نامه امام علی(ع) راهگشایی برای حل مشکلات جامعه

حجت الاسلام لطفیان گفت: محتوای نامه ۴۵ امام علی علیه السلام در نهج البلاغه، راهبردی و گره گشای جامعه است که نیازمند نهادینه شدن محتوای آن در جامعه هستیم.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- ۱۳ رجب سالروز ولادت باسعادت بزرگمردی است که خداوند متعال با مقدر کردن تولدش در کعبه، بزرگی و عظمت شخصیتش را به همه جهانیان نشان داد، آری امروز یادآور سالروز ولادت حضرت علی(ع) الگوی عدل و عشق است.

میلاد حضرت علی علیه السلام، مظهر تمام عشق و صفا و تفسیر بلند عدالت و شجاعت است و تکرار نامش، بیابان‌های خشک ظلم و تبعیض را به سبزترین باغ‌های عدالت، پیوند می‌زند و کائنات، با تکرار نامش به تکاپو می‌افتند و قیام می‌کنند. 

*سیری بر زندگی حیدر کرار(ع)

حضرت علی علیه السلام بنا بر قول اکثر علما و مورخان در روز جمعه در حالی که سیزده روز از ماه رجب می گذشت، پای به عرصه وجود گذاشت، تولد آن حضرت در مکه و در خانه کعبه بوده است.

شش سال داشت که سرپرستی وی را حضرت محمّد صلی الله علیه و آله به عهده گرفت و پس از آن همیشه با آن حضرت بود، با او می خورد و با او می خوابید و با او بیدار می شد و سایه به سایه او؛ و پا به پای او راه می رفت و بزرگ می شد. 

۱۰ سال از عمرش گذشته بود که حضرت محمّد صلی الله علیه و آله به پیامبری برانگیخته شد و او اوّلین کسی بود که به رسول خدا ایمان آورد و اسلام را به عنوان آخرین دین خدا پذیرفت.

علی(ع) نمونه کامل انسان الهی، الگوی تربیتی اسلام و تبلور عینی تفکر توحیدی است، انسان والایی که از کودکی در محضر پیامبر اکرم(ص) رشد کرد، در مکتب او پرورش یافت و در پرتو ابعاد روحی و مکارم اخلاقی والای ایشان و در سایه فرهنگ قرآنی شخصیتش شکل گرفت.

رسول اکرم(ص) در وصف دوستی علی(ع) می فرمایند: آگاه باش کسی که علی را دوست بدارد، مرا دوست داشته است و کسی که مرا دوست بدارد، خدا از او خشنود است و کسی که خدا از او خشنود باشد، بهشت را به او پاداش می دهد.

*نامه ۴۵ نهج البلاغه؛ نقشه کاربردی و راهبردی برای همه جامعه

به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت علی علیه السلام به سراغ حجت الاسلام کاظم لطفیان-دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور- رفتیم. وی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به نامه ۴۵ نهج البلاغه اظهار داشت: محتوای نامه ۴۵ امام علی علیه السلام بسیار عمیق و راهبردی و کاربردی برای همه اعضای جامعه است.

وی ادامه داد: یک سری توصیه های عمومی و اختصاصی دارد که راهگشا و کره گشا خواهد بود و آن چه در این نامه اهمیت دارد اولا بحث نصیحت و خیرخواهی است.

حجت الاسلام لطفیان با بیان اینکه نکته دوم در این نامه که امام علی علیه السلام تاکید می کنند بحث مراقبت است، افزود: در این مراقبت دو چیز برجستگی دارد که سلوک مردمی و فاصله گرفتن از کانون های قدرت و ثروت است و در قالب این نصیحت اهمیت زیادی پیدا می کند.

وی در ادامه گفت: سومین نکته بحث حلال و حرام است و در زندگی همه افراد به خصوص مسئولان اهمیت جدی پیدا می کند و در این نامه به مسئله مردم داری و تنظیم زندگی با افراد عادی جامعه اشاره شده است.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور بیان کرد: نکته بعدی که در این نامه نورانی اهمیت دارد بحث بی توجهی به آن چیزی است که از کف انسان خواهد رفت و برای انسان ماندگار و پایدار خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این نامه به مسئله ورع اشاره شده است، افزود: این ورع انسان را از لغزش ها دور می کند و تقوایی که امام علی علیه السلام به آن اشاره می کنند مرتبط با حوزه فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و انسان را از لغزش دور می دارد.

حجت الاسلام لطفیان ادامه داد: امام علی علیه السلام در این نامه به بحث عفت اشاره می کنند. عفت امر درونی و در بین جامعه به معنای خودداری است که امروز در جامعه ما اهمیت دارد.

*بیمه شدن جامعه در گرو دوری از لغزش ها 

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور عنوان داشت: برخی از این خواسته ها در حوزه فردی باید تحقق پیدا کنند و برخی هم تجلی اجتماعی دارند یعنی باید به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شوند.

وی با اشاره به اینکه دوری از لغزش ها اگر در صحنه اجتماعی تجلی پیدا کند قطعا جامعه بیمه خواهد شد، افزود: اگر همه مردم اهل تلاش باشند در صحنه اجتماعی باید این تلاش و مجاهدت به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه مسئله عفت عمومی امروز جامعه ما بیش از گذشته به آن نیاز دارد، ادامه داد: دشمن تلاش می کند تا یک درندگی در عفت ایجاد کند که نیاز به مراقبت همگان دارد و همه موظف به رعایت عفت هستیم تا عفت اجتماعی در جامعه نهادینه شود.

حجت الاسلام لطفیان در ادامه گفت: مسئله استواری در مسیر دین هم با استواری یک نفر تحقق پیدا نمی کند و تجلی آن باید در صحنه جامعه باشد و ملت ایران آن را به نمایش گذاشتند.

*لزوم توجه به مسئله ولایت مداری

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور با اشاره به ویژگی های پیرو واقعی اهل بیت(ع) عنوان کرد: یکی از این ویژگی ها بحث ولایت مداری است به این معنا که انسان در مسیر ولایت امام علی(ع)، زندگی خود را به گونه ای تنطیم کند تا عنصر ولایت در جامعه نهادینه باشد.

حجت الاسلام لطفیان ادامه داد: تنظیم مودت دومین ویژگی است و این مودت باید به گونه ای در صحنه اجتماع تجلی پیدا کند و آدمی باشیم که در مسیر دوستی خود با دیگران و دیگران با ما تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه انسان باید در مسیر احیای امر اهل بیت(ع) تلاش کند، افزود: ارتباطات خود را در این مسیر قرار دهد و ویژگی دیگر این است که از ظلم به دیگران فاصله بگیریم.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور در پایان بیان کرد: بر توجه به همسایگان و دوری از تجملات و قرارگرفتن در مسیر معاشرت با دیگران نیز تاکید شده است و خودش را آماده کند تا هستی خود را در مسیر ولایت فدا کند.

کد خبر 1746227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha