«مسجد پایگاه قرآنی»؛ ظرفیتی برای توسعه فرهنگ عمومی قرآن در جامعه

پدید آمدن جامعه قرآنی، آرمان انقلاب اسلامی است؛ جامعه ای که تمام امورش با تکیه بر کلام خداوند برگرفته شده هیچ گاه از مسیر تعالی و آبادانی خارج نمی شود.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان

تاکید مقام معظم رهبری در باب «تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی» فتح بابی برای کانون های فرهنگی هنری مساجد بود تا ضمن ورود به این عرصه در تحقق منویات رهبری انقلاب جامه عمل پوشانده شود.

اگرچه مساجد همواره خواستگاه فعالیت های قرآنی بوده اما این توصیه رهبری، تمرکز بر مسئله قرآن را در مساجد گوشزد می کند؛ امری که نیازمند همیاری ارکان مسجد در به ثمر نشستن آن است.

کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز به عنوان محل فعالیت پرشور جوانان و نوجوانان، محیط مناسبی است تا در عرصه قرآن ورود کرده و اخلاق و منش برگرفته از کلام الهی به جامعه تزریق شود.

پدید آمدن جامعه قرآنی، آرمان انقلاب اسلامی است؛ جامعه ای که تمام امورش با تکیه بر کلام خداوند برگرفته شده هیچ گاه از مسیر تعالی و آبادانی خارج نمی شود.

«مسجد پایگاه قرآنی»؛ ظرفیتی برای توسعه فرهنگ عمومی قرآن در جامعه

آنچه اهمیت دارد حرکت در مسیر قرآن کریم است؛ اگرچه قرائت قرآن در مساجد امر نیک و پسندیده ای است اما لازم است در کنار آن به عرصه های دیگر قرآنی نیز توجه شود؛ اموری همچون تفسیر آیات قرآن، آموزش های تجوید، روخوانی، مفاهیم و همچنین تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به سمت قرآن کریم با بهره گیری از روش های نوین و جذاب، توسعه مهدهای قرآنی در مساجد و...

با تاکید رهبری انقلاب در راستای تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی، کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان فارس نیز به این عرصه ورود کرده تا سهم خود را در راستای تحقق منویات رهبری بردارد.

اهتمام ویژه برای تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی

آنگونه که مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس گفته این ستاد اهتمام ویژه ای برای راه اندازی پایگاه های قرآنی و حمایت از برنامه های قرآنی در قالب طرح «هر مسجد؛ یک پایگاه قرآنی» دارد.

حجت الاسلام امیدی از آمادگی ۳۱۲ کانون فرهنگی هنری مساجد استان فارس برای راه اندازی پایگاه های قرآنی، خبر داده که این کانون ها در لبیک به منویات رهبری پایگاه های قرآنی را در مساجد راه اندازی کرده اند.

فعالیت های قرآنی همیشه محور برنامه های کانون های مساجد فارس بوده است و کلاس های آموزشی در رشته های مختلف قرآنی، محافل انس با قرآن کریم، جلسه های تفسیر قرآن کریم، طرح «تلاوت نور» که بیش از یک هزار و ۸۰۰ مسجد در حال اجرا هستند را شامل می شود.

مبدا و شروع کننده تلاوت روزانه قرآن در مساجد فارس کانون های فرهنگی هنری بودند و اکنون بعد از سال‌ها می‌توان گفت کمتر مسجدی است که تلاوت روزانه نداشته باشد.

مساجد پیشگام در فعالیت های قرآنی

به اذعان، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس از سال ها پیش و زمانی که رهبری انقلاب نسبت به گسترش فرهنگ قرآنی دستور دادند کانون های مساجد بحث تلاوت روزانه را آغاز کردند. مبدا و شروع کننده تلاوت روزانه قرآن در مساجد کانون های فرهنگی هنری بودند و اکنون بعد از سال ها می توان گفت کمتر مسجدی است که تلاوت روزانه نداشته باشد. پس از آن در بحث حفظ قرآن تلاش شد و کانون ها به صورت تخصصی در بحث حفظ ورود کردند.

غیر از کانون های فرهنگی، این مهم می تواند در پنج هزار مسجد در استان پهناور فارس محقق شود؛ امری که حجت الاسلام امیدی به آن تاکید دارد و می گوید: این ظرفیت می تواند به صورت تصاعدی بالا رود و افزایش پیدا کند با این نوع نگاه که هر مسجد تبدیل به پایگاه قرآنی شود و دستور رهبری نیز مبنی بر همین است.

وی ادامه می دهد: رهبر انقلاب نسبت به پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی تکلیف مشخص روشن نفرمودند و این یک تکلیف همگانی بوده و تنها بر عهده ارگان و افراد خاص نیست.

«مسجد پایگاه قرآنی»؛ ظرفیتی برای توسعه فرهنگ عمومی قرآن در جامعه

به اعتقاد مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس، پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی به عنوان دو بال برای امام جماعت وظیفه دارند شرایط لازم را برای شکل گیری پایگاه قرآنی در مساجد ایجاد کنند.

پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی به عنوان دو بال برای امام جماعت وظیفه دارند شرایط لازم را برای شکل گیری پایگاه قرآنی در مساجد ایجاد کنند.

آنگونه که حجت الاسلام امیدی گفته تکالیف متولیان مساجد و مردم به صورت منسجم و در کنار یکدیگر به تحقق فرمان رهبری انقلاب در تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی کمک چشمگیری می کند.

کرسی تلاوت در مساجد

وی همچنین به اجرای طرح «کرسی های تلاوت» در کانون های مساجد اشاره کرده و می گوید: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری برنامه ها و طرح های قرآنی از جمله برپایی کرسی تلاوت قرآن کریم در کانون های مساجد در حال برگزاری است.  

به اذعان مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس در استان فارس در راستای اجرای طرح «مسجد، پایگاه قرآن» کرسی های تلاوت قرآن کریم را با حضور قاریان برجسته و ممتاز فارس و کشور برگزار می شود. 

کد خبر 1744805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha