دَمی با عاکفان کوی دوست

اعتکاف فرصتی است تا بندگان مومن در مساجد به سه روز روزه‌داری به دور از تعلقات مادی و دنیوی برای رسیدن به قله‌های معنویت با چشمانی اشکبار خاضعانه به عبادت و شب زنده‌داری بپردازند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ زهرا مهرور؛ رجب به تعبیر پیامبر اسلام (ص) ماه خدا و ماه مهربانی است، تا مومنان با دل و جان و بریدن از دنیا به استغفار از درگاه کبریایی خالق خود را پاکیزه کنند و در دریای بیکران رحمتش سیراب شوند.

اگر چه اعمال معنوی با منابع دین اسلام در این ماه بیان شده و مناسک مختلفی چون روزه داری، استغفار، تلاوت قرآن، ادعیه مخصوص ماه، صدقه دادن توصیه شده اما مناسبت‌های ماه رجب هم از تنوع و جذابیت‌هایی سرشار از معنویت و بهانه‌ای برای گفتگو با خدا برخوردار است.

در کنار ولادت ائمه اطهار(س)، لیلة الرغائب (شب آرزوها) با نماز مخصوص و به سجده افتادن در بارگاه خداوند منان برای طلب حاجات و برآورده شدن آرزوها تا ایام الابیض که اوج فرصت بندگی است. فرصتی تا بندگان مومن با اعتکاف سه روزه در مساجد و روزه‌داری به دور از تعلقات مادی و دنیوی برای رسیدن به قله‌های معنویت با چشمانی اشکبار خاضعانه به عبادت و شب زنده‌داری بپردازند. معتکف روزه‌اش، نمازش، حضورش در مسجد و دیگر اعمالش مایه تقرب است.

اگر رهبر انقلاب در سال ۸۴ از پدیده‌ اعتکاف به عنوان یکی از رویش‌های انقلاب یاد کردند، امروز این رویش به نزدیک یک میلیون نفر در کشور و بیش از ۲۱ هزار نفر در این استان می‌رسد. حضور جوانان و نوجوانان در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

افزایش حدود ۸۲ درصدی معتکفین در استان

دبیر ستاد برگزاری اعتکاف خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی می‌گوید: امسال بیش از ۲۵۰ مسجد در استان خراسان جنوبی میزبان معتکفین جهت برگزاری مراسم معنوی اعتکاف هستند.

حجت‌الاسلام حسن صفری با بیان اینکه ۲۱ هزار و ۳۶ نفر در مراسم معنوی اعتکاف استان شرکت کرده‌اند، می‌افزاید: آمار شرکت‌کنندگان در مراسم معنوی اعتکاف در سال جاری نسبت به سال گذشته که ۱۱ هزار و ۵۵۵ نفر بوده‌اند افزایش ۸۲.۱ درصدی داشته است.

وی ادامه می‌دهد: ۱۴ هزار و ۵۷۸ نفر از شرکت‌کنندگان در مراسم معنوی اعتکاف در استان خراسان جنوبی از بانوان و ۶ هزار و ۴۵۸ هم آقایان هستند.

دبیر ستاد برگزاری اعتکاف خراسان جنوبی در خصوص با اشاره به حضور پررنگ نوجوانان و جوانان در آئین معنوی اعتکاف، می‌گوید: امسال پنج هزار و ۱۷۱ دانش آموز دختر و سه هزار و ۴۴۲ دانش‌آموز پسر در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کرده‌اند.

حجت الاسلام صفری می‌افزاید: بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان در اعتکاف امسال در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان های بیرجند، طبس، قاین، زیرکوه و نهبندان است.

امسال هم مراسم معنوی اعتکاف که همزمان با سحرگاه روز سیزدهم رجب مصادف با سالروز ولادت مولا امیرالمومنین علی (ع) در مساجد جامع سراسر استان خراسان جنوبی آغاز شده است. کسانی که در مراسم اعتکاف شرکت می‌کنند، از آداب حضور در مسجد و این مراسم خبر دارند و دست اندرکاران و اساتید اخلاق نیز برنامه‌هایی را برای این سه روز به معتکفان توصیه می‌کنند؛ از سخنرانی و تشکیل حلقه‌های معرفتی گرفته و تلاوت قرآن گرفته تا مداحی و خواندن زیارت امام حسین (ع) و سایر دعاهایی که در مفاتیح آمده است ولی رهبر معظم انقلاب به معتکفان سفارش می کنند که در این خلوت سه روزه از صحیفه سجادیه غافل نشوند.

در این سه روز، معتکفان کوی دوست با قیام و شب زنده‌داری عاشقانه به نیایش پرداخته، روح پریشان خود را شستشو می‌‏دهند و از معبودشان می‌خواهند حال ما را به بهترین حال مبدل کن.

دَمی با عاکفان کوی دوست

سرشار از انرژی مثبت و حال خوب در سایه اعتکاف

ریحانه یکی از دانشجویانی است که برای سومین سال در مراسم اعتکاف در مسجد حضرت ابوالفضل( ع) بیرجند حضور یافته است و در پاسخ به سئوال خبرنگار شبستان که اعتکاف تا اینجا چگونه بود، می‌گوید: وقتی در محیطی قرار می‌گیریم که همه سرشار از انرژی مثبت هستند، ناخودآگاه این انرژی را جذب می‌کنیم. وقتی حالشان خوب باشد تو هم حال دلت خوب می‌شود. اما اگر در جمعی باشیم که انرژی منفی دارند ناخودآگاه به ما هم سرایت می‌کند.

وی که همراه چند تن دیگر از دوستانش است، می‌افزاید: الحمدالله اینجا یک عده جوان همه با انرژی مثبت و آرامش در حال دعا کردن و استغفار هستند و همین نجوای با خدا روح و دلشان را شاد می‌کند.

این دانشجوی بیرجند باور دارد که در احاطه این همه انرژی مثبت برخاسته از دعا و نیایش مطمئنا دست خالی به خانه باز نخواهد گشت.

دَمی با عاکفان کوی دوست

فرصتی برای ترمیم

سمیه یکی دیگر از معتکفان هم معتقد است که اعتکاف یک حالت ریکاوری(ترمیم) است یعنی ما برمی‌گردیم به اون حالتی که باید باشیم و  هویت اصلی انسان بودن خود را پیدا می‌کنیم. او که در سال های قبل هم در مراسم اعتکاف حضور داشته، می‌افزاید: پس از سه روز احساس می‌کردم که دنیا یک شکل دیگر است، آدم‌ها را بیشتر دوست دارم و حال خودم بیشتر خوب است؛ این حالت‌ها مدت‌ها طول کشید اما متاسفانه ما انسان‌ هستیم و فراموش می‌کنیم و شرایط دوباره برگشت.

این دختر جوان ۲۷ ساله می‌گوید: الان هم احساس کردم که این حس باید باشد و چه خوب است که این شرایط را مهیا کنیم و حتماً در طول سال این فضای سه روزه خلوت کردن با خدا را داشته باشیم.

پاتوق دهه هشتاد و نودی‌ها

امسال مراسم اعتکاف دانش‌آموزی هم در چندین مسجد سطح شهر از جمله مصلی المهدی(عج) بیرجند در حال برگزاری است و بالغ بر ۸ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کرده‌اند.

فاطمه‌زهرا، یاسمن و ناهید از دانش‌آموزان پایه پنجم مدرسه شهیده معصومه محمودی هستند که امسال برای دومین سال در مصلی المهدی(عج) بیرجند معتکف شده‌اند. یاسمن که دوستان دیگرش را هم برای شرکت در مراسم اعتکاف تشویق و ترغیب کرده است، می‌گوید: سال قبل که برای اولین بار معتکف شدم از خاطرات شیرین و لذت‌بخش آن برای هم‌کلاسی‌هایم صحبت کردم  و اکنون آنها هم همراه من آمده‌اند تا این مراسم معنوی را تجربه کنند.

اینجا پاتوقی عاشقانه برای دهه هشتاد و نودی‌هاست و با هیجان خاصی از دعا و قرآن خواندن‌های دسته‌ جمعی‌، تماشای فیلم‌های دفاع مقدس و برنامه‌های فرهنگی که برای معتکفان تدارک دیده‌اند، سخن می‌گویند و یکی هم خوشحال است که اینجا دیگر نگران قضا شدن نماز صبح‌اش نیست.

ناهید سر تا پا شوق است که در کنار دوستانش این مراسم پر فیض و برکت را بجا می‌آورد و از آثارش در طول سال تحصیلی‌ بهره‌مند می‌شود. او در این مکان مقدس برای سلامتی پدر و مادرش و ظهور حضرت مهدی(عج) و نجات همه مظلومان عالم دست به دعا بلند می‌کند.

دَمی با عاکفان کوی دوست

صدای اذان ظهر روز سوم در مسجد بلند شده و این یعنی کم کم باید آماده وداع و خداحافظی با اعتکاف شویم. شهر در سومین روز از ایام البیض سرشار از عطر مناجات است و امروز حتی کسانی که موفق به معتکف شدن، نبودند روزه گرفته‌اند و برای انجام اعمال اُمّ‌داوود  خود را به مساجد می‌رسانند تا از این فیض بهره‌ای بگیرند.

آیین معنوی «ام داوود»، پس از اذان ظهر آغاز می‌شود و آن، یکی از عبادت‌ها و دعاهای معروف ماه رجب است. این اعمال را امام صادق(ع) به ام‌داوود مادر رضاعی‌اش به‌منظور آزادی فرزند او «داوود» آموزش داد؛ این حدیث در چند منبع روایی شیعه چون مِصباحُ المُتَهَجِّدِ شیخ طوسی و اِقبال الاَعمالِ سید بن طاوس آمده است.

به‌گفته «ام‌داوود» پس از انجام‌ دادن این اعمال، «داوود» آزاده شده و به خانه برگشته است؛ برخی از علمای برجسته شیعه همچون شیخ طوسی و سید بن طاووس انجام‌دادن این اعمال را برای برآورده‌شدن حاجات و رفع ظلم مؤثر دانسته‌اند. برای به جا آوردن اعمال «ام داوود» ابتدا باید همزمان با «ایام‌البیض» یعنی روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب روزه گرفت که معتکفان در این سه روز روزه‌دار هستند.

سپس در روز پانزدهم هنگام ظهر غسل به عمل آورده و نماز ظهر و عصر را به‌جا می‌آورند و همراه با رکوع و سجود نیکو و در مکان خلوتی که چیزی انسان را مشغول نکند و کسی با او سخن نگوید. پس از پایان نماز، رو به قبله صد بار سوره حمد، صد بار سوره اخلاص، ۱۰ بار آیه‌الکرسی و یکبار هریک از سوره‌های انعام، بنی اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافات، سجده، شوری، دخان، فتح، واقعه، ملک، قلم، انشقاق و سوره‌های بعد از آن تا آخر قرآن قرائت می‌شود. در آخر نیز دعای استفتاح یا همان دعای «ام داوود» باید خوانده شود.

دَمی با عاکفان کوی دوست

کلام آخر

تا وزنه‌های سنگین گناه را از خود جدا نکنی و سبک بار و سبکبال نشوی، پرواز مسیر نیست. آغوش رحمت الهی برای تو همیشه باز است و برای پَر کشیدن هیچ فرصتی را از دست نده.در یکی دیگر از دعاهای ماه رجب دارد که: خدایا! «خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَی غَیْرِکَ، وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلَّا لَکَ، وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلَّا بِکَ»؛ خدایا! هر کسی به سراغ غیر تو رفت، ناامید و دست خالی برگشت، تنها جایی که هیچ‌گاه کسی از آنجا ناامید نمی‌شود و دست خالی برنمی‌گردد درِ خانه‌ی خدا است.

کد خبر 1746287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha