نیمه تمام ماندن یک دهه ای بزرگترین پروژه فرهنگی دنگسرک نکا

کتابخانه دهه نودی روستای دنگسرک نکا با هم افزایی مسئولان و افراسیاب عرب نوذری، خیر نیک اندیش در آستانه افتتاح قرار دارد تا روبان قرمز در دهه فجر بریده شود.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ در آستانه دهه فجر امسال خبر افتتاح یک کتابخانه در مازندران که یادگار دهه ۹۰ است به گوش رسید، کتابخانه‌ای در روستای دنگسرک از توابع شهرستان نکا که این روزها در حال آماده‌سازی برای تبدیل شدن به قطب فرهنگی در این منطقه است. ماجرا از این قرار است که زمین این کتابخانه توسط پدری دلسوز که فرزند خود را در جوانی از دست داده با نیت خیر و دستی گشاده سالها پیش اهدا شد، از آنجایی که این خیر در همسایگی این زمین ساکن بود در این مدت همه تلاش خود را صرف ساخت و افتتاح این پروژه فرهنگی کرد اما گره کار در این دولت و با هم افزایی باز شد. گویا دولتی ها تلاش دارند با تکمیل این پروژه فرهنگی، شیرینی این دستاورد ارزشمند را به کام اهالی فرهنگ و کتاب، بچشانند.
نیمه تمام مانده یک دهه ای بزرگترین پروژه فرهنگی دنگسرک نکا
*هم‌افزایی با استانداری و دهیاری برای بازشدن در کتابخانه به روی مردم روستا
سکینه خاتون مهدیان پور- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران از فعالیت ۱۲۰کتابخانه عمومی در استان مازندران خبر داد و بیان کرد: ۲۷کتابخانه از این تعداد در روستاها فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه ۲۷پروژه کتابخانه روستایی در دست اجرا داریم، گفت: ۴۰درصد مردم مازندران در روستاها سکونت دارند امید است این کتابخانه ها به زودی تکمیل و شاهد آغاز فعالیت کتابخانه ای در این مراکز فرهنگی باشیم.
مهدیان پور در ادامه سخنانش درباره جزییاتی از کلنگ‌زنی تا تکمیل پروژه کتابخانه روستای دنگسرک نکا می‌گوید: اتمام پروژه‌های نیمه تمامی که از سال‌های ۱۳۹۰ و ۹۱ کلنگ‌زنی شده و با وجود گذشت یک دهه از آغاز هنوز تکمیل نشده و نارضایتی مردمی را در پی داشت یکی از برنامه‌هایی است که در این نهاد در حال پیگیری است.
به تاکید وی باتوجه به اینکه کتابخانه‌ها پایگاه فرهنگی و اجتماعی هستند نیاز به تقویت کتابخانه‌ها در روستاها داریم که در این راستا در حال حاضر ۲۰ پروژه روستایی در مازندران در دستور کار قرار دارد که یکی از آن‌ها کتابخانه روستای دنگ‌سرک است که در حال حاضر بیش از ۸۰درصد پیشرفت داشته است.
مهدیان با اشاره به حمایت مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران از این پروژه بیان می‌کند: استفاده از ظرفیت شورای روستا و دهیاری در برنامه بوده است.
به اعلام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران زمین این کتابخانه توسط خیر محترم آقای عرب به نهاد کتابخانه‌ها اهدا و توسط بسیج سازندگی ساخته شده  و برای تکمیل خیرین پای کار آمدند، اما اتمام این پروژه نیاز به هم افزایی بین دهیاری شورای روستا و استانداری داشت از همین رو مقرر شد هم افزایی انجام شود تا بتوانیم در دهه فجر شاهد افتتاح باشیم.
نیمه تمام مانده یک دهه ای بزرگترین پروژه فرهنگی دنگسرک نکا
وی خاطرنشان می‌کند که این پروژه به نام مرحوم مجید عرب نوذری نامگذاری شد و تاکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، در حال حاضر نیز محوطه‌سازی آن در حال انجام است، تجهیزات دیگر آماده و به شهرستان نکا ارسال شده، برآورد تجهیزات باقیمانده انجام و در حال خرید هستیم.
*کلنگی که در سال ۱۳۹۰ بر زمین زده شد
همچنین حامد اسماعیلی- مسئول دفتر فنی اداره کل کتابخانه‌های مازندران اعلام میکند که این کتابخانه در زمینی به مساحت ۳۰۰ متر با زیربنای ۱۲۰ متر مربع از سال ۱۳۹۰ آغاز شد تا این لحظه از محل اعتبارات تملک استانی بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان برای این پروژه فرهنگی هزینه شد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز از محل اعتبارات خیرین صرف شده است.
نیمه تمام مانده یک دهه ای بزرگترین پروژه فرهنگی دنگسرک نکا
به اذعان وی پیش بینی می‌شود با همت عالی خیرین منطقه بتوانیم تا پایان دهه مبارکه فجر از این پروژه بهره‌برداری کنیم، در حال حاضر در مرحله محوطه‌سازی، نصب انشعبات و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی هستیم، البته اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان بابت تجهیزات کتابخانه‌ای لازم است که معاونت مالی درصدد جذب اعتبارات هستند.
*ناگفته‌های خیری که همسایه کتابخانه و پای کار است
و اما خیر پای کار این کتابخانه افراسیاب عرب نوذری متولد سال ۱۳۳۲ اهل روستای دنگسرک نکا در گفتگو با ما می‌گوید: پس از فوت فرزندم که دانشجوی سال دوم دانشگاه هنر تهران بود و متاسفانه به علت ایست قلبی در ۲۸ بهمن ماه ۱۳۸۲ از دستش دادیم، به نیت او و به رسم یادگار ۳۵۰ متر زمین جهت احداث کتابخانه تقدیم کردیم.
نیمه تمام مانده یک دهه ای بزرگترین پروژه فرهنگی دنگسرک نکا
وی که همسایه دیوار به دیوار این کتابخانه در حال ساخت است، عنوان می‌کند: شخصا از سال ۱۳۸۵ پیگیر ساخت این کتابخانه بودم اما دولت کریمه ما را یاری نکرد، در آن زمان حدود ۵ میلیون تومان خودیاری پرداخت کردم تا کلنگ کار زده شود تا اینکه در سال ۱۳۹۳ شاهد عدم پیشرفت پروژه بودم پس از آن با پیگیری‌ها بسیج سازندگی اقدام به پی ریزی و احداث سقف شد و کار نیمه تمام ماند.
نیمه تمام مانده یک دهه ای بزرگترین پروژه فرهنگی دنگسرک نکا
عرب نوذری با اشاره به صرف هزینه شخصی ۱۰۰ میلیون تومان بعد از اتمام کار بسیج سازندگی، خاطرنشان می‌کند: تکمیل سقف و کارهای دیگر با این هزینه انجام شد اما پروژه تکمیل نشد.

این خیر با گلایه مندی فراوان و با بیان اینکه خوشبختانه احساس اتمام کتابخانه‌ و بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از آن توسط مسئولان در دولت سیزدهم دیده می‌شود، می‌گوید: همه حرفم این است که چرا وقتی در سال ۱۳۸۷ درخواست دریافت وام ۴۰ میلیون تومانی کم‌بهره برای ساخت کتابخانه را ارائه کردم با این پیش شرط که خودم اقساطش را پرداخت کنم موافقت نشد و این پروژه به درازا کشیده شد تا جایی که الان بعد از تکمیل هم مسئله تجهیز داخلی نیاز به بودجه‌ای دارد که هنوز محقق نشده است.

* به دنبال تحقق عدالت فرهنگی در روستاهای مازندران هستیم
اصغر احمدی- مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران نیز در گفتگو با ما بیان کرد: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همچنین ایجاد عدالت در روستاها خصوصا فرهنگ در کنار اقدامات عمرانی دولت در روستاها نگاه استاندار و اداره کل امور روستایی به سمت فرهنگ کتابخوانی است.
نیمه تمام مانده یک دهه ای بزرگترین پروژه فرهنگی دنگسرک نکا
به اعلام وی در همین راستا طی نشست با مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران مشخص شد که حدود ۳۸ کتابخانه در سطح روستاهای استان فعالیت دارند بخشی به دلیل وضعیت نابسامان ادارات به‌صورت نیمه کاره رها شده و منجر به این شده که بخشی عمده‌ای روستاهای این خطه از شمال کشور از عدالت اجتماعی حوزه فرهنگ کم‌بهره بمانند.
احمدی با بیان اینکه نگاهمان تقویت بخش فرهنگی علاوه بر نگاه عمرانی بوده و هست، از بازدید از کتابخانه روستای دنگسرک نکا خبر داد و تاکید کرد که پس از این بازدید مقرر شد مابقی هزینه‌ها برای تکمیل کتابخانه توسط دهیاری و شورا پرداخت شود.
نیمه تمام مانده یک دهه ای بزرگترین پروژه فرهنگی دنگسرک نکا
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران یادآور شد که تلاش داریم که پروژه‌های نیمه کاره در حوزه روستا را به سرانجام برسانیم و اعلام کردیم جاهایی که بنا بر تشخیص اداره کل کتابخانه های عمومی استان ضرورت دارد آماده مشارکت هستیم.
*کتابخانه سیار به مازندران می آید
وی همچنین به اختصاص یک دستگاه خودروی سیار کتابخانه‌ای باهدف استقرار در روستاهای بالادست مازندران اشاره کرد و گفت: امید است مازندران نیز از نعمت کتابخانه سیار بهره مند شود.

کتابخانه‌های عمومی عامل مهمی برای پرورش ذهن و گسترش همه‌جانبه علم در سطح عمومی جامعه است از این رو باید در زمینه مطالعه و کتابخوانی سرمایه‌گذاری های زیادی صورت بگیرد تا شاهد دوستی اقشار مختلف به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان با یار مهربان باشیم و این مهم جز بانگاه ویژه خیرین امکان پذیر نمی باشد.

کد خبر 1744530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha