مدارس مسجدمحور در انتظار مصوبه مجلس و تأیید شورای نگهبان

 محمودزاده با بیان اینکه مدارس مسجدمحور باید تمام استانداردهای موجود در دیگر مدارس را داشته باشند، گفت: در حال حاضر ما منتظر تصویب طرح مدارس مسجدمحور در مجلس و سپس  شورای نگهبان هستیم، پس از تصویب و ابلاغ این طرح، آیین نامه افتتاح مدارس مسجد محور ابلاغ می شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بر اساس طرحی، وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد مدارس مسجد محور مجوز صادر خواهد کرد. طبق این مصوبه، «وزارت آموزش و پرورش مکلف خواهد بود که به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی که متقاضی ایجاد مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به عنوان بخشی از یک مسجد هستند، مشروط به موافقت هیأت امنای مسجد، رسیدگی کرده و ضمن رعایت ضوابط فنی برای ساختمان مسجد یا ساختمان منظور شده از سوی متقاضی، مجوز ایجاد مدرسه مسجد محور یا مرکز آموزش و پرورشی مسجد محور را به متقاضی مربوطه بدهد». این طرح پس از بررسی و تصویب در شورای نگهبان به آموزش و پرورش ابلاغ می شود.

«احمدرضا محمودزاده»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به شرایط تاسیس مدارس مسجدمحور، اظهار کرد: در حال حاضر ما منتظر تصویب طرح مدارس مسجدمحور در مجلس و سپس  شورای نگهبان هستیم، پس از تصویب و ابلاغ این طرح، آیین نامه افتتاح مدارس مسجد محور ابلاغ می شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: مساجدی که تمایل دارند که تعلیم و تربیت را مورد توجه قرار دهند و فضای ایجاد این مدارس را در جوار مساجد دارند، مجوز لازم برای راه اندازی این مدارس را کسب می کنند و شرایط تاسیس آنها نیز هم همانند مدارس غیر دولتی خواهد بود. برنامه درسی مدارس مسجد محور زیر نظر آموزش و پرورش است.

 وی با اشاره به اینکه مدارس مسجد محور باید تمام استانداردهای موجود در دیگر مدارس را داشته باشند، ابراز کرد: ما در اعطای مجوز به مدارس غیردولتی شاخص هایی همچون توجه به رویکردهای تربیتی و پرورشی، بحث ارتقای آموزش، تربیت دانش آموز تراز را مورد توجه قرار می دهیم، در مدارس مسجدمحور نیز طبق ضوابط آموزش و پرورش این رویکرد مورد اهتمام قرار می گیرد.

مدارس مسجدمحور در انتظار مصوبه مجلس و تأیید شورای نگهبان

وی گفت: طبق ماده ۸ و ۹ تاسیس مدارس غیر دولتی، هر مدرسه ای که شاخص های کیفی سازی آموزش و رویکردهای تربیتی و پرورشی سیاست وزارتخانه را مورد توجه قرار دهد و به تربیت نیروی تراز انقلابی کمک کند می تواند تأسیس و فعال شود، زیرا که اهتمام ما تربیت نیروی انسانی انقلابی به عنوان مهم ترین سرمایه است، نیروی انسانی عامل خودسازی، تمدن سازی، جامعه سازی و آینده سازی کشور می شود و این رویکرد باید در مدارس مسجد مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در ماده ۸ قانون تأسیس مدارس غیردولتی، شرایط متقاضیان تأسیس این مدارس داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام، التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه، نداشتن پیشینه کیفری مؤثر و تأهل برای مردان است که کسانی که تمایل به تاسیس این مدارس دارند، می توانند اقدام نمایند.

محمودزاده خاطر نشان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تلاش داریم بحث کیفی سازی آموزش را بر اساس استان و منطقه، زیست بوم نهادینه کنیم تا بحث تعلیم و تربیت به خوبی شکل گیرد و با ایجاد مدارس مسجد محورنیز تلاش می شود این رویکرد دنبال شود.

«حسینعلی دیلم» نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه اثرگذار مساجد در جامعه اظهار کرد: مسجد محل رفت و آمد اقشار مختلف بویژه نوجوانان و جوانان است و این اقتضا و ظرفیت را دارد که دغدغه های مختلف جامعه از این پایگاه اثرگذار دنبال شود.

رئیس موسسه تربیتی و آموزشی مدارس مسجدمحور بیان کرد: در مقطعی ظرفیت مساجد در جامعه مغفول ماند که می توان این ظرفیت را فعال کرد و در محورهای آموزشی، تربیتی، فرهنگی و اجتماعی از بستر مسجد فعالیت های گسترده ای انجام داد و گامی در جهت دستیابی به اهداف و آرمان های انقلابی اسلامی برداشت.

مدارس مسجدمحور در انتظار مصوبه مجلس و تأیید شورای نگهبان

وی با اشاره به فعالیت ۱۵۰ مدرسه مسجد محور در کشور گفت: تلاش ما این است با ایجاد این مدارس طبق تفاهم نامه ای که بین وزارت آموزش و پرورش با وزارت کشور و موسسه تربیتی و آموزشی مدارس مسجد محور به امضا رسید، میان مدرسه، مسجد و منزل پیوند برقرار نماییم.

کد خبر 1744671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha