علت اجرایی نشدن سند تحول در هماهنگ نشدن دستگاه‌های مجری است

صحرایی با بیان اینکه مدرسه قوی ضامن ایران قوی شعار نیست گفت: یکی از مهمترین دلایل اجرایی نشدن سند تحول هماهنگ نشدن دستگاه های مجری سند است و نه ردیف بودجه.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در همایش تعالی و تعاملات خانواده، مدرسه، چالش ها، الگوها و راهبردها گفت: از افتخارات دولت سیزدهم این بود که سازمان تعلیم و تربیت کودک را راه اندازی کرد. یکی از تحولات بنیادین در آموزش و پرورش تاسیس این سازمان است و کودکستان ها به تمام معنا به تعلیم و تربیت کشور پیوستند و حکمرانی مردم پایه برای آنها تعریف می شود.

خانواده صرفا مفهوم مذهبی نیست

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ کشور آیین نامه عوان کودکی به عنوان آیین نامه تاک در دستور هیئت دولت قرار گرفت اما نکته مهم این است که هرچه در سن پایین تر برنامه ریزی کنیم در سن بالا آسوده تر خواهیم بود و اگر این امر راهبرد علمی این همایش باشد، بسیار موفق است.

صحرایی با بیان اینکه باید در برنامه ریزی ها به نقش خانواده توجه کرد، گفت: یکی از اصول مهم در چهارچوب تمامی نهادها و سازمان ها باید خانواده باشد و در الگوی درس علمی خانواده نماینده تمام نهادها و سازمان ها است. جمهوری اسلامی امروز با کمال افتخار مفهوم خانواده را در دست گرفته و این مفهوم صرفا مذهبی نیست و رییس جمهور در عالی ترین جمع دنیا یعنی سازمان ملل از خانواده و بازگشت به خانواده می گوید. خانواده نماینده تفکر در جامعه است.

وی گفت: فمینیسم امروز با فمینیسم قبل از انقلاب صنعتی متفاوت است. فمینیسم امروز هدفش فروپاشی خانواده است در حالی که در جمهوری اسلامی خانواده مرکز سعادت است اما فمینیسم تعاریف جدیدی از خانواده را ارایه می دهد که با فطرت انسان ناسازگار است و ما آن را درست نمی دانیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: خانواده حساس ترین مراحل جامعه پذیری و فرهنگ پذیری را در خود دارد و بنیادی ترین نهاد اجتماعی است.

علت اجرایی نشدن سند تحول در هماهنگ نشدن دستگاه‌های مجری است

امسال شش هزار مدرسه را به مدارس دولتی با بهترین الگوی معماری ایرانی و اسلامی تحویل دادیم

وی با اشاره به ساختار انجمن اولیا و مربیان با بیان اینکه فعالیت معلمی خود را از سال ۷۰ آغاز کردم، خاطرنشان کرد: ساختار انجمن اولیا و مربیان در آن روز به مراتب بهتر از امروز بود اما چرا خانواده شریک واقعی مشارکت در تعلیم و تربیت نشد و صرفا به نقش اداری مالی تقلیل یافت. رابطه مشارکت خانواده و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یک رابطه مستقیم و منسجم است.

وی افزود: امسال شش هزار مدرسه را به مدارس دولتی با بهترین الگوی معماری ایرانی و اسلامی تحویل دادیم. مدرسه معلم سوم بچه ها است و ساختمان فیزیکی مدارس دولتی در سرجمع بهتر از مدارس غیر دولتی است.

صحرایی تصریح کرد: بهترین معلمان و مدیران ما در مدارس دولتی هستند و نیروهای مدارس غیر دولتی رابطه استخدامی با ما ندارند اما چگونه است که عملکرد مدارس غیر دولتی بهتر از دولتی است؟ آنچه از آمار به دست می آید، آن است که مشارکت خانواده و نظام انگیزشی در مدارس غیر دولتی به مراتب بیشتر است.

از سال آینده دانش آموزان یکی از عوامل ارزیابی معلمان هستند

وی در مورد ارزیابی از عملکرد معلمان افزود: از سال آینده دانش آموزان یکی از عوامل ارزیابی معلمان خواهند بود. بر همین اساس ساختاری برای ارزیابی معلمان از دانش آموزان و خانواده تشکیل می شود و از اولویت های مهم آموزش و پرورش در سال آینده است.

یکی از مهمترین دلایل اجرایی نشدن سند تحول هماهنگ نشدن دستگاه های مجری سند است

وی با اشاره به بندهای مختلف سند تحول و نقش و جایگاه خانواده در این سند یادآور شد: امروز مهمترین دلیل عدم اجرای سند تحول عدم شکل گیری ائتلاف است که باید از ذهن بر زبان جاری شود و شاهد شکل گیری عوامل مهمی مانند خانواده، مدرسه و مسجد به عنوان سه ضلع مهم در تعلیم و تربیت باشیم. یکی از مهمترین دلایل اجرایی نشدن این سند هماهنگ نشدن دستگاه های مجری سند است و نه ردیف بودجه. امروز همه باید دل در گروی ائتلاف کشور را دهیم و مدرسه ها را که در نبرد بی امان با آموزه های غیر انسانی هستند، یاری کنیم. راه پیشرفت کشور شکل گیری و جوشش میان مدرسه و خانواده است. همه برای ایران به مدرسه برگردیم.

وی گفت: اینکه می گوییم مدرسه قوی ضامن ایران قوی است، یک شعار نیست بلکه یک یافته ثابت است. آموزش و پرورش در جایی با تمام مردم ارتباط برقرار می کند که هیچ کس حضور ندارد. معلم در تمام نقاط کشور حضور دارد، حتی جایی که امواج رادیویی و نور نرفته است، معلمان حضور دارند و ما سه هزار معلم عشایری داریم اما معلم بدون خانواده نمی تواند ماموریتش را تمام کند، برای این مهم چه کردیم.

وی گفت: بازگشت به انجمن اولیا و مربیان قوی و اثرگذار، پرهیز از ایده های نه چندان تایید شده برای این ساختار مهم، برخورد غیر سیاسی با پدیده های تعلیم و تربیت از نیازمندی های اصلی ماست. آموزش و پرورش گوهرهای گرانقدر کشور را در اختیار دارد و کودکان ما بزرگترین سرمایه های کشور هستند که در آموزش و پرورش در حال رشد هستند.

 آداب و رسوم مدارس از مساجد نشات گرفت

در ادامه این برنامه، غلامعلی افروز، استاد دانشگاه افزود: بر این باور هستیم که خانواده نهاد جاودانه، بی بدیل و انسان ساز است. تمام نهادها برای تحکیم و استمرار خانواده و تامین نیازهای این نهاد تاسیس می شوند. احساس امنیت منوط به احساس امنیت در خانواده است. امنیت و آرامش آموزشی، اجتماعی، اقتصادی همگی در وجود خانواده متبلور می شود. خانواده زیارتگاه دلبران است. زیارت هم باید خانواده محور باشد زیرا خانواده اصل و محور است.

علت اجرایی نشدن سند تحول در هماهنگ نشدن دستگاه‌های مجری است

وی گفت: خانواده تنها نهاد بی بدیل اجتماعی است و نهادهای دیگر برای حفظ و تامین نیاز آن فعالیت می کنند. مدرسه نهاد رسمی اجتماعی است که تجربه رسمی کودکان را به آنها ارایه می دهند. کودکان ما نیازمند معلمانی از جنس خود آنها هستند. اولین نیاز مبرم بچه ها در دبستان ها عطوفت و مهربانی از معلمان است اما متاسفانه حقوق عاطفی کودکان در مدرسه ها مثله و حقوق آنها در مدرسه ضایع می شود.

وی با اشاره به نقش مساجد در شکل گیری مدارس خاطرنشان کرد: سرچشمه مدارس مساجد هستند. تاریخ نشان می دهد که مدارس ما از مساجد آغاز شده اند و آداب و رسوم مدارس از مساجد نشات گرفت. پیوند سه گانه منزل، مدرسه و مسجد باید در کنار یکدیگر شکل بگیرند و مدیر مدرسه می تواند نماد این ارتباط باشد.

وی گفت: دبیرستان های ما نیازمند یک رشته عمومی مهارت، پرورش خلاقیت هستند و وجود سازمان یافته و مقتدر انجمن اولیا و مربیان از ضروریات های امروز مدارس کشور است.

در ادامه این همایش، انسیه خزعلی معاونت زنان ریاست جمهوری با تبریک ایام ماه رجب و تاکید بر جایگاه خانواده گفت: تمام نهادهای ما باید حول محور خانواده شکل بگیرد. کلام آمرانه خداوند بر حفظ خود و خانواده است و همواره تاکید بر صیانت و پرورش صحیح خانواده دارد.

علت اجرایی نشدن سند تحول در هماهنگ نشدن دستگاه‌های مجری است

معاونت زنان ریاست جمهوری افزود: از لوازم رسیدن به تمدن و ارتقا و پیشرفت فرهنگی جامعه ارتقای کمی و کیفی خانواده ها و حفاظت از آنها در برابر آتش های مختلف امروز است. خانواده مهمترین واحد اجتماعی است و بسیاری از کارکردهای ما از جمله اقناع فکری و عاطفی بر عهده خانواده است و هرگونه کم توجهی بر جایگاه خانواده تبعات جبران ناپذیری را بر جای دارد.

خزعلی با تاکید بر جایگاه محوری خانواده خاطرنشان کرد: تغییر نگاه تربیتی به خانواده، رواج خودمحوری موجب تزلزل این نهاد است. نظام آموزشی باید فرزندانی متعهد به پدر و مادر را تربیت کند اما ابتدا باید علاقه مند به تشکیل خانواده باشد.

 هدف سند ۲۰۳۰ تسلط فرهنگی  غربی در کشور بود که با ایستادگی رهبر انقلاب مواجه شد

وی با اشاره به دلایل اجرایی نشدن سند ۲۰۳۰ گفت: هدف این سند در وهله اول خانواده بود اما جای تقدیر بی حد و حصر از رهبر انقلاب داریم؛ همان گونه که امام در برابر کاپیلاتوسیون ایستادند رهبر معظم انقلاب نیز در مقابل این سند ایستادند و فرمودند ما نیازی به اسناد غربی نداریم و خودمان می توانیم مسایل و مشکلات خود را حل کنیم در حالی که سند ۲۰۳۰ ابلاغ شده بود اما اجازه ندادند تسلط فرهنگی در کشور سرازیر شود. ما نیازمند مهارت آموزی همزمان اولیا و دانش آموزان هستیم و این همسویی موجب می شود تا بسیاری از آسیب ها و تناقضات جلوگیری شود.

متاسفانه برخی از همکاری ها میان خانواده و مدرسه فقط در حوزه مالی خلاصه می شود

وی گفت: متاسفانه برخی از همکاری ها میان خانواده و مدرسه فقط در حوزه مالی خلاصه می شود در حالی که باید در تمام ابعاد این هماهنگی و همدلی میان مدرسه و خانواده صورت گیرد. از جمله مسایلی که موجب بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی، تعارض و ناهماهنگی میان اولیا و مربیان و مدرسه است، شناخت انتظارات والدین از مدرسه و انتظارات مدرسه از اولیا و تقسیم کار و مسئولیت این دو نهاد می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. امیدواریم با نگاه جدید شاهد رویکرد تقویت مشارکت والدین و نه تنها در مسایل مالی بلکه به عنوان شریک در مسایل تربیتی باشیم.

طرح زندگی بالندگی به همت معاونت زنان ریاست جمهوری در ۵ استان

وی در مورد برنامه های معاونت زنان در حوزه خانواده گفت: زندگی بالندگی از جمله برنامه های این نهاد است که در آن به تربیت مربیان با همکاری آستان قدس رضوی توجه شده است و در اولویت قرار گرفته است؛ بر همین اساس دوره هایی برای این منظور برگزار شده و در پنج استان طرح زندگی بالندگی در حال اجراست که امیدواریم در سال های بعد به تمام استان ها سرایت کند.

رویداد خانواده و فرهنگ عامه از دیگر فعالیت های  معاونت زنان ریاست جمهوری است

وی گفت: رویداد خانواده و فرهنگ عامه از دیگر فعالیت های این نهاد است که باید همه همکاری کنند. برای این امر ۹ کارگروه در زمینه خانواده تشکیل شده است که در قالب نیازهای خانواده از جمله مد و لباس و خانواده، تعلیم و تربیت و خانواده، کارآفرینی و خانواده، تغذیه سالم و خانواده و ... است. ما می توانیم دانش آموزان را همیار خانواده قرار دهیم و در دانش آموزان ایجاد انگیزه کرده و آنها را حلقه وصل میان خانواده و مدرسه بدانیم.

در مدرسه تراز سند تحول خانواده به عنوان کنش گرا در کنار مربیان متولی تعلیم و تربیت است

بنا بر این گزارش، علی محبی، دبیر این همایش گفت: استقبال از این همایش کم نظیر بوده است. این همایش در هشت محور و ۴۲ زیر محور برگزار شده و ۳۰۰ هزار نفر از سامانه همایش بازدید کردند و بیش از ۲۶ همایش علمی برای برگزاری این همایش اجرا شده است. خانواده در اجرا، ارزیابی برنامه های درسی، سیاستگزاری های برنامه ریزی در بعد یادگیری بسیار موثر است و باید در دستور کار قرار گیرد. خانواده و مدرسه باید برای اجرای نقش بی بدیل خود آماده باشند و قبل از آن بیاموزند.

وی با اشاره به نقش خانواده در تعلیم و تربیت در سند تحول گفت: در مدرسه تراز سند تحول خانواده به عنوان کنش گرا در کنار مربیان متولی تعلیم و تربیت است و یکی از ملاک های ارزیابی مدرسه میزان تعامل خانواده و مدرسه است. این همایش با سه هدف توصیف وضعیت موجود و آسیب شناسی آن، ترسیم وضعیت مطلوب و تدوین برنامه ها و آیین نامه ها برای رسیدن به وضعیت مطلوب برگزار شده است.

کد خبر 1745899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha