رقابت ۱۹ نفر برای هر کرسی خراسان جنوبی در بهارستان

سلیمی گفت: به طور میانگین ۱۹ نفر تا این لحظه به ازای هر کرسی سبز بهارستان در خراسان جنوبی به رقابت خواهند پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی ، موسی سلیمی امروز (۱ بهمن) در برنامه زنده پرسمان با موضوع انتخابات اظهار داشت: ثبت نام کاندیداها برای تبلیغات انتخابات در صدا و سیما تا سوم بهمن ماه تمدید شده است. 


وی بر روند انتخابات مروری داشت و افزود: از ۱۶ تا ۲۲ مردادماه پیش ثبت نام متقاضیان انتخاباتی را داشتیم و بعد از آن به مدت دو ماه صحت سنجی ها و صدور کد رهگیری را داشتیم و در ۲۷ مهرماه تا سوم آبان ما ثبت نام نهایی داوطلبین مجلس را داشتیم.


دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی افزود: اعتراض داوطلبین از عدم صلاحیت ها را داشتیم و هیئت نظارت استانی و مرکزی ۵۰ روز مهلت داشتند تا رسیدگی داشته باشند که مهلت تمام شده و مجدد ۲۰ بهمن ماه نتایج نهایی رسیدگی به اعتراضات در شورای شورای نگهبان از طریق فرمانداری ها به اطلاع داوطلبین رسیده می شود و اگر باز هم اعتراضی باشد شورای نگهبان ظرف یک هفته به آن رسیدگی خواهد کرد. 


سلیمی ادامه داد: در ابتدای اسفندماه نتایج قطعی داوطبین به صورت ۱۰۰ درصدی مشخص و دوم اسفندماه اگهی انتخابات منتشر خواهد شد.


وی با بیان اینکه از سوم تا ۹ اسفندماه تبلیغات نامزدهای دوزدهمین دوره انتخابات مجلس را داریم، افزود: ۱۰ اسفندماه (یک روز قبل از انتخابات) هم ممنوعیت تبلیغات را خواهیم داشت.


دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی گریزی به انتخابات مجلس خبرگان رهبری زد و گفت: خراسان جنوبی؛ یک حوزه انتخابیه محسوب می شود که پنج نفر ما متقاضی در زمان ثبت نام داشتیم که در موعد خودش نتایج ابلاغ خواهد شد.


سلیمی گفت: مهلت تبلیغات در انتخابات مجلس خبرگان بیشتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی و ۱۵ روز است؛ از ۲۵ بهمن ماه تا ۹ اسفندماه مجلس خبرگان می توانند تبلیغات داشته باشند.


وی تصریح کرد: حماسه تاریخی در ۱۱ اسفندماه رقم خواهد خورد چراکه مردم همیشه نشان دادند که آن شور و اشتیاق سیاسی را برای اقتدار جمهوری اسلامی ایران را دارند.


دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی در خصوص انتخابات الکترونیکی، گفت: حدود ۲۵ فرآیند انتخاباتی داریم که ۲۴ فرآیند آن کاملا الکترونیکی است، یکی از فرآیندها اخذ رای و شمارش آرا به صورت تمام الکترونیکی است، یک هشتم از حوزه های انتخاباتی که دارای تعدد کرسی باشد پیش بینی شده بود که انتخابات تمام الکترونیک باشد، وزارت کشور پیشنهادات متعدد خود را به شورای نکهبان  ارائه داده و در نهایت در استان ما چون حوزه ای که دارای تعدد کرسی باشد نداشتیم لذا در خراسان جنوبی فرآیند اخذ رای و شمارش آراء به شیوه قبل و تمام الکترونیک نخواهد بود.


سلیمی گفت: در مرحله پیش ثبت نام ۴۷۸ نفر در استان ما ثبت نام کردند که از این تعداد ۲۴۵ نفر موفق به ثبت نام نهایی در چهار حوزه انتخابیه استان شدند که در هیئت های اجرایی؛ صلاحیت ۱۶۰ نفر تایید شد و ۲۸ نفر عدم تایید و ۵۳ نفر هم عدم احراز صلاحیت را داشتند و ۹ نفر هم در مجموع انصراف داشتیم.


وی گفت: در هیئت های نظارت استان ۲۲۱ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت؛ ۷۴ نفر تایید صلاحیت شدند و ۱۲۲ نفر عدم تایید و ۲۵ نفر هم عدم احراز صلاحیت در هیئت نظارت داشتند.


دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی افزود: ۱۵ نفر به نتایج هیچ اعتراضی نداشتند و معترضین اعتراضات خود را اعلام کردند که نتایج در شورای نگهبان  حال بررسی است، دو نفر درخواست تغییر حوزه انتخابیه داشته اند و  ۷۴ نفر حوزه های انتخابیه ما به ۷۶ نفر افزایش یافته است.


سلیمی تصریح کرد: به طور میانگین ۱۹ نفر تا این لحظه به ازای هر کرسی برای رقابت انتخابات حضور دارند.


وی با بیان اینکه تایید صلاحیت ها و عدم تایید صلاحیت ها تا اوایل اسفندماه ممکن است ادامه داشته باشد، افزود: افرادی که اعتراضی نداشتند پرونده آنها رسیدگی نشده است.


دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی در خصوص تخلفات انتخاباتی گفت: ستاد انتخابات به میزان اختیارات قانونی می توانند فعالیت کنند و متناظر با این ستادها می توانند ستاد تبلیغات بانوان و ستاد تبلغات مجازی داشته باشند، البته پیوندها باید در اختیار هیئت بررسی قرار بگیرد.


سلیمی گفت: دادن وعده های خارج از اختیارات نمایندگی توسط نامزدها، هرگونه تخریب و نوشتن خلاف واقع، انتشار اکاذیب، تخریب و پاره کردن عکس سایر نامزدها، چاپ موارد غیرقانونی همه از تخلفات تبلیغاتی محسوب می شود.


وی گفت: حتی چاپخانه ها باید تاییدیه های لازم را داشته باشند و صرف اینکه بخواهد از فردی حمایت کند درست نیست، برگزاری تجمعات انتخاباتی هم فراهم شده و دستگاه های اجرایی هم می توانند کمک کنند و صدا و سیما کانال های محلی انتخابات را راه اندازی کرده است و ثبت نام سه روز دیگر تمدید شده است.

کد خبر 1745437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha