امام جواد(ع) اسوه و الگوی جود و بخشندگی

وجود مقدس نهمین امام شیعیان به جود و سخاوت مشهور است؛ ایشان در برخورد با نیازمندان و مستمندان بسیار سخاوتمند بودند و همیشه به آنان توجه می‌کردند.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان

امام محمد تقی، مشهور به امام جواد (علیه السلام)، نهمین امام شیعیان است و در سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. وی پسر هشتمین امام شیعیان، حضرت رضا (علیه السلام) بود.

امام جواد (علیه السلام) از کودکی به مشقت‌ها و چالش‌های زیادی در اثر بار گران مسئولیت خاندان امامت، و همچنین برخورد با دشواری‌ها و آزمون‌های سیاسی دچار شد. با این حال، امام جواد (علیه السلام) دستاوردهای عظیمی را در طول عمر کوتاه خود در عرصه دینی و علمی حاصل کرد.

از جمله مشهورترین صفات امام جواد (علیه السلام) عدالت، دانش بسیار بالا و سخاوت بود. او می‌توانست به راحتی به سؤالات مردم درباره آیات قرآنی و مسائل دینی پاسخ دهد و علاوه بر آن، دانش عمومی و علم دنیوی نیز در اختیار داشت. امام جواد (علیه السلام) در عرصه سیاست نیز مهارت‌های بالایی داشت و توانست با دانش خود دشمنان را مغلوب کند.

امام جواد (علیه السلام) برای مدت کوتاهی امامت را بر عهده داشت و در سال ۲۲۰ هجری قمری به شهادت رسید.

امام جواد (علیه السلام) با وجود آزمون‌ها و دشواری‌های بسیار، به خوبی موفق شد نقش بسیار مهمی در تحکیم ارزش‌های اسلامی و تبیین اصول آن داشته باشد. ایشان به عنوان پیشوای امامت، افکار و اعمال شیعیان را هدایت می‌کرد و به عنوان الگوی برتر برای دلسوزان مذهب شناخته می‌شود.

امام جواد(ع) اسوه و الگوی جود و بخشندگی

احادیثی از امام جواد (علیه السلام)

أفْضَلُ الْعِبادَةِ الإخْلاصُ «با فضیلت ترین و ارزشمندترین عبادت ها آن است که خالص و بدون ریا باشد.»

عِزُّ الْمُؤْمِنِ غِناه عَنِ النّاسِ «عزّت و شخصیّت مؤمن در بی نیازی و طمع نداشتن به مال و زندگی دیگران است.»

مَنْ أصْغَی إلی ناطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ، وَ إنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبلیس فَقَدْ عَبَدَ إبلیسَ «هرکس به شخصی سخنران علاقمند و متمایل باشد، بنده اوست، پس چنانچه سخنور برای خدا و از احکام و معارف خدا سخن بگوید، بنده خداست، و اگر از زبان شیطان و هوی و هوس و مادیات سخن بگوید، بنده شیطان خواهد بود.»

مَنْ خَطَبَ إلَیْکُمْ فَرَضیتُمْ دینَهُ وَ أمانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ، إلاّ تَفْعَلُوهُ تَکْنُ فِتْنَةٌ فِی الأرْضِ وَ فَسادٌ کَبیرْ «هر که به خواستگاری دختر شما آید و به تقوا و تدیّن و امانتداری او مطمئن می باشید با او موافقت کنید وگرنه شما سبب فتنه و فساد بزرگی در روی زمین خواهید شد.»

مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبِیحاً کانَ شَریکاً فِیهِ «هر که کار زشتی را تحسین و تأیید کند، در عقاب آن شریک می باشد.»

الأمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیُ عَنِ الْمُنْکَرِ خَلْقانِ مِنْ خَلْقِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، فَمْن نَصَرَهُما أعَزَّهُ اللّهُ، وَ مَنْ خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ«امر به معروف و نهی از منکر دو مخلوق الهی است، هر که آن ها را یاری و اجرأ کند مورد نصرت و رحمت خدا قرار می گیرد و هر که آن ها را ترک و رها گرداند مورد خذلان و عِقاب قرار می گیرد.
»

 

امام جواد(ع) اسوه و الگوی جود و بخشندگی

 اسوه جود و بخشش

یک کارشناس علوم دین در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به ویژگی ها و شاخصه های حضرت امام جواد(علیه السلام) می گوید: وجود مقدس نهمین امام شیعیان به جود و سخاوت مشهور است؛ حضرت جواد (علیه السلام) به خصوص در برخورد با نیازمندان و مستمندان بسیار سخاوتمند بودند و همیشه به آنان توجه می‌کردند.

به اذعان حجت الاسلام سجاد ابراهیمی، امام جواد (علیه السلام) نخستین امام است که در سن خردسالی به مقام امامت رسیده و همین امر مشقات و سختی هایی برای ایشان به وجود آورد اما در برابر تمام آزمون ها سربلند بیرون آمد.

پاسخ به ۳۰ هزار پرسش

امام جواد(ع) در علوم فراوانی مهارت داشت و پاسخ به ۳۰ هزار پرسش در یک مناظره با یحی بن اکثم تنها شمه ای از علوم امام جواد (علیه السلام) است.

وی با اشاره به اینکه حضرت امام جواد (علیه السلام) نسبت به سن خود دانش و اطلاعات زیادی داشت، عنوان می کند: این امام همام در علوم فراوانی مهارت داشت و پاسخ به ۳۰ هزار پرسش در یک مناظره با یحی بن اکثم تنها شمه ای از علوم امام جواد (علیه السلام) است.

آنگونه که حجت الاسلام ابراهیمی گفته امام جواد (علیه السلام) را بارها محک علمی زدند که او همواره از آزمون ها سربلند بیرون می آمد. مقام علمی امام جواد (علیه السلام) مورد تایید دانشمندان و بزرگان آن روزگار بود و ایشان با وجود سن کم اما از نظر علمی بسیار مقام بالایی داشت.

امام جواد(ع) اسوه و الگوی جود و بخشندگی

عدالت و مدیریت

 مدیریت دیگر شاخصه امام جواد (علیه السلام) بود که این کارشناس مسائل دین به آن اشاره دارد و می گوید: نهمین پیشوای مسلمین در عرصه مدیریت و نظم نیز بسیار برجسته و جامعه را به خوبی مدیریت می‌کردند.

 او عدالت را ویژگی شاخص این امام همام برشمرده و اظهار می کند: حضرت امام جواد (علیه السلام) در تعامل با مردم و گسترش ارتباطات با سایر طبقات جامعه مهارت داشتند و به دنبال عدالت و انصاف در برخورد با مردم بودند.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به اینکه ابن الرضا(علیه السلام) در برخورد با شرایط سخت و دشواری ها از فروتنی و بزرگمنشی برخوردار بودند، عنوان می کند: حضرت امام جواد (علیه السلام) بسیار سخاوتمند و بخشنده بودند؛همواره به مراقبت و کمک به نیازمندان و مستمندان توجه ویژه‌ای داشته و برای کمک به آنها آماده بودند.

امام جواد (ع) به خصوص در مواجهه با فقر و نیازمندی‌ها، بسیار سخاوتمند بودند. ایشان به صورت مداوم به فقرا کمک می‌کردند و برخی از داستان‌ها و روایات نیز در این مورد ذکر شده که می‌توان دریافت امام علیه السلام بسیار سخاوتمند و بخشنده بوده است.

کد خبر 1745656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha