مراکز نیکوکاری؛ تبلور پناه بودن مساجد

تاسیس و راه اندازی مراکز نیکوکاری در مساجد تبلوی از نقش اجتماعی و پناهگاهی مردم در این مراکز دینی است که همت و اراده عمومی را فعال ساخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، احیا کارکردهای مساجد و تقویت نقش این مراکز دینی موضوعی است که بر آن تاکید زیادی می شود تا به جایگاه مهم جامعه اسلامی برسیم.

احیا کارکردهای مساجد و دستیابی به نقش اجتماعی این مراکز امکان جذب و گره گشایی از مشکلات را فراهم می سازد و دستاوردهای مدنی نیز به همراه دارد که اتحاد و همبستگی مردم از جمله آن است.

روزآمدی این ظرفیت فعال مساجد از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نیاز است تا مطالعه همه جانبه بر حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و علمی این عرصه صورت بگیرد و همه جنبه های مثبت و سازنده در این مراکز دینی احیا شود.

مراکز نیکوکاری مساجد تبلوری از پناهندگی مسجد

تحقق این امر مهم نیازمند همکاری دستگاه های اداری و ایجاد مشارکت مردمی بوده تا در کنار همدیگر فعالیت هایی که با محوریت مساجد نقش بیشتری می یابند، رشد پیدا کرده و به جای حرکت روبرو و یا در رقابت آن، پایگاه دینی تقویت و به کارکرد خود برسد.

رفع نیاز خانواده های نیازمند از دل مسجد

مشکلات معیشتی، محدودیت های زندگی و شرایط سختی که گاها بر خانواده ها غالب می شود آنان را به نهادهای حمایتی وابسته کرده و جامعه برای گذر از این شرایط باید همیار و همدل اقشار آسیب پذیر باشد.

یکی از کارکردهای مساجد که رفع نیازهای اجتماعی محسوب می شود، در این راستا باید نقش خود را به واسطه نیروهای جوان و پیشکسوت در کنار همدیگر با رویکرد نوین احیا کند.

طرح مساوات و همدلی دوران کرونا تجربه موفقی در یافتن مسیر واقعی اجتماعی مساجد بود که توانست بسیاری از خانواده ها را دست گیری کند.

مراکز نیکوکاری مساجد تبلوری از پناهندگی مسجد

مدیرکل امور استان‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با برشمردن ماموریت های مساجد گفت: این مراکز دینی در یک مثلت کارکردی متمرکز شده اند که یک ضلع آن کارکرد توحیدی، ضلع دیگر کارکرد ولایی و دیگری کارکرد اجتماعی به عنوان پناهنگاه مردمی است.

به گفته محمدتقی محمدیان مسجد باید در هر محله پناهگاه مردم باشد و فعالیت های اجتماعی، خدماتی و حمایتی در این مراکز صورت گیرد که افراد مختلف برای رفع نیاز خود به این مکان پناه بیاورند.

وی ادامه داد: ایجاد مراکز نیکوکاری، مشاوره، خدمات درمانی و اجتماعی از جمله فرصت ها و بسترها برای دستیابی به کارکرد اجتماعی و حمایتی است.

این مقام مسئول در حوزه فرهنگ و هنر مساجد خاطرنشان کرد: ایفای نقش اجتماعی از یک جنبه و توسعه فرهنگی آن از بعد دیگر حائز اهمیت بوده و می تواند فرهنگ های اسلامی مثل گذشت، انفاق و همدلی را گسترش دهد.

مساجد پایگاه راه اندازی مرکز نیکوکاری در استان اصفهان

راه اندازی مراکز نیکوکاری در نقاطع مختلف کشور یکی از اقدامات مردمی و برون سپاری کمیته امداد طی سال های اخیر است تا اینگونه با فعال سازی بخش مردمی، دامنه خدمات را گسترش داده و مردم را به جای دولت در اداره امور فعال کند.

مراکز نیکوکاری با شناسایی افراد نیازمند و کمک گیری از افراد توانمند فرصت های خوبی را در محلات و مناطق مختلف شهری و روستایی برای کمک به نیازمندان فراهم ساخته اند.

پیش بینی راه اندازی مراکز نیکوکاری در مساجد مصداق بارزی از فعال سازی بخش حمایتی در این پایگاه های دینی بوده که کارکردهای آن را احیا کرده است.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) اصفهان با اشاره به اینکه بیش از ۵۵۰ مرکز نیکوکاری در این استان راه اندازی شده، گفت: بخش عمده ای از این مراکز در مسجد و یا مجاورت این مراکز دینی تاسیس شده اند.

مراکز نیکوکاری مساجد تبلوری از پناهندگی مسجد

علی اخلاقی ادامه داد: نقش و کارکرد مسجدی در توسعه و رونق این دسته از فعالیت ها موثر بوده و توانسته فرصت های خوبی را خلق کند.

اخلاقی معتقد است که این مراکز نه تنها در گره گشایی از نیازهای مردمی بلکه در تقویت فرهنگ خدمت به جامعه نقش داشته است.

تبلور حمایت اجتماعی مسجد در مراکز نیکوکاری

تاسیس و راه اندازی مراکز نیکوکاری در مساجد تبلوی از نقش اجتماعی و پناهگاهی مردم در این مراکز دینی است که همت و اراده عمومی را فعال ساخته است.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان در این خصوص گفت: مردم در مساجد به نیازهای مختلف جامعه می پردازند و متولیان این مراکز در راستای ایفای نقش مسجد فعالیت می کنند.

کریم زارع همکاری و توسعه فعالیت های حمایت با محوریت مساجد را مهم خواند و اذعان داشت: بسیاری از آشپزخانه های پخت غذای گرم در این مراکز بوده و تعامل خوبی در حل مشکلات فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: نسل جوان همکاری خوبی در این خصوص دارند و فرصت های خوبی را خلق کرده اند و اقشار کوچکتر نیز از آنان الگو برداری می کنند.

کد خبر 1745386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha