نصرت امام نماد شیعه است/ فرهنگ نصرت امام در دانشگاه آزاد ترویج می‌شود

طهرانچی با بیان اینکه علم و فناوری در حوزه فرهنگ باید امام‌محور باشد، گفت: نصرت ائمه(ع) نماد شیعه است، این نصرت یعنی در غم آنها غمگین و محزون و در شادی‌شان شاد باشیم.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری شبستان، آیین افتتاحیه سومین جشنواره «امامت و مهدویت» امشب (چهارشنبه، چهارم بهمن ماه) همزمان با شب ولادت امیرالمومنین امام علی(ع) در مشهد مقدس برگزار شد.

علم و فناوری در حوزه فرهنگ باید امام‌محور باشد

نصرت امام نماد شیعه است/ فرهنگ نصرت امام در دانشگاه آزاد ترویج می‌شود

بنابراین گزارش، دکتر «محمدمهدی طهرانچی»، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این آیین با بیان اینکه دانشگاه دیروز دانشگاه علم بود، اظهار کرد: اساساً دانشگاه با ورود به ایران با بنیان گذاری غلط در عرصه دین ستیزی و تقلید علمی همراه شد!

وی ادامه داد: دانشگاه سه ساحت دارد، ساحت نخست و قبل از تأسیس فرهنگ است، ساحت دوم علم و ساحت سوم فناوری و دال مرکزی هر سه‌ی این ساحات، تربیت قوه عاقله است.

طهرانچی افزود: ما بلدیم چگونه در آغازِ علم عمل کنیم مثل آنکه انتخاب واحد می کنیم، کلاس های درس را شروع و در پایان ترم امتحانات را برگزار می کنیم؛ اما فرهنگ چه می شود و قاعده کار فرهنگی چیست؟ اگر فرهنگ ساحتی دانشگاهی است جای آن کجا است؟ ... سال تحصیلی چطور به فرهنگ آراسته می شود، فرهنگ ارزش آفرین است و دال مرکزی می خواهد کجا باید به دنبال کار فرهنگی بود و حول چه محوری؟

وی تأکید کرد: در غرب می گویند کار فرهنگی برای یکپارچگی اجتماعی و ارتقا است، ما کجا باید این یکپارچگی را بیابیم؟! ... رسول خدا(ص) تنها پیامبری هستند که در مقابل رسالت خود و زحماتی که متحمل شدند اجر خواستند و گفتند امت حول مودت اهل بیت ایشان یکپارچگی اجتماعی داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این سوال که در این میان «وظیفه ما شیعیان چیست؟»، تأکید کرد: وقتی حضرت آدم(ع) با وسوسه شیطان، از بهشت رانده شد برای توبه و بخشش الهی به پنج تن آل عبا(ع) متوسل شد این یعنی حتی آدم ابوالبشر برای هدایت به ائمه(ع) نیاز داشت و وجود مقدس آن حضرات(ع) محور هدایت ما انسان است.

وی با بیان اینکه نصرت ائمه(ع) نماد شیعه است، گفت: این نصرت یعنی در غم آنها غمگین و محزون و در شادی‌شان شاد باشیم.

طهرانچی در ادامه ابراز کرد: فرهنگ برای اثرگذاری نیازمند جریان سازی، گفتمان سازی، شبکه سازی، نهادسازی، نمادسازی و نهایتاً رفتارسازی است؛ تا ما شعار نداشته باشیم به شعور نمی رسیم جوان امروز شعار و شعف می خواهد!

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه نیز در فرآیند نصرت امام(ع) باید جایگاه خود را بیابد و در این مسیر از مال و جان بذل کند، تأکید کرد: تلاش داریم با برگزاری جشنواره امامت و مهدویت این جایگاه را بیابیم؛ این جشنواره در فاصله میلاد امیرالمومنین(ع) تا نیمه شعبان، با برگزاری همایش ها، پیش نشست ها، نشست ها و کرسی ها و ... می کوشد جریان فرهنگی مبتنی بر مدار نصرت امام را بر فضای دانشگاه حاکم کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای مدیر یک سازمان و مجموعه چه چیز بالاتر از آنکه نشان افتخار برگزاری چنین جشنواره ای را به سینه بزند؛  را برای خود برگزیند. علم و فناوری در حوزه فرهنگ باید امام‌محور باشد اینچنین است که فرهنگ انقلابی نشر و توسعه می یابد.

آغاز به کار ۴۲ واحد دانشگاهی در جشنواره

اضافه شدن بخش دانش آموزی به سومین دوره جشنواره امامت و مهدویت

بنابر این گزارش ، محمدجواد جعفری، دبیر سومین جشنواره امامت و مهدویت نیز در این آیین با اشاره به آیه ۶۹ سوره مبارکه نساء، بیان کرد: هر کدام از ما روزانه حداقل ۱۰ بار در نمازهای واجب از خدا می خواهیم ما را به صراط مستقیم که بنابر تفاسیر منظور وجود مقدس اهل بیت(ع) است، هدایت کند.

وی با اشاره به آغاز سومین جشنواره امامت و مهدویت، تصریح کرد: این جشنواره از امشب و در جوار بارگاه نورانی حضرت ثامن الحجج(ع) آغاز می شود و تا نیمه شعبان، سالروز ولادت امام زمان(عج) ادامه دارد؛ با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و همزمانی تقریبی آن با نیمه شعبان، آیین پایانی جشنواره چند روز پس از آن و در جوار حرم حضرت فاطمه معصومه(س) در قم برگزار می شود.

جعفری اضافه کرد: این جشنواره از برکات رویش و زایش سند تحول دانشگاه ها با الهام از سخنان مقام معظم رهبری و به ابتکار دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود. خوشبختانه در دو دوره گذشته این جشنواره جای خود را در میان مخاطبان باز کرده است و از فردا، سیزدهم رجب به طور همزمان ۴۲ واحد دانشگاهی با ۵۲ برنامه کار خود را در سومین دوره آن آغاز می کنند.

افزوده شدن بخش دانش آموزی

دبیر سومین جشنواره امامت و مهدویت در ادامه ابراز کرد: با عنایت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، امسال بخش دانش آموزان نیز به جشنواره افزوده شده و خوشبختانه تولیدات بچه مدرسه ای ها واقعا شگفت انگیز است. چنان که شش قرارگاه دانش آموزی فعال داریم.

میراث امام هادی(ع) محور جشنواره شود

نصرت امام نماد شیعه است/ فرهنگ نصرت امام در دانشگاه آزاد ترویج می‌شود

این گزارش می افزاید: حجت الاسلام و المسلمین محمد شریفانی نیز در ادامه این آیین با تأکید بر احیای میراث امام هادی علیه السلام در فضای دانشگاهی، گفت: پیشنهاد می شود با موافقت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برای دوره آتی زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه امام هادی(ع) محور قرار بگیرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در زیارت جامعه کبیره نزدیک به ۴۰۰ وصف درباره امام و جایگاه امامت آمده و امام هادی(ع) به ۱۲ شاه‌کلید در این زیارت تصریح کرده و از مجموع آن درمی یابیم هر برکتی که به ما می رسد به دلیل وجود مقدس ائمه(ع) است و هر جا به مشکلی مبتلا می شویم برای آن است که از آن حضرات(ع) دور می شویم.

وی در ادامه ابراز کرد: زیارت دیگری که امام هادی(ع) انشاء کرده اند و حتی بیش از جامعه کبیره و بشدت غریب است، زیارت غدیریه است متاسفانه نه تنها عوام بلکه خواص هم نسبت به این زیارت بی توجه و غافل هستند! در این زیارت بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ صفت حضرت امیرالمومنین(ع) بیان شده، مثل اینکه هرگز بین کلام و رفتار حضرت امیر(ع) تناقض نیست؛ امام هادی(ع) در این زیارت به ۲۰ آیه از قرآن اشاره و بیان می کنند که تفسیر و تأویل همه آنها وجود مقدس امیرالمومنین(ع) است.

حجت الاسلام شریفانی با بیان اینکه حضرت هادی (ع) مسئله امامت را به زیبایی هر چه تمام جلوه گر کرده اند، گفت: کسی که از امام فاصله بگیرد از خط بیرون می زند اگر پل بین خود و مسیر امامت را درست کردیم، از ظلمات به سوی نور رهمنون می شوی. خواجه نصیرالدین طوسی با زبان شعر به زیبایی تمام روی درهای حرم مطهر رضوی این مسئله را یادآور شده که فقط محبت امیرالمومنین علیه السلام دست گیر ما است.

نصرت امام نماد شیعه است/ فرهنگ نصرت امام در دانشگاه آزاد ترویج می‌شود

وی با اشاره به رسالت های موسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، تأکید کرد: مردم سه دسته اند، آنها که پشت امام هستند آنها که اهل سوال و شبهه هستند و باید پاسخ بگیرند و کسانی که بریدند و به نوعی یتیم شدند و باید هوای آنها را هم داشته باشیم.

بنابر این گزارش، عباس مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی هم در ابتدای این آیین به حضار و شرکت کنندگان خیرمقدم گفت.

تجلیل از حسن خیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم، قباد میمنت آبادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کردستان، غلامرضا کاظمی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان خراسان شمالی و مهدی منصوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان به عنوان خادمان برگزیده فرهنگ امامت و ولایت ازجمله بخش های این آیین افتتاحیه بود.

نصرت امام نماد شیعه است/ فرهنگ نصرت امام در دانشگاه آزاد ترویج می‌شود

نصرت امام نماد شیعه است/ فرهنگ نصرت امام در دانشگاه آزاد ترویج می‌شود

مدیحه سرایی حسن عبدی، مداح آل‌الله(ع)، شعرخوانی حامد حسین‌خانی، شاعر اهل بیت(ع) و اجرای سه قطعه سرود توسط گروه سرود «زهرائیون» اهواز که با استقبال حضار همراه شد، ازجمله دیگر بخش های آیین افتتاحیه سومین جشنواره امامت و مهدویت بود.

کد خبر 1746174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha