از کاهش تولید تا نگرانی کشاورزان سرایانی در سرمایه گذاری چند ساله/ تکرار تجربه چهار فصل در یک روز

تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات آسمانی در زمستان سال جاری باعث شده تا مردم به ویژه کشاورزان سرایانی، آب و هوای چهار فصل را در یک روز تجربه کرده و تکرار این وضعیت نگرانی کشاورزان را در کاهش عملکرد محصولات و آینده سرمایه گذاری هایشان به ویژه در حوزه محصولات باغی بیشتر کرده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: کشاورزان سرایانی اعتقاد دارند که تکرار وضعیت آب و هوایی کنونی بر عملکرد محصولات باغی و کشاورزی تاثیر مستقیمی دارد و استمرار این وضعیت بر نگرانی آنان افزوده است.


ذبیح اله ساعدی از کشاورزان سرایانی با اشاره به شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری گفت: صبح اول وقت آب و هوای بهاری و ظهر آب و هوای تقریبا تابستانی و عصر هوای پاییزی و بالاخره آب و هوای شب نیز تقریبا زمستان را برای کشاورزان تداعی می کند.


این کشاورز سرایانی که بالغ بر ۸۰ سال سن دارد با اشاره به اینکه کمتر سالی است که در طول عمرش تکرار این وضعیت را به یاد دارد، ادامه این وضعیت را با توجه به اینکه تاکنون پاییز را پشت سر گذراندیم و یک ماه هم از زمستان سپری شده است و نزولات آسمانی نداشتیم از تاثیر آن بر کاهش محصولات باغی و کشاورزی در سال آینده می گوید.


وی گفت: تمام نگرانی کشاورزان و باغداران بابت سرمایه گذاری چندین ساله شان در حوزه باغات انار و پسته است که تقریبا بیشتر درآمد باغداران از طریق باغات پسته تامین می شود.


یکی دیگر از باغداران شهر آیسک هم که چندین هکتار باغات انار و پسته علاوه بر مزارع زعفران در اختیار دارد با اشاره به نقل قول گذشتگان که می گفتند: «نم نم قوس» کمبود و نبود پراکنش مناسب بارندگی‌ها را در ابتدای سال زراعی را متذکر شد و گفت: افزایش تولید محصولات و عملکرد بالای محصولات تولیدی همواره به پراکنش مناسب بارندگی‌ها و میزان آن در ابتدای سال زراعی وابسته است.


این کشاورز آیسکی در ادامه با بیان اینکه این اتفاق در سال جاری زراعی به حداقل ممکن خود رسیده است، ادامه داد: کاهش محصولات و افزایش آفات در سال زراعی جاری قابل پیش بینی است و کشاورزان باید خود را آماده مدیریت بیشتر مزارع و باغات کنند.


محسن رفیعی یکی از کارشناسان کشاورزی شهرستان سرایان با بیان وضعیت کنونی گفت: کمبود بارندگی ها در فصل پاییز و ادامه این وضعیت تاکنون، تاثیر جدی بر عملکرد تولید محصولات سال زراعی جاری خواهد داشت و موجب کاهش شدید محصولات خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه هنوز به گفته کشاورزان با گذشت یک ماه از فصل زمستان در برخی از نقاط شهرستان برگ های درختان سبز است، خاطرنشان کرد: سال زراعی جاری با توجه به کاهش نزولات آسمانی و افزایش دمای هوا، در اکثر محصولات از قبیل گندم و جو و زعفران و همچنین باغات میوه و پسته با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم بود.


به گفته وی از آنجایی که اکثر کشاورزان شهرستان خرده مالک بوده، باید آب لازم جهت تامین آبیاری مزارع و باغات را در اختیار داشته باشند.


این کارشناس کشاورزی همچنین با توصیه به کشاورزان خاطرنشان کرد: در تغذیه محصولات باغی و زراعی باید دقت بیشتری داشت تا با توجه به کمبود باران و افزایش دما، خسارات وارده به محصولات باغی و زراعی به حداقل ممکن برسد.


جعفر پیشدادی کارشناس مرکز هواشناسی شهرستان سرایان هم با اعلام وضعیت بارندگی های سال زراعی جاری گفت: مجموع بارندگی سال زراعی تا به امروز ۶.۷ میلیمتر بوده که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۳۱.۸ میلمتر بوده است.


وی میزان بارندگی های شهرستان را در بلند مدت آماری حدود  ۳۴.۶ میلمتر عنوان و خاطرنشان کرد: گزارش بارندگی های سال جاری با مدت مشابه در سال قبل و نیز در بلند مدت، حاکی از کاهش و پراکنش معناداری دارد.

کد خبر 1746243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha