساسات آنها را دنبال می کنیم و آنها را تشویق می کنیم که در رای دادن شرکت کنند. انتظار من این است که نسل کشی در غزه تأثیر عمده ای بر تمایلات سیاسی و تصمیمات مسلمانان آمریکایی در انتخابات آینده و انتخابات فراتر از آن داشته باشد.

وائل الزیات، مدیرعامل یک سازمان غیرانتفاعی با هدف آموزش و بسیج رای دهندگان مسلمان آمریکایی نیز به نیوزویک گفت: جایگاه بایدن در میان رای دهندگان عرب و مسلمان به دلیل سیاست او رد قبال اسرائیل و فلسطین و حمایت بی قید و شرط او از نتانیاهو و به همچنین حمله اخیر او به یمن به شدت آسیب دیده است.

الزیات گفت: ما از رای دهندگان مسلمان و عرب می شنویم که به شدت ناراضی و ناامید هستند و بسیاری از هم اکنون می گویند بر اساس آنچه دیده اند، به بایدن رای نخواهند داد.

«عابد ایوب»، مدیر اجرایی ملی کمیته ضد تبعیض آمریکا-عربی نیز به نیوزویک گفت: هر دو رای دهندگان عرب و رای دهندگان مسلمان قبلاناامیدی خود را با دولت بایدن در میان گذاشته اند و ما از آن زمان گفته ایم که آنچه واشنگتن در این چند ماه انجام داده، بر انتخابات تاثیر خواهد گذاشت.

نظرسنجی‌ها همچنین مشکل فزاینده‌ای را برای مبارزات انتخاباتی بایدن نشان داده است، زیرا رای‌دهندگان مسلمان نارضایتی خود را از رئیس‌جمهور به اشتراک می‌گذارند.

 موسسه تحقیقاتی «ایمگیج» یک نظرسنجی را در اوایل نوامبر ۲۰۲۳ منتشر کرد نشان داد که ۹۵ درصد از مسلمانان گفته بودند در سال ۲۰۲۴ به بایدن رای نمی‌دهند.

بر اساس نظرسنجی انجام شده به نمایندگی از انجمن غیردولتی مسلمانان آمریکایی تحت عنوان « شورای روابط عمومی مسلمانان » این رقم نشان دهنده کاهش شدید نسبت به  ۲۰۲۰ است که ۸۵ درصد از مسلمانان آمریکایی گفته بودند به بایدن رای می‌دهند.

کد خبر 1744501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha