حلم و بردباری، بهترین جلوه های اخلاقی امام هادی(ع)

حجت الاسلام شاکری با اشاره به اینکه از بهترین جلوه های اخلاقی امام هادی(ع) می توان به حلم و بردباری و صبر و مدارای ایشان اشاره کرد، گفت: حلم و بردباری بهترین سلاح در مقابل بی خردان و جاهلان است.

حجت الاسلام محمد شاکری-امام جمعه فردوس- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) اظهار داشت: یکی از امامانی که در سن نوجوانی به امامت رسیدند امام هادی علیه السلام بودند که طبق نقل مشهور در ۸ سالگی به امامت رسیدند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این موضوع امامت در نوجوانی، مسبوق به سابقه بود یعنی امام جواد علیه السلام نیز در سن کودکی به امامت رسیدند و مردم قدرت علمی و امامت و پایگاه مهم اجتماعی ایشان را دیده یا شنیده بودند، طبیعتا به راحتی این موضوع را توانستند بپذیرند هرچند در طول تاریخ هم این موضوع مسبوق به سابقه بود چرا که حضرت عیسی علیه السلام در کودکی به پیامبری برگزیده شدند و در قرآن به این مسئله اشاره شده است.

حجت الاسلام شاکری با اشاره به اینکه اوضاع سیاسی زمان امام هادی علیه السلام یکنواخت و یکسان نبود، افزود: به این معنی که امام هادی علیه السلام ابتدای امامتشان که در شهر مدینه حضور داشتند تقریبا از آزادی نسبی برخوردار بودند به طوری که ایشان کرسی درس برگزار کرده و محل ارجاع و مراجعات مردمی بودند.

امام جمعه فردوس در ادامه گفت: بعد از روی کار آمدن متوکل که یکی از ظالم ترین خلفای بنی عباس بود، شرایط فرق کرد چرا که جاسوسان خبر آوردند که اطراف امام(ع) را مردم گرفته اند و وجوهات شرعیشان را به ایشان می دهند و اگر این وضع ادامه پیدا کند و تقویت اقتصادی شود امکان شورش علیه خلیفه را دارد البته این نظر متملقین و چابلوسان و جاسوسان بود.

وی افزود: لذا متوکل امام هادی(ع) را به سامرا احضار کرده و متاسفانه به شرایط بسیار بدی به صورت تحقیر آمیز امام(ع) را به سامرا آوردند و برای اینکه تحت نظر مستقیم متوکل باشد و در این شرایط واقعا امکان ارتباط گیری شیعیان با امام (ع) بسیار سخت شد و همه افراد تحت نظر و بعضا شکنجه و آزار و اذیت قرار می گرفتند.

حجت الاسلام شاکری درخصوص روش تبلیغی و سیره هدایتی امام هادی علیه السلام گفت: با توجه به شرایطی که در هر دوره ای از دوره های ائمه اطهار (ع) حاکم بود، روش تبیینی و مبارزه ای آن امام هم متفاوت می شد و در دوره امام هادی (ع) که ایشان تحت نظر حکومت وقت بود، امام بهترین روش را در قالب دعا و زیارات و نامه نگاری و مسائلی از این قبیل می دیدند.

وی ادامه داد: لذا بهترین اثراتی که از امام هادی علیه السلام رسیده، یکی زیارت جامعه کبیره است که امام هادی علیه السلام در آن یک درس به تمام معنی امام شناسی دارند و جایگاه و موقعیت ائمه اطهار و اثرات ولایتمداری و پیامدهای ترک آن و الزامات آن را تبیین فرموده اند.

امام جمعه فردوس عنوان داشت: اثر دیگر امام هادی(ع) زیارت غدیریه ایشان است که یک درس غدیر شناسی محسوب می شود و همین‌طور نامه هایی که ایشان به یاران و شیعیان نوشته اند، البته استفاده امام هادی علیه السلام از کار تشکیلاتی و ایجاد شبکه وکالت از دیگر کارهای تاثیر گذار در آن زمان بود.

وی درخصوص کار امام هادی علیه السلام برای امام زمان (عج) گفت: آماده کردن جامعه برای پذیرش امامی که در کودکی که به امامت می رسد و در پس پرده غیبت خواهد بود و وظیفه مردم در آن زمان چه خواهد بود، از مهمترین کارهای امام هادی علیه السلام بود.

حجت الاسلام شاکری با بیان اینکه هرچند امام هادی علیه السلام هم مانند سایر ائمه اطهار(ع) جلوه تمام عیار نور و مصداق بارز آن بودند، افزود: به نحوی که در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم و کلامکم نور، لکن با توجه به شرایط اجتماعی، سیاسی امام هادی علیه السلام می توان گفت یکی از بهترین جلوه های اخلاقی ایشان، حلم و بردباری و صبر و مدارای ایشان بود به نحوی که حتی دشمنان ایشان هم به این فضیلت اخلاقی ایشان اقرار داشتند.

امام جمعه فردوس در پایان گفت: حلم و بردباری بهترین سلاح در مقابل بی خردان و جاهلان و آتش بیاران معرکه است که این صفت در وجود امام هادی علیه السلام موج می زد هرچند ایشان دارای کمالات اخلاقی بسیار زیادی بودند.

کد خبر 1744506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha