اخلاق؛ شاه‌بیت حکمرانی امیرالمؤمنین(ع)

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در سیره و سبک حکمرانی امیرالمؤمنین(ع)، رعایت موازین اخلاقی در کنار تلاش برای تحقق عدالت، جایگاه بسیار مهمی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهرام دلیر نقده ای در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تبریک فرارسیدن سیزدهم رجب، سالروز ولادت امیرالمؤمنین(ع) ابراز داشت: گرچه در نوع سیاست ورزی حکومت امام علی(ع) بحث عدالت و تحقق حقوق مردم و اقشار مستضعف جامعه حائز اهمیت است اما همه این اصول حکمرانی توأم با رعایت موازین اخلاقی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: با نگاهی به فرمایشات حضرت و سیره و سبک زندگی علوی به خوبی متوجه می شویم که مهم ترین کلیدواژه در حکومت ایشان چه در مقوله پذیرش حکومت و چه پیاده کردن اصول حکومتی بحث اخلاق و رعایت کرامت انسانی بوده است.

وی همچنین گفت: در تأیید این ادعا باید به این نکته اشاره کرد که اگر مولی الموحدین(ع) اخلاق را زیر پا می گذاشت بی شک خانه نشین نمی شد، کما این که خود ایشان تأکید می کنند که من از معاویه سیاستمدارتر هستم، اما برای ایشان اخلاق مهم است و این که از اصول اخلاقی و شرعی به هیچ وجه چشم پوشی نمی کنند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: چنانچه نیم نگاهی به نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر و البته دیگر بیانات و فرامین حضرت خطاب به کارگزاران حکومتی بیندازیم، به نیکی متوجه می شویم که مباحث اخلاقی در همه آنها در اولویت است.

وی خاطرنشان کرد: البته در بحث و بررسی شاخصه ها و مؤلفه های حکومت علوی باید به همه جوانب امر توجه کرد و این طور نیست که صرفاً به یک بُعد توجه داشت و از ابعاد دیگر غافل شد و لذا اخلاق مداری در سبک حکمرانی تنها یک بعد از صفات و شاخصه های حکمرانی علوی به شمار می رود.

کد خبر 1746184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha